• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tog forurenser verre enn fly

Re: Tog forurenser verre enn fly

Originally posted by Boeingflyer
1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje!
Som nevnt, enkelte av rutene i Norge er blant de mest trafikkerte i Europa, det er helt klart et grunnlag for høyhastighetsbaner. Hvem vil fly Oslo-Trondheim når en kan komme seg dit fortere med tog?

At fly er det mest miljø fientlige transport alternativet er direkte løgn men sikkert politisk korrekt.
Ikke det mest miljøfiendtlige, det er nok bilen. Når du flyr har du en masse infrastruktur rundt deg som er nødvendig for denne flyturen, og i tilllegg må du komme deg til flyplassen fra sentrum el., mange har en tendens til å glemme slikt....

Originally posted by brendas

1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje!
Som nevnt, enkelte av rutene i Norge er blant de mest trafikkerte i Europa, det er helt klart et grunnlag for høyhastighetsbaner. Hvem vil fly Oslo-Trondheim når en kan komme seg dit fortere med tog?

Men husk at endel som flyr Oslo-Trondheim ikke nødvendigvis reiser Oslo-Trondheim.

Itillegg sier ikke nødvendigvis antall flypassasjerer noe om det absolutte reise volumet mellom to byer!

Originally posted by EB

Men det håpløse i norsk debatt om høyhastighetsbaner - er at det legges opp til enkeltsporet bane...da blir ikke tidsbesparelsen så stor alikevel...:(

Hvilke planer/debatter er det du sikter til her?

Husk at flyrutene Osl- BGO/TRD er europas 4 og 5 mest trafikerte rute! Det har i europeisk sammenheng vist seg at hurtig tog tar store jaffs av flytrafikken. Se Tyskland, Frankrike ect....
Nettopp pga toppografien i Norge er som den er! Hadde mesteparten av passasjerene på strekningen du nevnte vært "lokal" pax så kunne det kanskje være at du hadde rett! ;)

Vet ikke helt om jeg skjønner deg rett her, men uavhengi av HVA årsaken er til at folk velger fly mellom Oslo og Bergen (topografiske årsaker) så det et stort potensiale til å få disse menneskene over på jernbane istede for å fly. Så lenge det ikke vil bli investert i 4 felts motorvei til Bergen (noe jeg tror ikke skjer så lenge jeg lever) så vil en jernbane med høy hastighet og konkurransedyktige priser kunne ha et stort og forsvarlig pax grunnlag. Dessuten representerer ikke inbyggertallet i seg selv noen rellevanse til hvor mange som potensielt vil benytte en bane. Her er det mange faktorer som spiller inn.

Kostnaden ved å bygge en slik bane er jo derimot helt hinnsides og noe de aldri vil komme til å kunne hente igjen ved hjelp av driftsinntekter. Men ser man på gardermobanen så var det jo mange skeptikere der også. Jeg må si at de virkelig har gjort en god investering når lille Oslo kan brøle ut å ha den høyeste andelen av kollektivreisende i europa, samt en av de høyeste antall reisende pr år i hele Europa med 5 millioner reisende! (i en by med 560.000 innbyggere). Det betyr at den gjennomsnittlige Oslo beboer reiser 9 - 10 ganger med flytoget pr år. Det er nesten EN tur i måneden pr skalle i hele Oslo! (rent statistisk) Arlanda express har derimot 2,7 millioner reisende i en by som er nesten tre ganger større enn Oslo.
Heathrow express har så vidt over 5 millioner reisende pr år (dog i konkurranse med the Underground). Det kan derfor ikke konkluderes med at den lille størrelsen på Oslo og Bergen ikke forsvarer en hurtig tog drift.

Jeg klarer ikke å fatte å begripe at dette prakt eksemplet av infrastruktur og kollektiv trafikk satsning som flytoget nå er, ikke motiverer norske politikere til å satse mer. Jeg tror det som EB sier ville være mye bedre å investere i hurtigtog på kortere strekninger ved å samle østlandet inn under et hurtigtog nett. Lilleammer, Skien, Halden osv, på under en time fra Oslo. Eventuelt realisere ringeriksporten under normarka og få Hønefoss området 20 min uanna Oslo sentrum med tog. Det vil gjøre et mye større løft i infrastrukturen. dessuten mener jeg det ville vært bedre investerte penger å bygge et slikt nettverk enn å pøse ut like mye penger på ett strekke til Bergen eller Trondheim.

Originally posted by ATC-flyradar

Takk, dette er århundrets beste lesning :old

Tenk på hva mennenskene slipper ut og vi er 4,5 millioner mot 120.000 elg :cool:

Jan

Mennesket slipper ut andre gasser enn gress og bladspisende da både kosten og vårt fordøyelsessystem er annerledes

Originally posted by Someone

Tenk på hva mennenskene slipper ut og vi er 4,5 millioner mot 120.000 elg :cool:

Jan

Mennesket slipper ut andre gasser enn gress og bladspisende da både kosten og vårt fordøyelsessystem er annerledes

Sjekk med legen neste gang du er der ! Vår egen GASS er ikke ren selv om vi bare eter trær/busker - og lite salat ? Lukta etter at vi slipper noe - sier at den ikke er REN :)

Jan

Her er det flere som konstruerer en virkelighet de så argumenterer opp mot. Nye og moderne tog er mer miljøvennlig enn nye og moderne fly. Derfor håper jeg at vi får høyhastigshetstog mellom de store byene i Sør-Norge og dermed en konkurrent til flyene.
Yeah right. Svada fra ende til annen!

2-Høyhastighetstog er i utgangspunktet ikke miljøvennlig. Det sier seg selv at det å øke hastigheten på tog til 300 km/t i tykk atmosfære vil mangedobble energiforbruket. Såkalte miljøforkjempere samenligner gjerne med energiforbruket til tog som kjører med en tredjedel av den farten.

3-All energi som må brukes under utbygningen for å rasere natur og terreng på utvalgte strekning taes ikke med i beregningen. Enorme mengder energi, som aldri vil kunne avskrives med ovennevnte passasjer grunnlag.

4-Der toget ikke går i tunnel er det permanent skade i naturen på hele strekningen og veldig mye støy. Å bo i nærheten av en flyplass blir peanøtter i forhold!

At fly er det mest miljø fientlige transport alternativet er direkte løgn men sikkert politisk korrekt. Et minimumskrav til IQ for å stille som valgbar politiker og for å stemme burde vært et krav. Men der har vi et av demokratiets mange svakheter ;)

1. Når det er et befolkningsgrunnlag for over 70 flyavanger daglig fra Oslo til Bergen og Trondheim hver dag, er det også et befolkningsgrunnlag for tog. Mange velger toget i dag - og flere vil velge det om det kan konkurrere på tid og pris.

2. Høyhastighetstog er mer miljøvennlige enn fly. Det er det ikke bare miljøbevegelsen som sier - les deg litt opp, så finner du ut av det!

3. Natur og terreng trenger overhodet ikke å bli rasert på grunn av en smal togstrekning. Og tenkt hvilke skader fly faktisk gir - om enn ikke gjennom en permanent jernbane, men på andre måter.

4. Argumentet ditt er er mer gyldig for fly enn for tog. Fly innebærer en "permanent skade i naturen på hele strekningen og veldig mye støy".

Jan

Sjekk med legen neste gang du er der ! Vår egen GASS er ikke ren selv om vi bare eter trær/busker - og lite salat ? Lukta etter at vi slipper noe - sier at den ikke er REN :)

Jan

Menneske "gass" består hovedsaklig av nitrogen, men også med endel oksogen, hydrogen, metan og karbondioksid, men metan og karbondioksid utgjør kun en liten del av det. Grunnen at det lukter vondt skyldes ingen av disse gassene, men andre stoffer som lukter vondt, men ikke har noen særlige andre egenskaper av betydning. en ku derimot slipper ut langt større mengde og andel av f.eks metangass som er langt mer "farlig" enn karbondioksid

en ku derimot slipper ut langt større mengde og andel av f.eks metangass som er langt mer "farlig" enn karbondioksid

Da forutsetter du at metanen forblir metan til at den når den øvre atmosfæren. Det gjør dessverre ikke Someone, på veien opp oksyderes den og resultatet blir H2O (vann i form av vanndamp) og CO2. Det en kanskje kan lede ut av dette er at kuene ikke skal til seters for å gjøre seg fete, fordi det da er kortere vei til øvre atmosfæriske lag ;)

Hilsen kjemikeren

Originally posted by MartinL
.......(rent statistisk) Arlanda express har derimot 2,7 millioner reisende i en by som er nesten tre ganger større enn Oslo.

Feil, Stockholm kommune har ca 700.000 innbyggere, Oslo har 520.000. Stockholms-området har 1,6 mill innbyggere, Oslo-området ca 1. mill.

snakk om å spore av. er dere biologer nå plutselig? eller klima forskere? fly bransjen er verdens mest klimaødeleggende og skipstrafikk på nr 2 og biler på 3 leste jeg et sted.

tror fising kommer et stykke ned der men skal ikke være for påstålig kommer jo ann på hvor mye ærtesuppe man har i seg

Et nytt tema som ikke er så kjent er att fly lager kondensstriper og hindrer varmetap i atmosfæren! Kondenseringen fra fuktigheten fra motoren lager skyer! Cirrus skyene fanger opp utgående langbølgeståling som kommer fra jorden og atmosfæren det gir en økning av temperaturen! Spesielt om natten er dette et problem! En løsning på det er at flyene må gå lavere og ikke lage kondensstriper. kondensstripen er ikke forurensning kun fuktighet. En kondensering som varer lenge tyder på mye fuktighet i høyden og en værfront er pågang. Denne isstripen hindrer solinnstråling som heler ikke er bra for oss.

Originally posted by JetBlue

Originally posted by MartinL
.......(rent statistisk) Arlanda express har derimot 2,7 millioner reisende i en by som er nesten tre ganger større enn Oslo.

Feil, Stockholm kommune har ca 700.000 innbyggere, Oslo har 520.000. Stockholms-området har 1,6 mill innbyggere, Oslo-området ca 1. mill.

Og det forrandrer saken eller:question:

Originally posted by vs 200

snakk om å spore av. er dere biologer nå plutselig? eller klima forskere? fly bransjen er verdens mest klimaødeleggende og skipstrafikk på nr 2 og biler på 3 leste jeg et sted.

tror fising kommer et stykke ned der men skal ikke være for påstålig kommer jo ann på hvor mye ærtesuppe man har i seg

Du har åpenbart ikke lest godt nok. Luftfarten står for 1,6 av verdens CO2-utslipp. Effekten av vanndampen er det ingen som hittil har kunnet fastslå, men at den er negativ er det ingen tvil om.

Transportsektoren samlet står for 30% av utslippen, her står skipsfarten for den desidert største andelen.

Kilder er Cicero og CAIT

Og det forrandrer saken eller:question: [/quote]

Ja, faktisk. Koblingen mellom antall reisende og innbyggertall blir en ganske annen, og så har jeg liten sans for denne type faktafeil.

Jeg synes artikkelen i Teknisk Ukeblad var et interessant innspill i miljødebatten-.
Jeg for min del flyr mye med god samvittighet.
Toget tar vi av og til når vi er på ferie , f.eks. veterantoget på Setesdalbanen eller Krøderbanen. Kjekt å se gamle damplok som spyr ut velluktene damp og røyk.
Hadde helikopter vært alternativet til Flytoget fra OSL til Lysaker hadde jeg brukt dette.

Back