• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Ser ut som DY7201 skal over Russland i dag. Inn over Latvia nå, med TG955 på halen, dvs akkurat samme rute som Thai (så langt ihverfall)
 
Ser ut som DY7201 skal over Russland i dag. Inn over Latvia nå, med TG955 på halen, dvs akkurat samme rute som Thai (så langt ihverfall)

Her er det vel noe som tyder på at Norwegian har fått trafikkrettigheter over Russland. De flyr samme ruta som TG, så tyder på at det har gått i boks! Noen som vet noe offisielt rundt dette?
 
De flyr returen over Russland også. Hva har skjedd?? Forventet ankomst i Oslo er over en time før rutetabellen.
 
Fikk følgende beskjed fra Lasse i DY nå nettopp: "Hei. Ja, russiske myndigheter har nå gitt oss tillatelse til å fly i russisk luftrom på ruta Oslo - Bangkok. Det gjelder kun denne ene ruta."

Så russiske myndigheter har gitt GO på BKK OSL BKK ruta

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
I følge DN-feeden i resepsjonen skal de skandinaviske myndigheter møte Russland i februar for nye forhandlinger
 
Fortsatt vest i Russland, langt unna Sibir og bare OSL-BKK

Ser det, -men kursen i dag er vel egentlig optimal i forhold til denne ruten, er den ikke? Må vel fly gjennom Afghanistan og India for å komme sør for Himalaya...
Jeg har ikke sett DY fly så langt øst før på OSL-BKK.
 
"Alle" fløy den ruta etter amerikanerne gikk inn i Afghanistan. (I alle fall fra Nord-Europa)Det er kansje egentlig en liten omvei? Hver gang jeg var med kom kapteinen på pa-anlegget og annonserte når vi passerte Mt. Everest. Ikke lett å se verdens høyeste fjell fra 38000 fot når det er så mange andre høye fjell rundt. :)
 
Var en artikkel i en avis, husker ikke om det var Stavanger Aftenblad eller VG, hvor Kjos refererte til et konsulentfirma som mente at en tillatelse til å fly over Russland ville åpne for 18000 arbeidsplasser og 13mrd i inntekt for Norge.
Hvordan i all verden kan det henge sammen:8:
 
Var en artikkel i en avis, husker ikke om det var Stavanger Aftenblad eller VG, hvor Kjos refererte til et konsulentfirma som mente at en tillatelse til å fly over Russland ville åpne for 18000 arbeidsplasser og 13mrd i inntekt for Norge.
Hvordan i all verden kan det henge sammen:8:
Var omsnakka på radio i går (ingen tal), at Kjos meinte dei slik avtale kunne bidra til å gjere Noreg til hub mellom Asia og USA.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Helt ærligt. Aftalen var ok, da den blev indgået. Problemet er, at den ikke er blevet opdateret. Indtil for 5-7 år siden var aftalen stadig ok, da SAS var eneste (langrute)selskab på hjemmefronten. Nu er situationen dog anderledes; vi har fået Norwegian. Dette burde for længst have ført til en revidering af aftalen. Mon ikke Norwegians ekspansion er kommet bag på selv de mest optimistiske politikere hjemme i Norge? Alt er gået meget stærkt. Især når man tænker på, hvor lang tid det kan tage at forhandle med Rusland.
 
Det er jo ikke bare trafikk mellom Skandinavia og Asia som begrenses av de Russiske overfyvnings kvotene, hvordan går det med Norwegian's søknader fra Frankrike, Spania, UK og muligens Irland(pga AOC) ? Er det SAS og Norske Myndigheter som har skylden her også ?
 
Nå skal det vel i rettferdighetens navn sies at russerne tillater Norwegian å fly så mye de bare vil på samme betingelser som SAS. Problemet for Norwegian er at de da må ha fast ansatte nordmenn i cockpit og kabin samt norskregistrert fly. Det er naturlig nok dette kravet Norwegian hverken kan eller vil innfri, derfor må avtalen reforhandles dersom Norwegian skal kunne fly med sitt konsept.
 
Nå skal det vel i rettferdighetens navn sies at russerne tillater Norwegian å fly så mye de bare vil på samme betingelser som SAS. Problemet for Norwegian er at de da må ha fast ansatte nordmenn i cockpit og kabin samt norskregistrert fly. Det er naturlig nok dette kravet Norwegian hverken kan eller vil innfri, derfor må avtalen reforhandles dersom Norwegian skal kunne fly med sitt konsept.

Interessant. Kan du uddybe? Ifølge dig er det altså Norwegians måde at drive forretning på, som er problemet?
 
Back
Top