Tar Norwegian til nye høyder?

Re: Tar Norwegian til nye høyder?

1. Kameler er ålræite dyr ;)

2.
Skjeldam har en god del riktige punkter.
,? hva bare endel , ikke alle ?

3.
Har ikke tid til aa skrive noe langt innlegg naa, men denne storkjefta tullingen tar kaka. For et selskap som nettopp har hatt en kriseemisjon paa 400 mill og fortsatt er faretruende blakk, boer han kanskje vaere litt mer ydmyk naar oljeprisen passerer 150 dollar??

Tulling er han vel neppe, men noen ting her hadde vel Daniel ikke ønsket på trykk , 150$ fat' merker vel de fleste :cry:

4.
BU662 said:
Oljeprisen av 150 $ hver fat biter alle mens jeg tror visse selskaper med store flyordre i lomma söver langt roligere enn en SAS eller AA som har en stor haug av MD80s i flaten som du kan ikke plassere og som brenner 30% mere fuel per segment i forhold til 737NG.

Så dukket SAS opp gitt...

.....

Hva hadde dere ventet at ledelsen i NAX skulle gjøre? Gå ut i media og si at alt er bare rævva?

Hvorfor dette negative fokuset på NAX, det er vel ikke bare dem som må foreta seg noe i forhold til fuelprisen?

Tror ikke det er noen her inne som ønsker NAS "nord og ned".

Og 140-150$/Fat er ingen drøm for noen, spesielt ikke aviation entusiaster som oss her inne.

Kjos sa noe en gang om å være "skrudd sammen", og det er ofte ikke de samme ledere som har de rette egenskaper til å bygge opp et firma, som forstår hvoran man skal sikre seg i motgang, hvor focuset nødvendigvis ikke er 100% expansjon.

Hva hadde dere ventet at ledelsen i NAX skulle gjøre? Gå ut i media og si at alt er bare rævva?

Hvorfor dette negative fokuset på NAX, det er vel ikke bare dem som må foreta seg noe i forhold til fuelprisen?

Nei, i USA ser vi jo at alle selskapene er enige om at det er krise....

Nei, i USA ser vi jo at alle selskapene er enige om at det er krise....

Hvis det var ironi, tok jeg den ikke. Men nå kan ikke jeg så mye om amerikanske flyselskaper.

Hvis det ikke var ironi, skjønte jeg den ikke i det hele tatt.

Oljeprisen av 150 $ hver fat biter alle mens jeg tror visse selskaper med store flyordre i lomma söver langt roligere enn en SAS eller AA som har en stor haug av MD80s i flaten som du kan ikke plassere og som brenner 30% mere fuel per segment i forhold til 737NG.

Er helt enig forutsatt at du kun ser isolert paa Fuel Kostnadene....da er det ingen tvil en god droem aa ha en stor orde paa 737-800 i lomma, MEN jeg lurer paa om man ikke ogsaa maa inkludere finanskostnader i dette bildet, og en haug med nedbetalte MD-80er er dermed ikke noedvendigvis et like stort mareritt...i min enkle verden ser jeg paa min Range Rover som bruker 4 ganger saa mye bensin som en Toyota Prius, men som ogsaa er nedbetalt, altsaa ingen finansielle utgifter, pluss at den er i god stand, noe som gir meg USD 345.00 hver maaned i Operasjonell Bonus i sammenligning med en ny Prius - altsaa mitt enkle regnestykke forteller meg at foerst naar jeg har fyllt for USD345.00 i Range Roveren begynner Priusen aa loenne seg.....hmmm kanskje paa tide med WingLets paa Range Roveren:p:p

PS En ordre gir vel ikke saa mye uttelling foer den er levert, tror ikke Tommy777 har spart en eneste Liter ennaa paa sin Prius som ennaa ikke er levert ??

Rart, at hvis det er dette som er holdningene til DY, hvorfor har de da begynt å kutte, samt måttet hente mer penger for å overleve? Hvis alt stod så bra til som de her påstår burde jo ikke dette vært nødvendig...:sarc

Finanseringskostnader for 737-800er er ikke den store problem. Gar du til Commerzbank sa vil de med stor glede finansere deg A320 og 737-800er. Til mindre grad av gleden vil de finansere 737-700er og A319 og "Nei takk" vil de si om du kommer med 737-900ER eller 737-600 eller A321 og A318.

Noen her inne i forum ikke forstar hvor man finanserer slike deals. Fölger jeg logikken som forum ga i de siste 2 uker, sa ville har Air Berlin vaert konk i minst 5 ganger för. De brukte samme medler a finansere sine flyene. De bare ikke publiserte alt sa veldig apent. Mens de forsatt flyr.

A fly MD80 gir deg ingen operativ bonus na. Det ikke star pa Bonus liste av flyplass-avgifter, det vil si du betaler per Tonn MTOW mere enn for en 737-800er. Vi snakker om kostnader, og disse er dyr. Ellers kan vi jo be vart medlem Dag Johnsen a levere tall nok en gang. Det er rett og slett ikke riktig at MD80 er billige i totalt-kostnad betraktning.

Finanseringskostnader for 737-800er er ikke den store problem. Gar du til Commerzbank sa vil de med stor glede finansere deg A320 og 737-800er. Til mindre grad av gleden vil de finansere 737-700er og A319 og "Nei takk" vil de si om du kommer med 737-900ER eller 737-600 eller A321 og A318.

Noen her inne i forum ikke forstar hvor man finanserer slike deals. Fölger jeg logikken som forum ga i de siste 2 uker, sa ville har Air Berlin vaert konk i minst 5 ganger för. De brukte samme medler a finansere sine flyene. De bare ikke publiserte alt sa veldig apent. Mens de forsatt flyr.

A fly MD80 gir deg ingen operativ bonus na. Det ikke star pa Bonus liste av flyplass-avgifter, det vil si du betaler per Tonn MTOW mere enn for en 737-800er. Vi snakker om kostnader, og disse er dyr. Ellers kan vi jo be vart medlem Dag Johnsen a levere tall nok en gang. Det er rett og slett ikke riktig at MD80 er billige i totalt-kostnad betraktning.

for norwegians flåte består utelukkende av 737-800 eller en blanding av 737-300, 737-800 og MD-80?

Rart, at hvis det er dette som er holdningene til DY, hvorfor har de da begynt å kutte, samt måttet hente mer penger for å overleve? Hvis alt stod så bra til som de her påstår burde jo ikke dette vært nødvendig...:sarc

Si meg, har du lest hele artikkelen? han påstår ikke at Norwegian ikke har problemer og utfordringer med dagens oljepris! Det han sier er at han tror de store fullpris selskapene vil miste mer pax som følge av høye priser.
Norwegian tror at disse i større grad vil velge lavprisselskap pg av pris.
Han mener videre at han tror disse vil dekke opp for frafallet de forventer fra leasure pax. Han har ikke på noen måte i artikkelen sagt at han ikke frykter fremtiden og oljeprisen.

Dessuten er pengene som nå hentes inn for å finansiere noen av de nye flyene. Det burde ikke overraske noen, uavhengi av oljepris og konjunktur.
DY har aldri hatt egne finansielle ben til å kjøpe disse flyene!

Sant nok, men som med et huslaan maa man ha nok cash paa kontoen paa forfallsdag. Commerzbank gir deg ikke penger hvis de ikke har tro paa businessen din, og har de ikke det faar du ikke laan til en -800 heller.

Det er rett og slett ikke riktig at MD80 er billige i totalt-kostnad betraktning.

Det kommer helt an paa hvordan du bruker dem. Med null kapitalkostnader behoever du ikke aa fly paa tider hvor du ikke tjener penger. Allegiant har vaert nevnt foer, og de flyr f.eks. minimalt paa tirsdager - av den enkle grunn at det er vanskelig aa finne city-pairs som man kan tjene penger paa paa tirsdager. Sammenligningen mellom en gammel Range Rover og en ny Prius er egentlig veldig relevant. Hvorfor betale $500 i maaneden i billaan (uten bensin medregnet) naar man kun bruker $2-300 paa Roveren - inkludert bensin ..
Et nytt fly er du tvunget til aa holde i luften. Ganske enkelt fordi du er tvunget til det. Selv om du opererer med dundrende underskudd paa en rute er det enda dyrere aa la flyet staa parkert.

for norwegians flåte består utelukkende av 737-800 eller en blanding av 737-300, 737-800 og MD-80?

DY har 53 stykk 737-800 bestillt, av disse er 6 leverert. 28 737-300 og 8 MD80 venter pa erstatting. Man kan jo si at DY har mulighet a dekke erstattingsbehoved fra denne ordre.

SAS har 43 MD80 og 17 737CL i flaten. Tallene er hented fra Aerotransport.org. Det er bestillt 2 stykk 737-800er. Man kan jo si at denne odre vil ikke rekke a erstatte alle disse gamle fly. Ergo vil SAS fly disse flyene en god stund fremover.

hvem som mister det største antall passasjerer vil jo vise seg å bli spennende; om de velger frekvens, pålitelighet og gjennomgående billetter kloden over eller om det da kun er pris og punkt til punkt som gjelder.

hedging av jetfuel er jo heller ikke nevt så vidt jeg husker og det kan ikke akkurat trekkes fram som en fordel å ikke ha gjort det i disse dager.

ingen er tjent med at noen er konkurs eller at det går dårlig for noen og jeg tror ikke det er noen ønsker det heller, selv om overkapasiteten i norden har vært et faktum lenge.

til syvende og sist vil jeg si at jeg synes ikke dette var et spesielt flatterende intervju for norwegian sin del, både "journalistikken" og uttalelsene til skjeldam er litt tvilsomme og "angrep er mitt beste forsvar" for et eller annet.

Det han sier er at han tror de store fullpris selskapene vil miste mer pax som følge av høye priser.

Dette er MoL-logikk. Sannheten er at det store frafallet av pax er i lavkostsselskapenes bakgaard. De som reiser paa weekend-turer og den 'ekstra trafikken' som de gjerne skryter av aa generere. De som maa reise velger det som er mest praktisk og der faller ofte lavkostsselskapene igjennom pga lave frekvenser og begrenset nettverk. Mye av denne trafikken gaar ofte utenfor lavprisselskapenes rutenettverk ..

Lavprisselskapene vil slite pga manglende rutetilbud og folks sviktende oekonomi. Nettverksselskapene vil beholde de som vil ha et premium produkt, og de som maa reise annet enn Oslo-Bergen eller Oslo-Alicante....

Med unntak av Ryanair, er det kun nettverksselskaper som kan vise til gode tall idag ...

Mener du aa si at Commerzbank lar DY Finansiere 737-800 uten kostnader ? Jeg har ingen problemer med aa finansiere en Prius, i saa fall gjennom Boeing Employees Credit Union, men vil selvfoelgelig at jeg betaler avdrag - som i mitt eksempel overfor vil vaere USD 345.00 hver maaned...det er kostnader jeg maa betale...i min enkelhet tror jeg at DY ogsaa maa betale finanskostnader...og at disse kostnadene maa regnes med naar du sammenligner med en MD-80 som er nedbetalt og ikke har finanskostnader...selvfoelgelig koster MD-80 mere aa operere i form av vedlikehold, hoeyer landingsavgifter, hoere CO2 avgifter og ikke minst drivstoff forbruk, men aa utelukke finanskostnadene skjoenner jeg ikke begrunnelsen for.....

Last edited:

For å spore litt tilbake til artikkelen (og fare for å spore av noe annet, eller noe sånn)

Norwegian har vært veldig flinke til å uttale seg positivt i pressen, og jeg tror en del passasjerer også ser dette og "kjøper det".

Oppi dette er det jo også riktig at de finansielle markedene får de tallene de skal, for DY har ikke fått på pukkelen fra Børsen rundt dette så vidt jeg kan huske. Det som er farlig er sammenblandingen mellom presseutspillene som treffer både finansmarkedet og publikum. Når de nå går ut å sier at (litt forenklet) oljeprisen ikke har stor innvirkning på forretningen deres, så kan man begynne å lure på strategien. For en stund tilbake sa jo også Kjos (eller en annen) at de IKKE skulle dytte de økte kostnadene for fuel over på passasjerene (!!). Før eller senere kan slike uttalelser slå kraftig tilbake fra finansmarkedet. Man begynner å tvile på om de egentlig skjønner hva de driver med, eller om de sier det så ofte at de tror det selv. Tallene må på bordet, men strategier og forretningsplaner er ikke så håndfaste å forholde seg til for andre, der må man bygge opp tillit. Som evt. invstor så har jeg ikke tillit til slike uttalelser (hvertfall ikke at kostnadene ikke skal dekkes inn av passasjerene).

Forøvrig var meldingen fra DY her omtrent akkurat det samme som ble vist fra FR på svensk tv i kveld - "vi liker nedgangstider for da kjøper folk billigbilletter og konkurrentene går konk" sa de.

Jeg ønsker Norwgian alt vel, jeg kjenner mange som jobber der som gjør en god innsats og jeg ønsker at de skal beholde jobben og få godt betalt for det de gjør. På samme måte som jeg har de samme ønsker for SAS og andre i bransjen!

Dette er MoL-logikk. Sannheten er at det store frafallet av pax er i lavkostsselskapenes bakgaard. De som reiser paa weekend-turer og den 'ekstra trafikken' som de gjerne skryter av aa generere. De som maa reise velger det som er mest praktisk og der faller ofte lavkostsselskapene igjennom pga lave frekvenser og begrenset nettverk. Mye av denne trafikken gaar ofte utenfor lavprisselskapenes rutenettverk ..

Lavprisselskapene vil slite pga manglende rutetilbud og folks sviktende oekonomi. Nettverksselskapene vil beholde de som vil ha et premium produkt, og de som maa reise annet enn Oslo-Bergen eller Oslo-Alicante....

Med unntak av Ryanair, er det kun nettverksselskaper som kan vise til gode tall idag ...

Om du leser det Daniel sier en gang til, så ser du at han sier akkurat hva du her skriver!

Om du leser det Daniel sier en gang til, så ser du at han sier akkurat hva du her skriver!

Ja og nei. Det han sier er at DY & Co. vil ta trafikken til nettverksselskapene. Det jeg sier er at disse aldri vil kunne bruke DY & Co. fordi de ikke dekker (gjenvaerende) kunders reisebehov.

Back