SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Re: Braathens Regional kjøper ATR72-600 og andre flåteplaner

Jeg tror ikke Austrian er interesseret i have ATR-maskiner i SAS livery med Sky team stickers på deres rute netværk. Så svaret må være et nej.

Måtte isåfall vært SAS retro design med Star Alliance merker :colgate:
 
Hvis dette ikke er innleie kun for tidsbegrenset periode f.eks S25-programmet, blir det spennende å se hva fagforeningene synes om outsourcing av flighter til store fly som A319 er vs. ATR72/CRJ9.

Strategien er vel relativt klar -- A320 med noen få A321LR i mainline + SAS Connect.

Antallet A319 i SAS-tjeneste er veldig lite ifht. størrelsen på A320-flåten -- det gir god mening åsnakke om sub-A320 som segment. Om man har en E195 med 122 seter eller en A319 med 140 er ikke største forskjellen.

Med planlagt flåteøkning kan vel A319-crew settes over til A320 og A319 evt. overføres til Braathens?

Det kan jo være et spørsmål likevel om hvor mange størrelser man skal ha -- hadde forventet de faset ut A319 for E195. Men kan jo ha vært så enkelt at Braathens hadde kapasitet og SAS hadde behov...
 
Hvis dette ikke er innleie kun for tidsbegrenset periode f.eks S25-programmet, blir det spennende å se hva fagforeningene synes om outsourcing av flighter til store fly som A319 er vs. ATR72/CRJ9.

Det bliver næppe det helt store problem, så længe BRA har en overenskomst. Jettime har fløjet med 737'ere fast for SAS i årevis uden problemer.
 
Det bliver næppe det helt store problem, så længe BRA har en overenskomst. Jettime har fløjet med 737'ere fast for SAS i årevis uden problemer.

Men det hat vel hovedsakelig kun vært for å dekke inn ekstra behov om sommeren pga mangel på maskiner/crew..?

Men hva med hvis BRA og 319 blir fast, sommer og vinter, og f.eks erstatter de egne 319 SK har og rutene de flyr?

Et viktig skille slik jeg ser det er hva som er fast og midlertidig karakter. Blir dette fast, så «kryper» jo wetlease seg opp i størrelse, og plutselig er 320 også på fast wetlease fra smartlynx…

En viktig kampsak i selskapet for noen år siden var vel nettopp det at de skal fly de store maskinene selv.

Frykten for dette er vel det som har resultert i Scope clause i USA?
 
Strategien er vel relativt klar -- A320 med noen få A321LR i mainline + SAS Connect.

Antallet A319 i SAS-tjeneste er veldig lite ifht. størrelsen på A320-flåten -- det gir god mening åsnakke om sub-A320 som segment. Om man har en E195 med 122 seter eller en A319 med 140 er ikke største forskjellen.

Med planlagt flåteøkning kan vel A319-crew settes over til A320 og A319 evt. overføres til Braathens?

Det kan jo være et spørsmål likevel om hvor mange størrelser man skal ha -- hadde forventet de faset ut A319 for E195. Men kan jo ha vært så enkelt at Braathens hadde kapasitet og SAS hadde behov...

Jeg tror dette er nært sannheten, Braathens hadde en A319 som de trengte å tjene penger på, og SAS fikk et pakketilbud.
 
Som diskusjonen over, så er nok sikkert innleie for en viss periode for å dekke inn manglende kapasitet hos seg selv «greit» for fagforeningene, men blir den A319 lengre en en sesong tipper jeg det blir murring og brå, samt så blir det kanskje på kant med kollektivavtalene (uten at jeg kjenner til ordlyden/spesifiseringene).
 
Hvor mange BRA ATR72 flyver nu SK ruter?
De fly der er malet i SAS C/S har de viking navn?
/T
 
Hvor mange BRA ATR72 flyver nu SK ruter?
De fly der er malet i SAS C/S har de viking navn?
/T

Alle fly som får SAS livery får Viking-navn.
Var det ikke 14 stk ATR72-600 som Braathens skal fly for SAS?
 
Last edited:
Det er vel skissert som løsningen på SK sine 4 individer? Om de rekker det før de sier takk for seg? Men på en wetlease maskin? Det går vel det også, men finnes det eksisterende eksempler på noe tilsvarende?
 
Nei akkurat allianse-dekor er det vel ikke så mange eksempler på. Siktet til ordinær dekor.
 
Ser ut som SE-RGV i går ble fløyet TLL-MMX, så da bør vi vel snart finne ut av hvordan den ser ut.
 
Ser ut som SE-RGV i går ble fløyet TLL-MMX, så da bør vi vel snart finne ut av hvordan den ser ut.

Den har ikke blitt malt mens den var i TLL. Så et bilde av den i en lokal spottergruppe for MMX fra i dag, og den er fortsatt i hybrid BRA-farger.
 
Back
Top