Sutring til SAS...

Flott klagebrev, konstruktivt og bra skrevet.

Bemanningen burde vel være tipasset antall reisende. Alle vet jo det reiser mye folk på den tiden. Man bør kunne forvente kortere innsjekkingstid på et fullservice selskap.
Rask innsjekk er en viktig del av god service.

Bagasjen skal merkes "Heavy" dersom den veier mer enn 20 kilo. Det har ingen ting med overvekt å gjøre, men er kun ment som info til stuerne, så de vet hva de har i vente. Overvekt skal ikke betales selv om ett av kolliene veier over 20 kilo. Så der hadde han i SAS gjort feil.

Det er IKKE noe krav om id på passasjerer uten bagasje. Strengt tatt kan du derfor sjekke inn alene, og la dine medpassasjerer vente på siden, uten problemer.
Derimot skal personale sjekke id på gate, noe de ikke gjorde. På gate vet man ikke om passasjeren har sendt bagasje eller ei. Derfor skal alle sjekkes. Dersom en passasjer ikke viser legitimasjon, kan så personalet finne ut om passasjeren har bagasje eller ei. Det er et brudd på sikkerhetsreglene at man ikke sjekker id ved utgangen. Ikke bra.

At personale på innsjekk ikke ville vise hvor i regelverket det sto, betyr vel egentlig bare en ting: Han/henne visste det ikke selv heller. Hadde han/henne visst det, hadde det blitt vist til deg, helt sikkert.

Alt i alt synes jeg dette var slett service, og mangelfull kjennskap til regelverket fra flyselskapets side. Og at de bryter regler om sikkerhet (id kontroll) er heller ikke bra.

Jeg er spent på å høre hva SAS svarer.

IMM

Originally posted by imm

Alt i alt synes jeg dette var slett service, og mangelfull kjennskap til regelverket fra flyselskapets side.

Jeg er spent på å høre hva SAS svarer.

IMM

Nu är det väl ändå SGS och inte SAS som inte känner till regelverket i det här fallet även om Hr og Fru O. Normann eller Svensson inte ser skillnaden. Men att det skall påtalas för SAS att deras handling agenter har gjort fel, ja DET är jag HELT enig i.

Joda, du har rett i det. For kunden derimot, er det heller ikke lett å forstå at SAS Norge, SAS Sverige, SAS Danmark, SAS International er fire forskjellige flyselskap. For folk flest er SAS SAS. Og det inkluderer SAS Groundhandling Services. Alle er en del av SAS konsernet da, så det er ikke helt feil å kalle det SAS heller....

Originally posted by imm

Joda, du har rett i det. For kunden derimot, er det heller ikke lett å forstå at SAS Norge, SAS Sverige, SAS Danmark, SAS International er fire forskjellige flyselskap. For folk flest er SAS SAS. Og det inkluderer SAS Groundhandling Services. Alle er en del av SAS konsernet da, så det er ikke helt feil å kalle det SAS heller....

Men flyger du med Aeroflot är det fortfarande SGS som har handlingen (på ARN) och tror du kunden klagar till SAS (men jag skall lova att Aeroflots stationschef på ARN klagar på SGS oavsett vems felet är :p )

Vet inte heller om jag skulle kalla Blue1, Air Baltic eller Spanair för SAS även om det är en del av SAS gruppen. Ah well, you get my point and I get yours! ;)

Det er vel naturlig å klage til det flyselskapet som du reiser med, om det er Aeroflot eller SAS. At de selskapene har satt ut ground handling til en ekstern aktør er vel ikke noe de reisende skal behøve å bry seg meg. Min kontrakt som reisende er mellom meg og flyselskapet, og involverer ikke andre underleverandører til flyselskapet (det være seg SGS, STS, Avinor, svensk luftsikringstjenste osv.).

Originally posted by blazius

Avreisen min fra OSL sist søndag var ikke så god som den burde ha vært. Jeg har sendt "sutremailen" nedenfor til SAS, men tar gjerne imot kommentarer/forklaringer her.

Siden det nå gjelder arbeidsplassen min, så kan jeg prøve og kommentere litt jeg og. Men det meste er vel sagt. Men jeg er hjemme på ferie, så jeg får ikke sjekket opp i manualer for å dobbeltsjekke.

1. Manglende mulighet for automatinnsjekk for spedbarn

Det har vært en del fram og tilbake med akkurat det. Den muligheten skulle komme, så vist jeg husker. Men problemer ligger i som du nevner seating, men også i billetteringen. Infants på automatene har dessverre blitt et problem, spesielt nå i disse eticket interline tider hvor det ikke er ens system for billetter. Dessuten har de forskjellige reservasjonssystemene sine løsninger. Til sist det faktum av at infants ikke står som en person i PNR'ene og over til RES, men som et "vedheng" på en person. Det vil gi problemer om vedkommende ikke reiser mens infanten gjør det.

2. Unødvendig lange innsjekkingskøer

Det er ferietid. Også for SGS personell. Vi har ikke fått nok egnede sommervikarer heller. Jeg regner med at den som skulle ordnet køen har tatt tak i å sjekke inn i stedet.

3. Maksimalvekt per kolli

Det kom restriksjon per kolli i fjor, men den er på 32 kg. På SAS så kan du fortsatt "poole" baggasje i reisefølget. Så det må virke som en misforståelse og regner nok med at det skyldes en som er ny.

4. Krav om fremvisning av hele reisefølget

Når man skal utenlands så må hele følget være der for at man skal sjekke reisedokumenter. Dog det har og er et problem at ene er og parkerer bilen mens de andre sjekker inn. Det har ført til at vedkommende ikke har funnet plass eller så langt unna at de ikke har rukket flyet. Som videre har ført til forsinkelser pga offloading av baggasje. Så det har vært inskjerping nå i sommer for forsikre seg at hele følget er på plass men jeg tror det er en sammenblanding av disse to punktene som har skjedd.

Når det gjelder automater, så er det en del paradokser med tanke på både dokumentsjekk og annet. Men så ønsker flyselskapene automater og da de på seg prisen.

5. Lang avstand fra innsjekkingsskranke til spesialbagasjemottak
Er det mulig å gjøre noe med avstanden mellom SAS' innsjekkingsskranker og spesialbagasjemottak på OSL?

Det er lov og drømme. All spesialbaggasje går nå utenom selve "hovedbaggasjeanlegget", det er rett og slett fordi det er eneste måten for å garantere at anlegget fungerer med noenlunde oppetid. En del vanlig spesialbaggasje kunne man sende fra spesialbaggasjepunktene på øyene før, men alt som ble sendt der tar ca 4 ganger mer kapasitet enn vanlig kolli så derfor ønsker man ikke bruke de lenger.

Hvor selskapene har sin insjekking er bestemt av en god del ting bl.a.:
* hvor mye av kapasiteten av baggasjeanlegget trengs (som er som de fleste vet mindre enn hva som ble forespeilet av produsent) som må belastes sånn noenlunde slik at det ikke stopper (de tre øyene har også sine begrensinger)
* hvor mange skranker som trengs samlet og til hvilke tidspunkter
* flyten foran sikkerhetskontrollen og i avgangshallen ellers

Dessuten, det er helt greit å skrive til flyselskapene, både ris og ros. De blir normalt videresendt til oss som groundhandlere om det gjelder ting de ikke kan svare på selv eller det er ting de ønsker at vi skal høre.

Originally posted by Superhai

4. Krav om fremvisning av hele reisefølget

Når man skal utenlands så må hele følget være der for at man skal sjekke reisedokumenter.

Denne familien skulle til Evenes. Da er det ikke legitimasjonsplikt for andre enn den/de som sender bagasje, sant?

Superhai, det er ikke sikkert du kan se navnet på en INF i navneelementet i din PNR en gang avhengig av GDS. I Amadeus "henger" man på INFen på en av de voksnes navneelement, men f eks i Worldspan har en INF et helt eget navneelement. Men i din copy PNR i Resaid er ikke det navneelementet synlig. Heldigvis har den nye industristandarden med SSR INFT løst de fleste problemer med akkurat dette. Det var ikke akkurat optimalt at flyselskapet ikke kunne se i PNRen om det fantes en INF eller ikke. En liten avsporing kanskje...

Nå kommer det også en SSR CHLD siden mange GDSer bruker sine egne metoder for å designere en CHD i en PNR, som heller ikke går videre noe sted, men som brukes kun for prising. Amadeus skaper automatisk en OSI CHD som er paxrelatert, men de fleste GDSer gjør ikke det. Når SSR CHLD er i full sving bør det problemet også være borte. En enda større avsporing kanskje... ;-)

Originally posted by Savipix
Nu är det väl ändå SGS och inte SAS som inte känner till regelverket i det här fallet även om Hr og Fru O. Normann eller Svensson inte ser skillnaden. Men att det skall påtalas för SAS att deras handling agenter har gjort fel, ja DET är jag HELT enig i.

Nettopp. Selv om det rent juridisk ikke er SAS Norge som har gjort feilen er det temmelig uinteressant. En tjeneste er kjøpt av SAS Norge og at de igjen velger å outsource deler av tjenesten er kunden knekkende likegyldig. Det er SAS Norges fordømte ansvar å instruere SGS til å operere slik SAS Norge ønsker å være ovenfor kundene!

Som Ticketoren sier, saa er dette et problem med flere GDS'er. SSR INFT er imidlertid naa IATA standard og alle GDS'er vil etterhvert foelge dette. Jeg tror Amadeus supporter det, men problemet er nok at OSI INF fortsatt er lov og mange bruker dette av gammel vane naar de booker.

Et SSR-element er lettere for kiosken aa identifisere ettersom det er et fast element i et fast format, i motsetning til OSI som er et fritekstelement.

Min erfaring er at ingen (nesten) legger inn et manuelt OSI INF-ledd. Enten gjør systemet det for dem, eller så driter dem i det eller så støtter systemet det ikke. SSR INFT er en meget god idé som nesten funker til 100%. Den gjør dog ikke alltid det når det er codeshares, sånn er det jo desverre ofte med SSRer som går til marketing carrier og så skjer ingeting med det...

LN-MOW, vet du noe om/når det blir påkrevet med SSR CHLD?

Originally posted by Superhai

5. Lang avstand fra innsjekkingsskranke til spesialbagasjemottak
Er det mulig å gjøre noe med avstanden mellom SAS' innsjekkingsskranker og spesialbagasjemottak på OSL?

Det er lov og drømme. All spesialbaggasje går nå utenom selve "hovedbaggasjeanlegget", det er rett og slett fordi det er eneste måten for å garantere at anlegget fungerer med noenlunde oppetid. En del vanlig spesialbaggasje kunne man sende fra spesialbaggasjepunktene på øyene før, men alt som ble sendt der tar ca 4 ganger mer kapasitet enn vanlig kolli så derfor ønsker man ikke bruke de lenger.

SGS bruker fortsatt gamle spesialbagasje punktet når det ikke er mye trafikk, grunnet bemanning og behov..
Men uansett så har SGS fått tildelt spes.bag. punktet på øy B/C, og blir vel neppe omgjort..

Nei, DET er noe helt annet ..... ;)

Problemet er nok heller at det ikke er mulig aa fjerne OSI saann helt uten videre .. og at det kan ta opptil et aar foer alle OSI-elementene er 'brukt' ettersom man kan booke et aar fram i tiden. Saa fra OSI INF er disabled, vil data fortsatt finnes i et aar ...

Siden det ikke er påkrevet med DOB i SSR CHLD så skulle man jo mene det var en smal sak for GDSene å bare automatisk kreere et SSR CHLD-element til hver CHD i PNRen, på samme måte Amadeus legger inn OSI. INFT er litt annerledes så klart siden DOB er påkrevet.

Nå har svaret fra SAS kommet:

Hei N.N.,

Takk for din henvendelse.

Vi vil beklage at du hadde problemer på Gardermoen i forbindelse med reise til Evenes.

Her følger kommentarer til dine spørsmål:

1. Per dags dato er det ikke mulighet for innsjekk på automat når det gjelder reise med spedbarn.

2. Køene kan nok oppleves som lange ved skrankene, men samtidig er det viktig å påpeke at hovedverktøyet for innsjekk på Gardermoen i likhet med andre flyplasser i Norge er automatinnsjekk og det var lite og ingen køer på automatene.

Bemanningen på innsjekk i dette tidsrommet skulle være tilstrekkelig dersom automater ble benyttet, da andelen passasjerer som benytter betjent innsjekking i Norge er kun 30%.

3. Angående overvekt så har det tydeligvis blitt foretatt en feilvurdering i dette tilfellet. Er man 4 personer kan man totalt sjekke inn 80 KG. Maks vekt per kolli er 32 KG. Så i dette tilfellet skulle ikke overvekt være noe problem.

Ansvarlig for innsjekk er informert om saken, og tar det opp med rette vedkommende.

4. Når det skal sjekkes inn på innland har vi ikke hatt offntlig [sic!] regler som sier at alle i reisefølget må være tilstede når bagasjen leveres. Det som har vært situasjonen i sommer, og som har ført til at vi har blitt strengere på dette er følgende;

Ofte opplever vi at i et større reisefølge "droppes" en person på Gardermoen for å sjekke inn, deretter reiser de andre for å parkere. Følgende har vært at mange da kommer for sent til avgang, i slike tilfeller må vi av sikkerhetsmessige årsaker ta ut bagasje, noe som forårsaker forsinkelser for alle reisende på denne avgangen.

5. Angående plassering av spesialbagasjemottaket på Gardermoen kan dette spørsmålet rettes direkte til Avinor, som er eier av flyplassen.

Ha en god dag!

Vennlig hilsen
SAS Scandinavian Airlines Norge AS
Customer Relations Dept

A. H.
Supervisor

Svarene til 3 og 5 er greie nok, men jeg er ikke fornøyd med svar 2 i og med at det har sammenheng med problem 1 (som ikke er kommentert). Svar 4 mener jeg viser svært dårlig evne til å ta kundene på alvor - hvorfor operere med slike "hemmelige" regler som ikke har noen praktisk funksjon (ref. automatinnsjekk)?

Jeg jobber med et svar tilbake. Dessverre er det ingen epostadresse i brevet, hva er e-postadressen til riktig avdeling i SAS?

nye automater håndterer inf- gamle under oppgradering. stadig flere automater av "gamletypen" fixer også inf. Da er problemet ditt løst...

Originally posted by kokko55
nye automater håndterer inf- gamle under oppgradering. stadig flere automater av "gamletypen" fixer også inf. Da er problemet ditt løst...

For min del tenker jeg problemet løser seg ved at inf'en min snart ikke er inf lenger... :)

Men kjære dere, SAS, det hjelper ikke at det ikke er kø på automatene, det er bag drop som er flaskehalsen, rett og slett fordi det aldri er nok bag drops åpne.

Back