Re: Tar Norwegian til nye høyder?
Denne "tulling" som du beskriver er en av de viktigste menn bak DY sitt suksess. Samtidlig oppfordrer jeg deg a lese det du quoter riktig. Jeg skrev "han har en del riktige punkter" ! jeg tror du forstar at det finnes en visst forskjell mellom en del og alle.
Gratulerer til Hr. Skjeldam! Hva mener du han fortjener? En medalje?? Det er klart at det staar respekt av hva DY har faatt til paa kort tid, men de har selvsagt store fordeler med aa starte fra scratch. De har vaert oppfinnsomme og brukt suspekte maater aa holde kostnadene nede. Mens SAS forholder seg til 50+ fagforeninger, vanvittig ansenitet og andre utfordringer, er det greit aa la "laerlinger" fly i kabinen for 7000 spenn i mnd, noen ingen andre serioese flyselskaper gjoer. Kreative, smaasuspekte ting. Andre ting er at det selvsagt er mye vanskeligere aa drive et fullservicesekskap som ikke flyr stort sett pkt til pkt og ikke tar vare paa passasjerene i naerheten av hva det du ofte kaller "dinosaurene" gjoer.
DY har vokst i et meget ekspansivt og kjoepesterkt marked, all aere for det, men noen medalje faar de ikke. Jeg hadde tatt av meg hatten dersom dette "geniet" hadde klart aa sjonglere fagforeninger og faatt orden paa SAS.. Hadde han aldri klart.
Jeg tror det er oppsiktsvekkende hvor ofte enkelte - delvis prominente - medlemmer gar ute mot personangrep mot Kjos og sine ansatte. Man ma ikke like dem, mens jeg tror en visst respekt skal vises.
Det far enda mer pepper om Skjeldam er direkte etterfölgeren av eget person. Visse ting kan man tenkes, mens a publisere den i en apent forum er rett og slett feilplassert. Med slike innlegg mister forum siste liten av seriositeten og man kan spöre seg om dette her en plass for frustrerte ansatte fra selskap ***. Sa virker det pa meg.
Ja, det blir vanskeligere aa vanskeligere aa ta folk her serioest. Saerlig de som kaller SAS og alle "dinosaurselskapene" for idioter som overhodet ikke aner hva de holder paa med. Dine analyser er mildest talt merkelig til tider og resonnementet her holder ikke vann overhodet. Som du tidligere har kastet opp her, holder du deg til fakta.. Vel, vi diskuterer ikke ingenioerting her, vi diskuterer at et "geni" i bransjen klarer aa kaste opp en masse svada. Vil du ta dette serioest??
– Staffasje bryr vi oss ikke om. Det vi er opptatt av er lave priser og flysikkerhet, slår Daniel Skjeldam fast.
Ja, Skjeldam. Ingen andre flyselskaper du konkurrerer med bryr seg om lave priser og sikkerhet
– I motsetning til SAS er vi ikke så redde for en eventuell konjunkturnedgang eller høye oljepriser. Også i slike tider vil man oppleve prispress, og det kan være at antallet flypassasjerer reduseres noe. Det kan godt være at de passasjerene som faller fra tilhører vår kundegruppe nå – de som tidligere fløy lite, men som nå unner seg en og annen tur. Men det vil også bli større prispress på forretningsreisebillettene. Når bedrifter eventuelt går dårligere vil de se på hvor de kan kutte. Da er reiseutgiftene en naturlig utgiftspost å granske. Finner de at vi tilbyr billigere billetter, vil de velge våre tjenester.
På den måten tror vi at vi kommer til å få igjen det passasjerantallet som går ut av markedet fra våre hovedkonkurrenter, avslutter Skjeldam resonnementet sitt. For SAS og andre konkurrenter vil merke akkurat det samme som Norwgian; den nederste kundegruppen faller fra. Men i stedet for å gå ut av markedet, som Skjeldam spår om noen Norwegian-kunder, er han overbevist om at kundene konkurrentene mister vil gå til Norwegian.
Totalt pisspreik. DY har ikke et tilbud til forretningsreisende paa andre ruter enn SVG, TRD og BGO. De vil ALDRI vinne denne kundegruppen. De som betaler mye for billettene krever mer, degt faar du ikke hos DY. Store firma vil ha et komplett rutetilbud. Av de 155 rutene Skjeldam skryter av er 90% servet en til to ganger i uka... Det er det som skal til for aa vinne forretningskundene, Skjeldam. Dette blir for enkelt. I tillegg kom tallene fra DY i dag. De bloer og er SOLEKLART paavirkelig av konjunkturnedgang. Rett og slett fordi majoriteten av rutene DY flyr flyr aldri forretningsreisende. Uttalelsen er ikke smart og faller paa sin egen urimelighet.
For det er ingen tvil om at det har blitt mye billigere å fly etter at Norwegian kom på markedet. – Tenk deg; før så kostet en flybillett tur-retur Oslo-Alta 9000 kroner. Det er en vanvittig pris. I dag kan du finne den hos oss for like over tusenlappen. Og dette er noe av det som er så fantastisk med å jobbe hos Norwegian – vi har endret folks reisevaner og gitt Norges befolkning en helt annen mulighet til å være sosialt mobile på.
Avstanden til kjæreste og familie er langt fra det problemet det var, nå har jo så å si hele Norges befolkning råd til å fly hvor de vil innen landets grenser. Unntakene er på de strekningene der vi ikke er representert, der er prisen fortsatt høy, sier Skjeldam med noe som likner sorg i stemmen. I tillegg vektlegger han hvordan Norwegian har åpnet opp næringsvirksomhet i distriktene.
– Med utviklingen av teknologien og lave flypriser åpnes det opp for at man kan drive kostnadseffektive bedrifter hvor enn i landet du bor. For tidene har endret seg dramatisk fra den uinteressante konkurransesituasjonen mellom Braathen og SAS. Da var det mer snakk om hvem som hadde best bestikk eller hvilket flyselskap som hadde de fineste fargene på setene. De leverte så å si akkurat det samme produktet. Etter vi kom på banen har norsk luftfart endret seg radikalt, mener Skjeldam.
BUHU, Skjeldam... Dere har berget Nordmenn fra stygge store SAS og Braathens... Fordi DY har ingen dyre priser.. Og hva skjer paa rutene der du har monopol?? He he... Du driver butikk, ikke sosialkontor, Skjeldam saa selvsagt melker du der du kan. DY har endret luftfarten i Norge, helt klart, men der DY har monopol er prisene selvsagt hoeyere. Uttalelsen kan jeg ikke ta serioest
Oljeprisen av 150 $ hver fat biter alle mens jeg tror visse selskaper med store flyordre i lomma söver langt roligere enn en SAS eller AA som har en stor haug av MD80s i flaten som du kan ikke plassere og som brenner 30% mere fuel per segment i forhold til 737NG.
SAS har tatt levering av like mange NG som det DY har i aar. Dersom SAS finner ut at de skal ta levering av NG som erstatning for sine MD, kan de ha skiftet ut sin flaate lenge foer DY har skiftet ut sin flaate. Bestiller du en NG i dag kan du faa den levert naar??? Vel, selskaper utsetter jo naa leveringer og dersom SAS vil bytte ut sin MD flaate, kan de gjoere dette foer DY bytter ut sin 737-300 flaate. Og SAS kan gjoere dette uten aa ta en kriseemisjon for aa faa inn halvparten av hva butikken er verdt som DY gjorde. Blir DY aa ta levering av sine 40+ NG?? Det er jeg usikker paa. Saa var det krigskassa da.. Hvor mange kvartal vil DY taale slike tap?? Ikke mange.. Og naar prisene gaar opp, forsvinner den ekstraturen folk i Norge har tatt seg raad til. "Det koster kun 199 hver vei saa vi tar en weekend." Disse turene blir det mye mindre av og DY er det selskapet som mest vil tape paa det.
Du sier i senere innlegg at "dette er helt normalt for aa finansiere fly". Vel, jeg kjenner ikke til at SAS eller noen andre trenger en kjempeemisjon for aa kjoepe fly. Det er SLETT ikke normalt, det er ekstraordinaert og ikke planlagt av DY.
De som ikke klarer at folk först söker etter billigere alternativer för de stopper a flyge som helst - de har ikke forstatt marked. Og selv om alle selskaper flyr med samme ny-teknologi flyene, sa blir det lönnskostnader som avgjör, og det er ingen hjemmelighet at selskaper som Ryanair eller Norwegian ikke betaler de höyeste lönninger i industrien og har heller ikke ansatte med 30+ ars ansinitet.
Nei, DY har vaert smarte med sine laerlinger og har klart en fordel iforhold til SAS her. Aa forholde seg til 50+ fagforeninger er kanskje det vanskeligste med aa drive et flyselskap i dag. Men paa alle andre omraader, vil SAS og andre stoerre helt klart klare seg paa denne siden av atlanteren.
Konklusjon: DY propaganda uten like som det er lov aa vaere kritiske til. Hadde hatt mye mer respekt dersom Skjeldam innroemmer at DY har utfordringer som resten av bransjen.