• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tog forurenser verre enn fly

Re: Tog forurenser verre enn fly

Originally posted by OJB

Jeg synes artikkelen i Teknisk Ukeblad var et interessant innspill i miljødebatten-.
Jeg for min del flyr mye med god samvittighet.
Toget tar vi av og til når vi er på ferie , f.eks. veterantoget på Setesdalbanen eller Krøderbanen. Kjekt å se gamle damplok som spyr ut velluktene damp og røyk.
Hadde helikopter vært alternativet til Flytoget fra OSL til Lysaker hadde jeg brukt dette.

Nemlig! Leste en artikkel her om dagen ifm. forurensningsgraden til dieseldrvne tog, og dem har vi noen av i Norge. Et dieseldrevet tog må ha et passasjerbelegg på nær 60% for at det skal være et miljømessig bedre alternativ enn bil.....

Staten som er eier av infrastrukturen må bygge ut banenettet og vi må få en standardisering på jernbanesystemet i europa. Det vil skape konkurranse som igjen vil forbedre forurensning på tog driften og utvikling/salg av bedre togsett. Savner konkurranse på det Norske markedet. Det vil presse frem bedre drift og det beste alternativ vil vinne fram. Luftfarten har fått til en imponerende miljø forbedring de siste årene. Det er ikke tvil at de siste 1000 årene har det vært en temperatur økning spesielt de siste 10 årene. GLOBAL DIMMING er et nytt problem man vil høre mer om i miljø debaten i framtiden. Det kan ha skapt forandringer i værsystemene. Enkelte mener at monsunen i Shara har uteblitt pga global dimming. Det skyldes forurensing i europa slik at atlanterhavet ikke ble nedkjølt og monsunen ikke nåde så langt mot nord som Shara. Global dimming gjør at solinnstrålingen blir redusert. GLOBAL OPPVARMING er at den globale gjennomsnitttemperaturen øker. Ubalansen mellom disse to bgrepene vil medføre mindre fordamping og nedbør.

bare et sp. hvor mange ton drivstoff forbrenner flytrafikken i døgnet sånn ca?

Back