Jeg takker for svarbrev fra dere. Svarene på mine spørsmål 3 og 5 anser jeg for å være tilfredsstillende, de øvrige svarene har jeg en del kommentarer til.
> 1. Per dags dato er det ikke mulighet for innsjekk på automat når det
> gjelder reise med spedbarn.
Som jeg skrev i min henvendelse er jeg klar over at automatene ikke tillater innsjekk for reisefølger med spedbarn. Spørsmålet mitt var hvorfor det må være slik?
> 2. Køene kan nok oppleves som lange ved skrankene, men samtidig er
> det viktig å påpeke at hovedverktøyet for innsjekk på Gardermoen i
> likhet med andre flyplasser i Norge er automatinnsjekk og det var
> lite og ingen køer på automatene.
>
> Bemanningen på innsjekk i dette tidsrommet skulle være tilstrekkelig
> dersom automater ble benyttet, da andelen passasjerer som benytter
> betjent innsjekking i Norge er kun 30%.
Hvis dere ønsker å få folk over på automatinnsjekk, hvorfor stenger dere ute småbarnsfamiliene?
(Det var nok lite kø på automatene, men hvorfor har dere så få betjente bag-drop-skranker?)
> 4. Når det skal sjekkes inn på innland har vi ikke hatt offntlig
> regler som sier at alle i reisefølget må være tilstede når bagasjen
> leveres. Det som har vært situasjonen i sommer, og som har ført til
> at vi har blitt strengere på dette er følgende;
>
> Ofte opplever vi at i et større reisefølge "droppes" en person på
> Gardermoen for å sjekke inn, deretter reiser de andre for å parkere.
> Følgende har vært at mange da kommer for sent til avgang, i slike
> tilfeller må vi av sikkerhetsmessige årsaker ta ut bagasje, noe som
> forårsaker forsinkelser for alle reisende på denne avgangen.
Er det slik å forstå at dere har en "hemmelig" regel om dette? Hvorfor ikke fortelle om denne begrensningen på nettsidene? Og siden dette tydeligvis er en uoffisiell regel jeg ikke kunne kjenne til, hvorfor hevdet både vedkommende som sjekket meg inn, hennes sidemann og hennes sjef (som hun snakket med i telefonen) at dette var en del av befordringsvilkårene jeg burde kjenne til og hadde akseptert? Er det å fortelle direkte usannheter for passasjerene en del av SAS' "relansering av service"?
Uansett - i mitt tilfelle sa jeg klart ifra om at resten av reisefølget stod og ventet ved spesialbagasjemottaket. Ut i fra logikken i ditt svar, hvorfor skulle den ansatte i skranken trenge å se hele reisefølget da? Kunne ikke vedkommende ha ringt spesialbagasjemottaket for å få bekreftet at familien ventet der?
Og hvorfor praktiserer dere denne regelen overfor passasjerer som sjekker inn ved skranken, men ikke overfor passasjerer som sjekker inn via automat?
Jeg håper det er mulig å få et oppklarende svar på dette...