Tar Norwegian til nye høyder?

Re: Tar Norwegian til nye høyder?

Jeg er ikke så sikker på at DY ikke kan kapre en del av forretningskundene som flyr med SK i dag, om reisebudsjettene ble satt under press. Det er vel en del destinasjoner i Europa hvor DY har morgen- og ettermiddagsavganger som skulle tilfredsstille en rekke av disse kundene, og til priser som selv på full fleks er tildels mye under SK sine full fleks priser (iallefall businessbillettene til SK, som gir aksess til lounge og blokkert midtsete). Full fleks billetter med DY til f.eks. LON eller Paris fra OSL koster drøyt 6200 t/r. Til LON kan du riktignok komme billigere med SK på Econ Xtra enn full fleks DY, mens til Paris er Econ Xtra marginal dyrere enn full fleks DY. Sammenlikner man med businessbilletter så er f.eks. DY full fleks ca 2000 billigere enn SK C-klasse til LON og ca 4000 billigere til Paris.

Nei, de kundene som betaler for fleksible billetter vil ikke DY vinne en eneste av, ferdig med det.. Dersom pris er en faktor og kunden maa ha en fleksibel billett kan ikke DY konkurrere med produkt, frekvens og heller ikke paa pris. Til CDG har SAS 3 daglige mens DY flyr EN daglig til ORY, avgang OSL kl 1640, retur i halvaatte tiden. SAS har i tillegg 5 flighter via ARN og CPH som har god routing. Pris for SAS fullfleks er 6739.- mens DY skal ha 6267.-. For denne prisen faar du ingenting annet en gratis reservasjon av sete hos DY og fleksibel billett. Du har dog ingen avganger aa bytte til.. SAS har jo mange alternativer og i tillegg er Eurobonus en meget viktig faktor paa dyre flighter og ikke minst servering ombord

Til London har DY 2 daglige mens SAS har hele 5 til LHR og 2 til LCY. I tillegg kommer ett titalls alternativer via CPH og ARN med god connection. Og prisen? DY er DYRERE enn SAS. Mens SAS skal ha 5580.- for en full fleks som booker i Economy Extra, skal DY ha mer penger, 6276.- for et produkt som gir akkurat samme service som folk som har betalt 990.- t/r.. bortsett fra at billetten er fleksibel. Men igjen, du har ingen alternativer aa bytte til..

Kanskje vil en del som reiser business i dag med SK nedgradere til Econ Xtra, men kanskje vil en del også switche til full fleks DY på de destinasjoner hvor DY faktisk har et tilbud. Selv om det på langt nær gjelder alle DYs 155 destinasjoner så gjelder det flere enn SVG, BGO og TRD. OSL-TOS har DY f.eks. et meget godt tilbud rutemessig, samt til flere europeiske storbyer.

Det som skjer naar firma vil spare penger er at de sender folk i oekonomi paa ikke fleksible billetter. Jeg har mange ganger reist i jobben paa slike billetter og det er returen man evt har behov for aa endre, saa man bestiller billigst billett ut og flex tilbake. Men DY har ikke rutetilbudet, ikke en eneste Europeisk destinasjon, inkludert ARN og CPH har DY et konkurransedyktig produkt. Beklager, de har ikke sjans i dette business segmentet paa utenlandsbilletter.

Jeg er enig med Jan Yngve og tror at Norwegian kan klart hente forretningskunder i en del storby markeder, jeg tror de maa jobbe litt for aa vinne disse kundene, ikke bare pris vil vaere utslagsgivende....lokalt hos oss vinner det orginale LCC sitt konsept for tiden, null gebyr gir Southwest og Virgin America alle vaare ansatte som tidligere brukte Alaska...det fordi det koster oss en liten formue aa endre PeopleSoft(Oracle Konsulenter = $$$$$) til aa refundere de ansattes utlegg for bagasje gebyr....

Hvor da? DY har ikke en eneste destinasjon i Europa med mer enn to daglige. Hvordan skal de da kunne konkurrere mot andre om forretningskunder? Like dyre som fullprisselskaper er det og tilbyr ingenting ekstra. Fullfleks hos DY betyr at du kan velge en annen avgang, men du maa jo da vente til neste dag -- minst for aa finne alternativ avgang. I tillegg er produktet raevva i forhold til konkurrentene.... De er naermere Ryanair (og med nye store gebyrer som bare oeker og oeker naermer de seg Ryanair enda mer) mens at Southwest er bedre enn de fleste innenriks USA. MEN som full flex kunde i USA booker billetten din i F, og de kundene vinner ikke Southwest. De tilbyr dog business select som gir gratis drinker etc ombord og disse billettene er fleksible og MYE billigere enn flex i F hos nettverksselskapene i USA. Mens DY gir AKKURAT samme service selv om du betaler ti gang saa mye for billetten. Og DY er faktisk oftere dyrere enn nettverksselskapenes (SAS) sine flex billetter med full service (se over). Klart DY kan konkurrere, men da maa de endre produktet radikalt, det de tilbyr naa er dritdyre flex pris, ofte dyrere enn SAS. Da kan de aldri vinne

Innenlands:
DY er en alvorlig konkurrent om de kan tilby 3x daglige pa de mellom store ruter (KRS, AES, BOO, TOS) og 12+ pa de store ruter. DY er per idag ikke en alternativ pa SVG-BGO, da har du rett, her er frekvensen for liten.
Kundene forgir at DY ikke matcher alle SAS ruter 1:1. Dette er en goodwill Bonus fra Kunder. Samme ser vi her nede da vi ser AB vs LH.

Utenlands:
Du ma ta med alle konkurrenter.
LH, AF, KL, BA, alle forsöker a ta noen kunder fra SAS. Service-Nivea i Business av SAS ma du forlike med LH, BA, AF. Jeg tror ikke DY har som hovedmal a stjele de Business Pax ut av SAS. De vil ta en del, nemelig den del som har pris-sensible arbeidgivere. Jeg kjenner to meget store bedrifter i Tyskland som har forbudt sine ansatte a fly med LH dersom det gar en fly av 4U, AB eller HLX pa dagen. Da betaler de lönn istedenfor det hva de oppfatter for dyre billetter hos LH. Ansatte liker det eller ikke, mens det er arbeidgiveren som setter opp regler for dette.

Pa langruter har SAS tapt kampen, her suger KLM og LH paxene til sine Hubs. SAS har rett og slett ikke nok destinasjoner.

Ble det en invitasjon til tur?:rolleyes: Da blir jeg gjerne med, selv om jeg liker 3. rad etter vinge best, fordi skuespillet av flaps og spoiler under innflygning er jo beste delen av heile flyturen.

Ja, en tur boer vi ta! Serioest! Skjeldam, Kjos, du og jeg burde ta en dag med 4 turer, en med LH Business, SAS business, BA business og DY full fleks i Europa...

Som du sier, utenfor Norges grenser har SAS konkurrenter i business markedet. Men det har DY ogsaa og de stiller suverent daarligst skodd til denne konkurransen. Elendig antall avganger, ingen interlining, som SAS kunde kan du med fleksibel billett hoppe paa f.eks. LH dersom du oensker det. Face it, DY tilbyr ingenting til de som betaler mye og det er galskap aa kjoepe en fullflex billett med DY, den tilbyr ingenting, ikke engang full flex fordi man har ikke avganger aa skifte til....

Og da staar innenriks Norge. DY kan vinne en del kunder dersom de oeker frekvensen radikalt paa mange destinasjoner. Husk at SAS har Wideroe i tillegg til suveren markedledelse til, saa det skal mye til for at DY vinner forretningskunder. Nettverket du kan kjoepe paa en billett med SAS har 8 ganger saa mange destinasjoner som DY paa norsk innenriks og frekvensen er mye bedre. Til naa er det kun TRD, kanskje BGO og SVG som har god nok frekvens for full flex kunder. Og full fleks med DY er ikke billig..

Last edited:

Dersom pris er en faktor og kunden maa ha en fleksibel billett kan ikke DY konkurrere med produkt, frekvens og heller ikke paa pris. Til CDG har SAS 3 daglige mens DY flyr EN daglig til ORY, avgang OSL kl 1640, retur i halvaatte tiden. SAS har i tillegg 5 flighter via ARN og CPH som har god routing.

Bare en liten opplysning: Jeg mener at DY flyr med to avganger til Paris alle dager unntatt lørdager (avg OSL 0650 ank 0915, og avg OSL 1640 ank. 1905). Returen er avg 0950 med ank 1215 i OSL, eller 1945 med ank. 2210 i OSL.

Det er godt mulig at du har rett i dine vurderinger, men det er nok endel forretningsreisende som ikke har behov for så mange ulike avganger. Da er det kanskje som du skriver at man heller velger en økonomibillett, heller enn en fleks billett.

Jeg mener nå fortsatt at frekvensen til DY på OSL-TOS er tilstrekkelig for de fleste forretningsreisende med 3-4 avganger per dag (iallefall de dagene jeg har sjekket), med avg OSL 0700, 1100, 1415 og 1910, og avg fra TOS 0650, 1125, 1640 og 1940.

Last edited:

Jeg sjekket datoer paa vinteren for aa unngaa sommerfrekvens. Utreise 16. oktober (torsdag) og retur 17. oktober (fredag). Kun en avgang paa hver av dagene.

Jeg sjekket datoer paa vinteren for aa unngaa sommerfrekvens. Utreise 16. oktober (torsdag) og retur 17. oktober (fredag). Kun en avgang paa hver av dagene.

Det har du jaggu meg rett i. Da er ikke Paris spesielt egnet for forretningsreisende (jeg sjekket i august, så da er det vel sommerruter enda). Det er bra du er "på høgget". :-)

Det har du jaggu meg rett i. Da er ikke Paris spesielt egnet for forretningsreisende (jeg sjekket i august, så da er det vel sommerruter enda). Det er bra du er "på høgget". :-)

Det er den nord Norske lufta ;) (eller norwegian.no):lol:

Meget gode vurderinger, Tommy. Norwegian selger fleksible billetter som i realiteten ikke er fleksible - forutsetningen for fleksible billetter er jo at man skal kunne bruke fleksibiliteten på noe. Men når det ikke eksiterer alternative avganger, er det jo liten vits med slike billetter. Det hele blir enda mer håpløst når de dyre fullfleksbillettene heller ikke gir service som f.eks. måltid inkludert og loungetilgang. Som regel vil det dessuten alltid være smartere å kjøpe en lavprisbillett i utgangspunktet. Hvis man må ha en tidligere eller senere avgang (det vil si en annen dag), kan man betale et gebyr og mellomlegget opp til tilgjengelig billett. Totalt sett vil det alltid være billigere enn en fullfleksbillett i seg selv. Å kjøpe fullfleksbilletter på utenlandsruter hos Norwegian, kan vel egentlig bare begrunnes ut i fra solidaritet til selskapet... Synes egentlig at det er veldig rart at Norwegian ikke priser ned disse billettene - det bør være sammenheng mellom produkt og pris.

Og da staar innenriks Norge. DY kan vinne en del kunder dersom de oeker frekvensen radikalt paa mange destinasjoner. Husk at SAS har Wideroe i tillegg til suveren markedledelse til, saa det skal mye til for at DY vinner forretningskunder. Nettverket du kan kjoepe paa en billett med SAS har 8 ganger saa mange destinasjoner som DY paa norsk innenriks og frekvensen er mye bedre. Til naa er det kun TRD, kanskje BGO og SVG som har god nok frekvens for full flex kunder. Og full fleks med DY er ikke billig..

Det eneste markedet der Norwegian kan tilby en viss grad av fleksibilitet er Oslo-Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim-Oslo og Oslo-Stavanger-Oslo. Da jeg jobbet på Flesland vil jeg tippe at Norwegian kanskje hadde 10-20 prosent som reiste med fullfleksbillett på ruten til Oslo, ingen på øvrige ruter.

Last edited:

DY legger ned den ene daglige rundturen til ORY fom vinterprogrammet.

og forøvrig igjen så går det kaldt nedover ryggen på meg når tommy777 er sakligheten selv. flott!

DY legger ned den ene daglige rundturen til ORY fom vinterprogrammet.

De kutter vel morgenavgangen, men opprettholdet kveldsavgangen. Tipper morgenavgangen kommer tilbake til våren. At Norwegian i så stor grad påvirkes av vinter og sommer forteller nok en gang at flyene i stor grad fylles med turister og light business-folk. Paris er ikke død om vinteren for forretningsfolk og tjenestereisende, selv om den åpenbart har færre turister da.

Last edited:

Det eneste markedet der Norwegian kan tilby en viss grad av fleksibilitet er Oslo-Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim-Oslo og Oslo-Stavanger-Oslo. Da jeg jobbet på Flesland vil jeg tippe at Norwegian kanskje hadde 10-20 prosent som reiste med fullfleksbillett på ruten til Oslo, ingen på øvrige ruter.

Igjen, med 4 avganger TOS-OSL så bør det tilfredsstille de fleste behov (forbehold tatt i og med at jeg ikke har sjekket mer enn noen utvalgte datoer i vintermånedene).

Igjen, med 4 avganger TOS-OSL så bør det tilfredsstille de fleste behov (forbehold tatt i og med at jeg ikke har sjekket mer enn noen utvalgte datoer i vintermånedene).

Men naar konkurrenten har ni, blir det sammenligningsmessig litt tynt .. men vi snaklker om ett selskap med bra (eller OK..) tilbud på fire destinasjoner og en annen med tilsvarende eller bedre paa mangedobbelt antall destinasjoner - spesielt hvis vi tar med alliansepartnere.
Da blir denne diskusjonen litt .. fattig.

En annen ting om fleksible billetter er det å kunne bestille og avbestille, ikke nødvendig vis endre reisetidspunkt. Det hender jo ikke sjelden man får beskjed om at det kanskje blir et møte en plass, men at det ikke blir bekreftet før nærme avgang, eller at det blir avlyst i siste liten. Har oftere hatt behov for å kansellere eller endre hele reisen til et annet sted enn jeg har hatt behov for å endre hjemreisen.

Det forundrer meg at DY har en del destinasjoner der de ikke selger fullflex-billetter, eks. Madrid, Roma, Moskva etc.

En annen ting om fleksible billetter er det å kunne bestille og avbestille, ikke nødvendig vis endre reisetidspunkt. Det hender jo ikke sjelden man får beskjed om at det kanskje blir et møte en plass, men at det ikke blir bekreftet før nærme avgang, eller at det blir avlyst i siste liten. Har oftere hatt behov for å kansellere eller endre hele reisen til et annet sted enn jeg har hatt behov for å endre hjemreisen.

Det forundrer meg at DY har en del destinasjoner der de ikke selger fullflex-billetter, eks. Madrid, Roma, Moskva etc.

Dersom Skjeldam er det geniet som mange vil frem til, boer han tenke paa foelgende trekk dersom han skal lykkes i business markedet i Europa:

1. Mer frekvens, minst to - tre avganger daglig er minimum.
2. MYE lavere priser paa flex slik at man har en GOD grunn til aa velge DY. Dagens prising er idiotisk.. Det aa prise seg likt eller hoeyere enn nettverksselskapene er et elendig utgangspunkt for aa vinne businesskunder som er vant til aa fly fullservice og motta poeng. Gi kundene en grunn til aa velge DY. Se paa Southwest, de priser sine Business Select priser mye lavere enn nettverksselskapene og vinner kunder paa det. DY boer prise seg rundt 1500 spenn hver vei paa sine Flex priser. Da vinner de kunder som kjoeper billetter naert avgangstid fra SAS, naa velger sistelitenkundene selvsagt SAS naar prisene er omtrent like eller hoeyere med DY.
3. Tilby noe ekstra. Send flexkundene 6 kuponger med e-postbekreftelsen: 2 gratis maaltider ombord og 2 gratis drinker ombord hver vei! Strekkoder paa kupongene kan scannes ombord og brukes som betaling.
4. Blokker midtsetene som en satt regel, seat ikke cheap pax paa de 4 foerste radene, EVER.. SAS er elendig paa disse tingene. Extra pax paa Europaruter faar ofte midtseter mens det er plass bak. Blokker midtsetene og fler rader til man MAA aapne disse ved innsjekk/gate.
5. Lag en deal med kontraktslounger paa business destinasjoner. Det koster lite spenn og gir flex kundene en fordel foran SAS. SAS tilbyr ikke lounge til sine Economy Extra kunder. Her kan DY score tungt.
6. Gi full flex kunder tilgang til fast track paa OSL. SAS gir dette kun paa utland, DY boer gi det paa innland ogsaa

Har du tenkt paa noe av dette Skjeldam???

Eller er artikkelen bare pisspreikpropaganda og du fortsatt kommer til aa satse paa aa gi folk som gir deg masse spenn ingenting? Da vil du ikke vinne disse kundene. Garantert!

Men naar konkurrenten har ni, blir det sammenligningsmessig litt tynt .. men vi snaklker om ett selskap med bra (eller OK..) tilbud på fire destinasjoner og en annen med tilsvarende eller bedre paa mangedobbelt antall destinasjoner - spesielt hvis vi tar med alliansepartnere.
Da blir denne diskusjonen litt .. fattig.

Nå var det andre som nevnte enkelte innenriksdestinasjoner hvor DY kunne konkurrere med SK, hvorav OSL-TOS ikke var en av disse. Jeg påpekte bare at jeg vil hevde at OSL-TOS frekvensen til DY er tilstrekkelig for de fleste forretningsreisendes behov. At det er ni avganger mellom OSL og TOS for SK er jo kjempeflott, men det er vel ikke slik at alle har behov for avgang nesten hver time når du skal reise enten fra TOS til OSL eller fra OSL til TOS. Noen har det selvsagt, og disse vil vel velge SK iallefall den ene veien. Kanskje velger noen DY den andre veien.

Jeg vil vel slett ikke hevde at DY har et like godt tilbud som SK, hverken rundt om i Norge eller til utlandet. Det vil være å drømme. Men, DY kan ha et tilstrekkelig godt tilbud for en rekke reisende (også forretningsreisende) på iallefall noen destinasjoner, hvorav TOS er en av disse imho.

Dersom Skjeldam er det geniet som mange vil frem til, boer han tenke paa foelgende trekk dersom han skal lykkes i business markedet i Europa:

1. Mer frekvens, minst to - tre avganger daglig er minimum.
2. MYE lavere priser paa flex slik at man har en GOD grunn til aa velge DY. Dagens prising er idiotisk.. Det aa prise seg likt eller hoeyere enn nettverksselskapene er et elendig utgangspunkt for aa vinne businesskunder som er vant til aa fly fullservice og motta poeng. Gi kundene en grunn til aa velge DY. Se paa Southwest, de priser sine Business Select priser mye lavere enn nettverksselskapene og vinner kunder paa det. DY boer prise seg rundt 1500 spenn hver vei paa sine Flex priser. Da vinner de kunder som kjoeper billetter naert avgangstid fra SAS, naa velger sistelitenkundene selvsagt SAS naar prisene er omtrent like eller hoeyere med DY.
3. Tilby noe ekstra. Send flexkundene 6 kuponger med e-postbekreftelsen: 2 gratis maaltider ombord og 2 gratis drinker ombord hver vei! Strekkoder paa kupongene kan scannes ombord og brukes som betaling.
4. Blokker midtsetene som en satt regel, seat ikke cheap pax paa de 4 foerste radene, EVER.. SAS er elendig paa disse tingene. Extra pax paa Europaruter faar ofte midtseter mens det er plass bak. Blokker midtsetene og fler rader til man MAA aapne disse ved innsjekk/gate.
5. Lag en deal med kontraktslounger paa business destinasjoner. Det koster lite spenn og gir flex kundene en fordel foran SAS. SAS tilbyr ikke lounge til sine Economy Extra kunder. Her kan DY score tungt.
6. Gi full flex kunder tilgang til fast track paa OSL. SAS gir dette kun paa utland, DY boer gi det paa innland ogsaa

Mange, meget gode poenger, Tommy!:)

Nå var det andre som nevnte enkelte innenriksdestinasjoner hvor DY kunne konkurrere med SK, hvorav OSL-TOS ikke var en av disse. Jeg påpekte bare at jeg vil hevde at OSL-TOS frekvensen til DY er tilstrekkelig for de fleste forretningsreisendes behov. At det er ni avganger mellom OSL og TOS for SK er jo kjempeflott, men det er vel ikke slik at alle har behov for avgang nesten hver time når du skal reise enten fra TOS til OSL eller fra OSL til TOS. Noen har det selvsagt, og disse vil vel velge SK iallefall den ene veien. Kanskje velger noen DY den andre veien.

Jeg vil vel slett ikke hevde at DY har et like godt tilbud som SK, hverken rundt om i Norge eller til utlandet. Det vil være å drømme. Men, DY kan ha et tilstrekkelig godt tilbud for en rekke reisende (også forretningsreisende) på iallefall noen destinasjoner, hvorav TOS er en av disse imho.

Jeg hadde mange forretingsreiser til TOS og DY sin frekvens er i utgangspunktet helt grei dersom de er mye billigere enn SAS dersom man et planlagt program. Har ofte tatt DY ene veien og SAS andre dersom DY var mye billigere enn SAS paa den avgangen jeg var sikker paa at jeg kom til aa ta. DY kunne jo ogsaa i denne tiden (2004-2006) endre billigbilletter til en annen avgang/dato mot et gebyr paa ca. 150 spenn mens at man med SAS kan toerke seg i raevva med billetten dersom man ikke bruker den.
Igjen, man vet naar man skal oppover, returen er det kanskje verre aa planlegge. Men paa flex, er det vanskelig aa velge DY naar de skal ha 2273, mot 2346 med SAS.. Veldig liten forskjell. Foerste fly fra Oslo med SAS gaar kl 0800, mot DY kl 0900. Skal du paa dagsmoete er denne timen meget viktig. Paa ettermiddagen har DY kun EN avgang mellom 1125 og 1940 mot SAS som har 4. Kan bli mye unoedvendig venting da...

Men for forretningskunder som reiser i oekonomi og ikke oensker fleksibilitet har DY sikkert et greit tilbud. Men naar jeg igjen kikket paa torsdag 16 til fredag 17. oktober, var ikke DY saerlig billigere. Og sparer man en overnatting grunnet elendig frekvens, sparer man lett inn det man sparer paa en DY billett (ca. 150.-).

Last edited:
Back