Tar Norwegian til nye høyder?

Re: Tar Norwegian til nye høyder?

Tommy777 og LN-MOW har så langt vært to av svært få konstruktive forumister som faktisk gjenspeilier fakta. Thumbs up!

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så skrikende manglende vilje til å se situasjonen som den faktisk er.

SAS er rett og slett ikke lengre det de ble noen ar för. De virker som et skyggen av gamle glansdager. Det er frustrerende a konstatere, mens sann er det.

Det er korrekt, men er uvesentlig i denne sammenhengen. SAS er et nettverksselskap.

Ok, men da blir spørsmålet hvor stor andel av kundene til SAS utnytter nettverkstilbudet? Hvor mye av SAS sin punkt til punkt trafikk kan f.eks Norwegian forsyne seg med?

Kan ikke gi deg tall, men jeg ville heller spurt hvor om hvor mange markeder de overlapper på og hva de kan gjøre for å vinne over trafikk. Det interessante her er overlappende markeder.

Kurt har kanskje noe statistikk på området ... ;)

Kan ikke gi deg tall, men jeg ville heller spurt hvor om hvor mange markeder de overlapper på og hva de kan gjøre for å vinne over trafikk. Det interessante her er overlappende markeder.

De har en mye mating til FRA først og fremst, men mye til LHR (både fra OSL og SVG) CDG, AMS og MUC. trafikk de selv kunne ha tatt med litt mer ambisiøs satsing på IC.

Jeg tror det er oppsiktsvekkende hvor ofte enkelte - delvis prominente - medlemmer gar ute mot personangrep mot Kjos og sine ansatte. Man ma ikke like dem, mens jeg tror en visst respekt skal vises.
Det far enda mer pepper om Skjeldam er direkte etterfölgeren av eget person.
Visse ting kan man tenkes, mens a publisere den i en apent forum er rett og slett feilplassert.

jeg regner med at du tenker på meg, Richard?
Nå har jeg respekt for Daniel - jeg har jobbet sammen med ham i Norwegian en liten periode - men det er ingen tvil om at han er stor i kjeften... :lol:

Jeg tror vi kommer til å se en økt satsing fra NAS på å styrke ruter f.eks i Norge hvor de ikke opptrer helt optimalt i forhold til forretningsmarkedetsbehov. Økt frekvens, og lave priser vil kunne stjele passasjerer fra SAS. Men SAS kan jo svare med samme mynt.

Mange selskaper vil fly med DY hvis de har en avgang og pris som passer. Mens de samme vil velge SAS hvis de trenger nettverket til Star. Man er blitt mer kyniske på pris.

Jeg tror vi kommer til å se en økt satsing fra NAS på å styrke ruter f.eks i Norge hvor de ikke opptrer helt optimalt i forhold til forretningsmarkedetsbehov. Økt frekvens, og lave priser vil kunne stjele passasjerer fra SAS. Men SAS kan jo svare med samme mynt.

Mange selskaper vil fly med DY hvis de har en avgang og pris som passer. Mens de samme vil velge SAS hvis de trenger nettverket til Star. Man er blitt mer kyniske på pris.

Det er kun innenlands man finner reell konkurranse, og det er kanskje nøkkelen - å satse her og ellers konsentrere seg om markeder hvor man ikke konkurrerer direkte, eller hvor de kan leve i sameksistens.

Feedermarkedet til andre selskaper er jo tapt uansett .. DY har ingen interlineavtaler.

Det er kun innenlands man finner reell konkurranse, og det er kanskje nøkkelen - å satse her og ellers konsentrere seg om markeder hvor man ikke konkurrerer direkte, eller hvor de kan leve i sameksistens.

Feedermarkedet til andre selskaper er jo tapt uansett .. DY har ingen interlineavtaler.

kanskje en dag med Finnair.....

kanskje en dag med Finnair.....

Da må isåfall DY bryte med konseptet sitt i innføre 2-klasses flygninger. En business class reisende til Asia vil neppe like å måtte ta [dagens] Norwegian til HEL. Dette så blant annet SAS og var en av grunnene til at det ble innført 2-klasser på intra-scand da pax fra OSL til CPH som skulle videre med SKIC mildt sagt var sure for at de hadde betalt +30.000kr for en billett og ikke engang fikk en cola på den første flygningen

Nå havna du langt utpå viddene, Richard. Hva med å kommentere det Skjeldam sier? Har ikke noe med DY hat å gjøre det jeg skriver. Det har med det mannen sier til pressen jeg reagerer på.

Og når det gjelder service, fikk jeg på morran i dag servert en deilig frokostboks med eggerøre ++ mellom OSL-EVE i en splitter ny 737-800. Varme rundstykker og kaffe kom også. Og de kundene Skjeldam er ute etter, får FULL service inkludert 2 eller 3 klasser når de reiser utenfor Norge, inkludert innsjekk, fast track, lounger og blokkert midtsete når de reiser på forretningsreiser ut i Europa. Og fullfleksprisene til DY er ikke billige og gir KUN gratis setevalg :rolleyes

Disse kundene vil DY aldri vinne. De eneste rutene de kan ha en sjans er OSL til TRD, BGO og kanskje SVG

Da må isåfall DY bryte med konseptet sitt i innføre 2-klasses flygninger. En business class reisende til Asia vil neppe like å måtte ta [dagens] Norwegian til HEL. Dette så blant annet SAS og var en av grunnene til at det ble innført 2-klasser på intra-scand da pax fra OSL til CPH som skulle videre med SKIC mildt sagt var sure for at de hadde betalt +30.000kr for en billett og ikke engang fikk en cola på den første flygningen

Det tror ikke jeg heller, men Finnair har sikkert ikke all verden i mot å ta med seg en og annen passasjer bakover i flyet også. Samtidig er ikke servicen ombord i DY så helt forskjellig fra det denne 30.000 kroners-passasjereren opplever hos SAS dersom han (for det er vel som regel en han) skal videre fra OSL med SAS til Tromsø, eller er booket codeshare med Widerøe til Torp.

Uansett, jeg blir overrasket viss Norwegian begynner å fore Finnair sine ruter. Til det tror jeg forretningsmodellene er for ulike, og da er det ikke bare snakk om prisene på maten ombord.

SAS er rett og slett ikke lengre det de ble noen ar för. De virker som et skyggen av gamle glansdager. Det er frustrerende a konstatere, mens sann er det.

Nå er jeg ikke helt med. Skjeldam sier i artikkelen at DY satser på å vinne businesskunder. På ALLE internasjonale flighter tilbyr SAS full service med midtsetet blokkert i Business og full service i Extra. Hva har DY å stille opp med??

De mangler: Lounge, EB poeng, Fast Track, suveren frekvens på internasjonale destinasjoner, gratis måltid til alle forretningskunder i Extra og Business Class, samt gratis drikke, inkludert Champagne...

SAS sitt Businessprodukt har ikke falmet og er elendig i forhold til i gamledager.

Tror det er på tide at vi tar en tur i SAS Business snart sammen, Richard!;)

Nå er jeg ikke helt med. Skjeldam sier i artikkelen at DY satser på å vinne businesskunder. På ALLE internasjonale flighter tilbyr SAS full service med midtsetet blokkert i Business og full service i Extra. Hva har DY å stille opp med??

De mangler: Lounge, EB poeng, Fast Track, suveren frekvens på internasjonale destinasjoner, gratis måltid til alle forretningskunder i Extra og Business Class, samt gratis drikke, inkludert Champagne...

De kan jo begynne med å kjempe om de forretningsreisende som flyr økonomiklasse, eventuelt som flyr innenlands. Skulle ikke forundre meg om det er en og annen, det også ;)

Helt klart. Men SAS har aldri hatt business class innenlands, produktet har ikke endret seg overhodet, da det alltid kun har vært en klasse.

Økonomikunder har også plenty med snadder innenlands med SAS, men forskjellene er selvsagt mindre.

Men jeg tviler på at DY vil bli noe vinner i dette markedet og jeg ville ikke satset på dette som et viktig kort i fremtiden til DY dersom jeg var Skjeldam

Helt klart. Men SAS har aldri hatt business class innenlands, produktet har ikke endret seg overhodet, da det alltid kun har vært en klasse.

Økonomikunder har også plenty med snadder innenlands med SAS, men forskjellene er selvsagt mindre.

Men jeg tviler på at DY vil bli noe vinner i dette markedet og jeg ville ikke satset på dette som et viktig kort i fremtiden til DY dersom jeg var Skjeldam

Hvorfor vil ikke DY bli noen vinner i markedet innenlands? Vinner SAS med gratis setevalg og bagasje som enda er gratis?

På innenriks er det en ting om er viktigere enn noenting annet: Rutetabellen.

Kan du levere timesavganger til de viktigste forretningsmarkedene er du et reelt alternativ. Serviceopplegget - og pris - er annen prioritet. Det viktigste er å komme fram på de tider du trenger å reise.

SAS sitt Businessprodukt har ikke falmet og er elendig i forhold til i gamledager.

Tror det er på tide at vi tar en tur i SAS Business snart sammen, Richard!;)

Innenlands:
DY er en alvorlig konkurrent om de kan tilby 3x daglige pa de mellom store ruter (KRS, AES, BOO, TOS) og 12+ pa de store ruter. DY er per idag ikke en alternativ pa SVG-BGO, da har du rett, her er frekvensen for liten.
Kundene forgir at DY ikke matcher alle SAS ruter 1:1. Dette er en goodwill Bonus fra Kunder. Samme ser vi her nede da vi ser AB vs LH.

Utenlands:
Du ma ta med alle konkurrenter.
LH, AF, KL, BA, alle forsöker a ta noen kunder fra SAS. Service-Nivea i Business av SAS ma du forlike med LH, BA, AF. Jeg tror ikke DY har som hovedmal a stjele de Business Pax ut av SAS. De vil ta en del, nemelig den del som har pris-sensible arbeidgivere. Jeg kjenner to meget store bedrifter i Tyskland som har forbudt sine ansatte a fly med LH dersom det gar en fly av 4U, AB eller HLX pa dagen. Da betaler de lönn istedenfor det hva de oppfatter for dyre billetter hos LH. Ansatte liker det eller ikke, mens det er arbeidgiveren som setter opp regler for dette.

Pa langruter har SAS tapt kampen, her suger KLM og LH paxene til sine Hubs. SAS har rett og slett ikke nok destinasjoner.

Ble det en invitasjon til tur?:rolleyes: Da blir jeg gjerne med, selv om jeg liker 3. rad etter vinge best, fordi skuespillet av flaps og spoiler under innflygning er jo beste delen av heile flyturen.

Ikke en snøballs sjanse for at jeg kan komme med vetugt her - SAS holder sine kort alt for tett til at utsider kan få noe ut av det.

Men så er det en flyplass som kan bidra til litt spekulasjon, og det er rapporteringen til CPH hvor locals og trf/trs vises på avgangene. For CPH ligger tallet på mellom 70-75% for lokale passasjerer og dermed 25-30% benytter CPH som en hub (nettverkstrafikk). Hvis en antar at det rundt den samme andelen er tilfelle for OSL, så blir det en eksklusiv kundemasse som SAS kan godte seg med. Men om denne andelen er så stor er et spørsmål. Men så har ikke SAS noen IC-tjenester fra OSL. Derimot er innenlandstrafikkandelen større i Norge og alt av denne er ikke bare non-stop. Hvis vi antar at det er mellom 15% og 25% transitt/transfer-passasjerer og litt over halvparten sitter i SAS/StarA-spindelvevet, så utgjør dette i første halvår rundt en 1,0 og 1,5 million passasjerer. Med andre ord neste 20-30 % av SAS NOs passasjerer foretar et flybytte på OSL hvis antagelsene foran er korrekt.

Nå er det bare for innsidere å få seg god latter og holde kjeft. Hvis dere ikke kan holde kjeft, så er PM en måte å lette seg litt - og jeg KAN holde kjeft ;)

Last edited:

Og de kundene Skjeldam er ute etter, får FULL service inkludert 2 eller 3 klasser når de reiser utenfor Norge, inkludert innsjekk, fast track, lounger og blokkert midtsete når de reiser på forretningsreiser ut i Europa. Og fullfleksprisene til DY er ikke billige og gir KUN gratis setevalg :rolleyes

Disse kundene vil DY aldri vinne. De eneste rutene de kan ha en sjans er OSL til TRD, BGO og kanskje SVG

Jeg er ikke så sikker på at DY ikke kan kapre en del av forretningskundene som flyr med SK i dag, om reisebudsjettene ble satt under press. Det er vel en del destinasjoner i Europa hvor DY har morgen- og ettermiddagsavganger som skulle tilfredsstille en rekke av disse kundene, og til priser som selv på full fleks er tildels mye under SK sine full fleks priser (iallefall businessbillettene til SK, som gir aksess til lounge og blokkert midtsete). Full fleks billetter med DY til f.eks. LON eller Paris fra OSL koster drøyt 6200 t/r. Til LON kan du riktignok komme billigere med SK på Econ Xtra enn full fleks DY, mens til Paris er Econ Xtra marginal dyrere enn full fleks DY. Sammenlikner man med businessbilletter så er f.eks. DY full fleks ca 2000 billigere enn SK C-klasse til LON og ca 4000 billigere til Paris.

Kanskje vil en del som reiser business i dag med SK nedgradere til Econ Xtra, men kanskje vil en del også switche til full fleks DY på de destinasjoner hvor DY faktisk har et tilbud. Selv om det på langt nær gjelder alle DYs 155 destinasjoner så gjelder det flere enn SVG, BGO og TRD. OSL-TOS har DY f.eks. et meget godt tilbud rutemessig, samt til flere europeiske storbyer.

Jeg er enig med Jan Yngve og tror at Norwegian kan klart hente forretningskunder i en del storby markeder, jeg tror de maa jobbe litt for aa vinne disse kundene, ikke bare pris vil vaere utslagsgivende....lokalt hos oss vinner det orginale LCC sitt konsept for tiden, null gebyr gir Southwest og Virgin America alle vaare ansatte som tidligere brukte Alaska...det fordi det koster oss en liten formue aa endre PeopleSoft(Oracle Konsulenter = $$$$$) til aa refundere de ansattes utlegg for bagasje gebyr....

Back