Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Statustråd: Norwegian og 787

Moderator

Fint om vi kan holde oss til tema som er statusen til Norwegian sine 787.

Spekulasjoner om ruter, seter, etc kan tas i egne tråder. Det samme gjelder i forhold til ansattekontrakter etc, som også har sin egen tråd

Endel er innlegg har blitt flyttet over i passende tråder
/Moderator

Og osloairports.com har gjort sin versjon av artikkelen ....

Trolig venter Norwegian fly nummer 91, og dersom Boeings produksjon fortsetter i samme tempo, vil sannsynligvis Norwegian motta flyet i slutten mai, mener kilden.

Mens danskene faktisk skrev ...

Boeing har ved udgangen af juli måned leveret i alt 11 Dreamlinere og forventer at have leveret i alt mellem 35 og 42 eksemplarer af den nye flytype ved udgangen af 2012. Dermed er der langt op til fly nummer 91, som er det først mulige fly, der kan stå Norwegian på halen af. Der skal produceres mellem 48 og 55 fly inden.
Boeing forventer fra årsskiftet i gennemsnit at levere 10 Dreamlinere om måneden. Det betyder, at fly nummer 91 sandsynligvis tidligst vil kunne leveres i slutningen af maj næste år.

http://www.osloairports.com/2012/07/blir-norwegians-dreamliner-forsinket.html

Her tror jeg det gjøres det mange antagelser, feilregninger og endel misforståelser. Endel her hører kanskje hjemme i den generelle 787 statustråden, men kan vel stå her og. Med mindre noe spesielt se bør man kunne regne seg frem til levering av hver enkelt LN +- en måned.

En ting er antagelsen om an DY har LN91. Jeg vet ikke, og tror heller ikke hverken check-in.dk eller Osloairports vet det heller.

Her fokuserer man dessuten på Boeing sitt leveransemål for 2012, hvilket ikke bør brukes, da eldre maskiner som må gjennom change incorporation kompliserer dette.

Det enkleste tror jeg er å se på produksjonstakten ut fra fabrikken, som er gitt av Boeing. Da bør man også kunne regne seg frem til hvilket LN som kan bli levert når. Den eneste antagelsen man da må gjøre et tid mellom roll-out og levering. Hvilket vi ikke vet ennå, da ingen fly etter LN66 foreløpig er levert. Men tror ikke antagelsen om litt over en måned er helt på jordet. Er det lenger eller kortere blir det noen forskyvninger, men poenget er uansett å bruke Boeing sine produksjonsestimater på 3,5 fly per måned i 2012 og 5 i 2013.

Dvs følgene måned bør vi se følgene maskiner levert hvis vi antar 5 uker mellom rollout og levering. Og hvis den er feil vil det ca tilsvare å flytte en LN opp eller ned per uke i differanse jeg bommer med

71, 72, 73: September
74, 75, 76, 77: Oktober
78, 79, 80: November
81, 82, 83, 84: Desember
85, 86, 87: Januar 2013
88, 89, 90, 91, 92: Februar 2013
93-97: Mars 2013
98-102: April 2013
103-107: Mai 2013
Etc

Jeg kan bomme jeg også men tror jeg er langt nærmere svaret enn check-in.dk. Så kommer da spørsmålet om hvilken LN som er til DY.

Last edited:

Her tror jeg det gjøres det mange antagelser, feilregninger og endel misforståelser. Endel her hører kanskje hjemme i den generelle 787 statustråden, men kan vel stå her og. Med mindre noe spesielt se bør man kunne regne seg frem til levering av hver enkelt LN +- en måned.

En ting er antagelsen om an DY har LN91. Jeg vet ikke, og tror heller ikke hverken check-in.dk eller Osloairports vet det heller.

Her fokuserer man dessuten på Boeing sitt leveransemål for 2012, hvilket ikke bør brukes, da eldre maskiner som må gjennom change incorporation kompliserer dette.

Det enkleste tror jeg er å se på produksjonstakten ut fra fabrikken, som er gitt av Boeing. Da bør man også kunne regne seg frem til hvilket LN som kan bli levert når. Den eneste antagelsen man da må gjøre et tid mellom roll-out og levering. Hvilket vi ikke vet ennå, da ingen fly etter LN66 foreløpig er levert. Men tror ikke antagelsen om litt over en måned er helt på jordet. Er det lenger eller kortere blir det noen forskyvninger, men poenget er uansett å bruke Boeing sine produksjonsestimater på 3,5 fly per måned i 2012 og 5 i 2013.

Dvs følgene måned bør vi se følgene maskiner levert hvis vi antar 5 uker mellom rollout og levering. Og hvis den er vei vil det ca tilsvare å flytte en LN opp eller ned per uke i differanse

71, 72, 73: September
74, 75, 76, 77: Oktober
78, 79, 80: November
81, 82, 83, 84: Desember
85, 86, 87: Januar 2013
88, 89, 90, 91, 92: Februar 2013
93-97: Mars 2013
98-102: April 2013
103-107: Mai 2013
Etc

Jeg kan bomme jeg også men tror jeg er langt nærmere svaret enn check-in.dk. Så kommer da spørsmålet om hvilken LN som er til DY.

Mulig check in har brukt antagelser fra et naboforum... Tror someone er nærmere sannheten her. Tror Kjos er for smart til å legge inn for lite slakk i sine planer.

Vingene skal være ferdig og det jobbes på skroget. April er antydningene.

Da gires aktiviteten opp for DY Longhaul .. LN-NOL er overført til selskapet for å få AOC og formalitetene på plass og for å kunne starte salg av billetter.

http://www.hangar.no/norwegian-long-haul-far-forste-fly-overfort/

Ja, og Danske check-in må jo selvfølgelig forsøke å lage en negativ artikkel av dette. Synes nesten det blir litt komisk.

De danske luftfartsvenner reagerer også på ordbruken i kommentarfeltet under artikkelen.

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=68214

Er vel ikke enig i at artikkelen var så negativ. Litt uheldig valg av tittel kanskje, men det er jo fakta tross alt. At dette er det eneste fornuftige trekket kunne de selvsagt spandert en setning for å forklare.

Det er fortsatt rundt 60 til 70 fly som skal ut til andre kunder før Norwegian får sitt første.

Litt avhengig av om det er inkludert modifiserte fly eller ikke så betyr det enten rundt LN120 eller midt på 130-tallet

Ja, og Danske check-in må jo selvfølgelig forsøke å lage en negativ artikkel av dette. Synes nesten det blir litt komisk.

De danske luftfartsvenner reagerer også på ordbruken i kommentarfeltet under artikkelen.

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=68214

Synes da ikke der er andet end facts i den artikel. At de (som et af de få medier) ikke bare gang på gang, ukritisk viderebringer Kjos' PR-bulls**t synes jeg da kun er positivt. Det er da et af de ganske få medier, der rent faktisk ved lidt om luftfart.

Da kommer vel billettene i salg fra desember om de starter ruteflyvinger med det første flyet i mai..

Artikeln var inte speciellt positiv till DY men måste den vara det? Bortsett från rubriken(som luktar tabloidpress) var allting sant.

Det som några säkert reagerar på är de sista styckena när artikeln pekar på att Norwegian inte vill ge några datum och att de lovat saker förut. Negativt mot Norwegian men helt objektivt.

Synes da ikke der er andet end facts i den artikel. At de (som et af de få medier) ikke bare gang på gang, ukritisk viderebringer Kjos' PR-bulls**t synes jeg da kun er positivt. Det er da et af de ganske få medier, der rent faktisk ved lidt om luftfart.

Ja, men tror den artikkelen har blitt endret etter publisering. Var mye mer sarkastisk skrevet da, og ut fra de 4 første kommentarene i feltet under artikkelen, så var de leserne helt enige med meg.

De skrev blant annet at de forventet mer av check-in, enn "aftenblad" journalistikk.

Edit: Disqus feltet under artikkelen står nå bare å blinker hos meg, uten at kommentarene vises. Vet ikke om det gjelder flere? Isåfall er det litt merkelig..

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back