Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Boeing 787 - status og driftssetting

Det vet man ikke ennå ...
Skal jeg gjette på nr 100!!! Det er jo en anledning for Boeing til å slå litt på stortromma og det er ikke noe dårlig PR at Europas eneste Low-cost long haul carier har valgt deres fly da det er så økonomisk.

Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Ingen ny bestilling, men DY har kunngjort på Farnborough at det blir hjul og bremser fra Messier-Bugatti-Dowty

Noen som vet om DY vil kjøre crew training på kortere ruter til å starte med, ala som AF gjorde med A380 mellom CDG og LHR?

Noen som vet om DY vil kjøre crew training på kortere ruter til å starte med, ala som AF gjorde med A380 mellom CDG og LHR?
Var vel ett nedsted som meldte at DY starter 2. desember med 787 operasjoner mellom Oslo og Kanariholmene. Nå stemmer vel ikke datoen men ruten er det vel en mulighet stemmer.
https://www.ch-aviation.ch/portal/newsletter.php?view=32

Last edited:

Var vel ett nedsted som meldte at DY starter 2. desember med 787 operasjoner mellom Oslo og Kanariholmene. Nå stemmer vel ikke datoen men ruten er det vel en mulighet stemmer.
https://www.ch-aviation.ch/portal/newsletter.php?view=32
Forstod det sånn at Kannariøyan blir en fast 787 rute. Hadde håpet på en promo/training på feks. noen av de tyngste innlandsrutene i starten.

Forstod det sånn at Kannariøyan blir en fast 787 rute. Hadde håpet på en promo/training på feks. noen av de tyngste innlandsrutene i starten.
Har du noen sikker kilde på at 787 skal brukes til trening til LPA ?

Jeg tviler egentlig litt på det, av følgende årsaker: 1)787 er fremdeles et nytt fly og selv de vanligste reservedeler tror jeg det finnes lita av der nede. 2)Ved Tech må de sende mekanikkere ned fra OSL, det tar tid og skaffer masse komplikasjoner. 3)OSL-LPA er også med en 787 oppimot maks av en arbeidsdag for crew, skal de få problemer så er antallet crew de har tilrådighet for å sende avgårde dersom noe skjer veldig begrenset 4) Det viktigste de skal trene på er take-off og landing, til LPA får de bare to av hver per dag 5) Det er en mye bedre markedsførings effekt å bruke det i norden og mange flere får prøvd det hver dag, enn 2x291pax per dag. De som drar til LPA drar forde de ska ha ferie og en ny 787 fører til lite mersalg, derimot er det kanskje endel som velger en rundtur i Norden for å få prøvd det.

Jeg gjetter derfor på at de 4 største byer i Norge og Nordens 4 hovedsteder får besøk av disse maskiner.

LPA ligger såpass langt unna at den gir liten gevinst for trening. Jeg tipper den vil gå mellom stasjonene 'hjemme' som vil få regulær 787-trafikk. Og da snakker vi vel i første rekke om OSL-CPH/ARN.

Har du noen sikker kilde på at 787 skal brukes til trening til LPA ?
Skriver at jeg har forstått det slik at LPA vil være en fast rute, ikke en promo/training. Ellers er jeg enig i resonnementet ditt.

Jeg tipper den vil gå mellom stasjonene 'hjemme' som vil få regulær 787-trafikk. Og da snakker vi vel i første rekke om OSL-CPH/ARN.
Krysser fingrene for training på OSL-BGO/TRD/SVG, da kan det raskt bli noen ekstra turer "hjem":) Noen tanker om hvor omfattende i tid dette vil være?

Re: Statustråd: Norwegian og 787

Crew training på OSL-ARN/CPH låter mycket troligt. Dessa 3 flygplatser kommer ju bli hemma marknaden för Kjos ic satsning. Med ca 1h flygtid är linjera OSL-ARN/CPH perfekta för crew training.

Hur stor är risken att 787 leveranserna till DY blir ytterliggare försenad?
Just nu verkar det vara krångel med RR Trent motorn, DY har valt Rolce Royce Trent...

Som det står i artikkelen det linkes til i den andre tråden, dette gjelder kun et lite antall fly.

So it appears the bottleneck may be with the gear box issue with the Trent 1000 engines as each of*the 5 Trent 1000 aircraft are all at different*point in the pre-flight timeline.

Får jo håpe dette ordner seg. Var det september som var satt som salgstart av biletter?

De første 90 linjenumrene er kjent. DY har ingen blant disse. Ser man på leveringsprognosen, vil man ha levert 83 maskiner ca. 1. april neste år. Holder man rekkefølgen sånn noenlunde, blir det mao. ingen maskin til DY før tidligst i april. Sommerprogrammet henger dermed i en tynn tråd. Igjen ...

De første 90 linjenumrene er kjent. DY har ingen blant disse. Ser man på leveringsprognosen, vil man ha levert 83 maskiner ca. 1. april neste år. Holder man rekkefølgen sånn noenlunde, blir det mao. ingen maskin til DY før tidligst i april. Sommerprogrammet henger dermed i en tynn tråd. Igjen ...

Bare at Boeing ikke akkurat leverer sine 787er etter linjenumrene...

DY har fatt sitt förste delivery slot og de kommer i a fly dette fly i förste kvartal 2013. Dermed er sommerprogrammet safe... Og slik som jeg kjenner til er det ikke enda offisielt annonsert hvor de kommer a bruke sin 787 först...

Bare at Boeing ikke akkurat leverer sine 787er etter linjenumrene...

..

Nei, men når du kommer over l/n 66 (som er de som ikke trenger mod's), vil du nærme deg .. Planen er også, etter hva jeg forstår, å få unna det meste av backlog'en i løpet av vinteren, så skulle man ikke være langt unna det jeg skisserer.

Men jeg har ikke sett deliveryschedule, så du har sikkert rett.

Last edited:

Etter det jeg har skjønt fra Kjos blir salgsstarten i september (sent i q2).

I dagens papirutgave av VG sire Kjos at DY får sin første 787 i april 2013!

Samtidig bekrefter han at de skal ha europeiske piloter, men med base i Bankok. Kabin-crewet skal også ha base der og her er det ingen krav om nasjonalitet. Alt av crew skal leies inn fra bemanningsbyråer!

I dagens papirutgave av VG sire Kjos at DY får sin første 787 i april 2013!

Samtidig bekrefter han at de skal ha europeiske piloter, men med base i Bankok. Kabin-crewet skal også ha base der og her er det ingen krav om nasjonalitet. Alt av crew skal leies inn fra bemanningsbyråer!

Her er artikkelen i elektronisk form.

Status
Not open for further replies.
Back