Det er litt grotesk, hva DY gjörer.
Ikke med avgörelsen a legge ned en base, men man ma se det i sammenheng. Hvorfor ble det started opp igjen etter Corona dersom det ble en tapslukt? Hvorfor har man da ikke strukturert selskap tipp-topp fra A til Å?
En base per se taper ikke penger, ruter som ikke performer taper penger. Og her ma DY Network ta mye av skylden, siden de har virkelig klart a gjöre mange ruter i gröfta med darlige tider hvor det finnes seg ikke betalingsvilje.
Ser man i litt större sammenheng, sa er det konskvent at DY forsöker å sikre seg mest mulig i OSL. Sånnheten er nemelig at de ble veldig darlig overrasked av denne SAS + Braathens Regional saken, som effektiv ikke bare ta innenlangs-konkuransen i Sverige bort, men også okkuperer mer slots og gates i ARN enn noensinne før.
Og da kommer vi inne i noe som ingen i DY ledelse eller ingen DY aksjonaer vil like å høre. DY har meget fa opsjoner hvor de virkelig kan vokse.
SAS konsentrerer seg på CPH, pluss at du har FR og easy der. ARN - se over - strategisk meget klok gjørt av SAS. DY blir sittende med OSL, som er alt, men ingen inbound destinasjon.
DY har lenge frem til sommeren erklært at de har ingen inntektsproblem og det er bare en fenomen hos de andre. Det er det ikke. De flyr i samme marked, og de har flere fly som skål komme i årene fremover. Men hvilke pax skål fylle opp disse ytterligere fly dersom konjunktur er lav, inflasjon er høy og privat-økonomi av stadig flere er presset?
Jeg fortuser at vi vil se mer vekst av kontinentale baser i årene fremover på bekostning av den gjenværende nordiske baser. Da kan man senke lønninger litt her og der, men faktisk er DY i en upent situasjon. Ingn kontinentalt base fungerer uten den ruter til Norden. Og denne marked har en mettelse-punkt, og etter det kan du flomme inn så mye seter du liker, du far ikke penger tilbaker. Og dette mettelsepunkt også definerer hvilked størrelse DY kan maksimalt ha.