Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Det tviler jeg også på, men tviler på du hadde klart å fått 2-3 menyer med tilhørende vinpakke også for 5k, 1, kanskje 2 :) . Men du hadde sikkert klart å skrape i hop en fin piknik pakke for 2, for under 1000 lappen, som sikkert hadde smakt bedre, drikke er det være med, om en ikke spretter tax-free posen da...

Her er sitat fra fra Dagsavisen, etter en anmeldelse av restauranten Ylajali i Oslo. Den pleier å få seksere hele veien og fikk det nå også. Restauranten består av et stjernelag av landslagskokker og regnes som en av Norges aller beste. Her er sitatet:

"Regningen kom på 2.500 kroner, for to glass champagne, to ganger syv retters meny og én vinmeny. Og en matopplevelse av de sjeldne. "
http://www.dagsavisen.no/kultur/article514723.ece

Her kunne man altså fått 4 sjurettere, 4 sjampis og 2 vinpakker til 5K. Og tenk på den beinplassen :)

Her er sitat fra fra Dagsavisen, etter en anmeldelse av restauranten Ylajali i Oslo. Den pleier å få seksere hele veien og fikk det nå også. Restauranten består av et stjernelag av landslagskokker og regnes som en av Norges aller beste. Her er sitatet:

"Regningen kom på 2.500 kroner, for to glass champagne, to ganger syv retters meny og én vinmeny. Og en matopplevelse av de sjeldne. "

Her kunne man altså fått 4 sjurettere, 4 sjampis og 2 vinpakker til 5K. Og tenk på den beinplassen :)

Nå deler vel ikke Dagsavisen ikke ut Michelin stjerner, selv om jeg tror nok maten der er av meget god smak.

Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Unnskyld, men hva har dette å gjøre med at DY har valgt 787 som langdistansefly?

Unnskyld, men hva har dette å gjøre med at DY har valgt 787 som langdistansefly?

Hehe, jeg venta på det ;)

Men hvis du leser postene over, ser du at vi diskuterer IC-produktet til Norwegian, herunder konsept, marked, servicenivå og pris. Så sammenligningen med restaurantpriser er helt relevant. Det er mulig vi burde opprettet en egen tråd for diskusjon av selve IC-produktet, for oversiktens skyld. Men nå er det vel litt sent.

Det tviler jeg også på, men tviler på du hadde klart å fått 2-3 menyer med tilhørende vinpakke også for 5k, 1, kanskje 2 :) . Men du hadde sikkert klart å skrape i hop en fin piknik pakke for 2, for under 1000 lappen, som sikkert hadde smakt bedre, drikke er det være med, om en ikke spretter tax-free posen da...

Joda, det er fullt mulig. Ikke i Norge, riktignok... Spiste et slikt måltid på en 2 stjerners i UK for knappe 2000 inkl vinpakke, så tallene er ikke tatt helt ut av luften.... ;-) Alternativt, så kunne du fått 5x 3-retters måltider inkl vin på en restaurant med bare 1 stjerne (for de som aksepterer litt lavere standard).... :)

Sett i lys av dette vet iallefall jeg hva jeg hadde brukt de ekstra 5000 til, men folk er heldigvis forskjellige.... ;)

Last edited:

Men hvor populært blir det hos Norwegian sine Scandinaviske ansatte og fagforeninger at Kjos planlegger å ansatte billigere utenlandske piloter og kabinpersonale på langdistanse rutene ?

Men hvor populært blir det hos Norwegian sine Scandinaviske ansatte og fagforeninger at Kjos planlegger å ansatte billigere utenlandske piloter og kabinpersonale på langdistanse rutene ?

Vi diskuterte det faktisk i dag med noen middagsgjester og kom frem til konklusjonen om at Kjos har vel lagt frem en strategi for å unngå eller omgå slike fagforeninger?

Erfaringen fra denne bransjen på dette området er vel heller dårlig.

Nå er det snakk om et nytt selskap som skal ta seg av LH satsingen!

Kjos har tidligere sagt at planen er at "Norwegian Atlantic" skal børsnoteres på Stockholmbørsen. Derfor vil det sansyligvis bli et svenskregistrert aksjeselskap (Norwegian TBN AB). Det vil da sikkert ha hovedkontor i Sverige, men være god kunde av tjenester fra Norwegian Air Shuttle AS (NAS) i Oslo liksom datterselskaper i f.eks. Thailand og USA.

Snabbväxande flygbolaget Norwegian börjar konkurrera med SAS även på destinationer som New York och Bangkok. Ett nytt långdistansbolag skapas nästa år. Uppåt en miljard kronor ska sökas från aktiemarknaden, även den svenska – och det nya bolaget noteras sannolikt på Stockholmsbörsen.
http://di.se/Default.aspx?pid=210427__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Last edited by a moderator:

Blir vel ikke så mye annerledes enn f eks norske rederier hvor majoriteten av de ansatte er 'utenlandske' ?
Mange av disse har jo også hovedkontoret sitt i Norge.

Personlig tror jeg ikke de norske reisende vil like et "Svensk" Norwegian med Amerikansk og Asiatisk crew.

Det blir ikke lett å vinne PR-kampen med et slikt set up tror nå jeg. Jeg tror de undervurderer i hvilken grad vi føler eierglede og stolthet over Norwegian.

Man kan godt si at all lojalitet ligger i lommeboken, men så enkelt er det ikke. Og jeg tror han gir SAS og de andre en PR-gavepakke her.

GB lagde jo for eksempel også god iskrem.

Hur mycket "Norwegian" känsla blir det med bolaget om kabinpersonalen ska vara asiatisk och piloterna från USA?
Norwegians skandinaviska flygande personal borde inte vara överlyckliga över framtiden för sitt flygbolag. Personal anställda i östeuropa som ska bemanna vissa av DYs flygningar inom Europa och asiatisk personal som ska bemanna interkont flottan.
Vart ska flygplanen vara reggade? Måste inte flygplanen vara reggade i EU om Kjos vill kunna flyga med dem inom EU med betalande pax? Ska flygplanen vara reggade i USA eller Thailand kan det bli svårt. Är Kjos "masterplan" att skapa ett USA baserat & ett Thailands baserat flygbolag för att sköta flygningar över Atlanten respektive från Thailand till Skandinavien?

Last edited:

Norwegian vil jo miste det som gjør at nordmenn liker selskapet, nemlig "hjemmefølelsen" man får når man setter seg i et fly der crewet snakker norsk (eller et av de andre skandinaviske språkene).
Selv har jeg aldri skjønt denne fokjærligheten til eget nasjonalt selskap, og bryr meg ikke om hvilket språk crewet snakker bare de klarer å gjøre seg forstått på engelsk eller fransk, men majoriteten synes nok dette er et fortrinn og vil lettere velge et "norsk" selskap. Skal man måtte kommunisere med crewet på engelsk ombord i Norwegian sine fly, tror jeg de vil miste mye goodwill, men sikkert ikke kunder så lenge de tilbyr billigere billetter enn konkurentene.Mange kan nok også synes det er prinsippielt galt å hyre inn billig utenlandsk arbeidskraft, men får de billige billetter har de moralske anfektelsene en tendens til å forsvinne.
Så, DY vil nok ikke miste særlig mange kunder pga. dette.

Varför är det fortfarande mest snack från Kjos om interkont bolaget och lite är konkret? Snart är det 2012 och premiär för interkont bolaget...
Hittils har bolaget mest skrivit under avsiktsförklaringar när det gäller Boeing 787 och Trent motorer från Rolce Royce.
När får vi se Kjos "firm up" dessa avsiktsförklaringar med finansierade beställningar/leasar på Boeing 787?
Det hela blir mycket mer trovärdigt när Kjos hostar upp lite feta $$$ och verkligen beställer 787.

Tror ni Kjos ska välja till "crew bunks" till sin 787-8 flotta?
Vad var förresten orsaken till att Kjos valde den mindre Boeing 787-8 och inte den större B787-9? Air Asia som redan flyger LCC interkont har valt Airbus A330-300/A340-300(jämnstora med 789)

Last edited:

Varför är det fortfarande mest snack från Kjos om interkont bolaget och lite är konkret? Snart är det 2012 och premiär för interkont bolaget...
Hittils har bolaget mest skrivit under avsiktsförklaringar när det gäller Boeing 787 och Trent motorer från Rolce Royce.
När får vi se Kjos "firm up" dessa avsiktsförklaringar med finansierade beställningar/leasar på Boeing 787?
Det hela blir mycket mer trovärdigt när Kjos hostar upp lite feta $$$ och verkligen beställer 787.

Har ikke DY bestilt 2 stk 787 allerede + 3 LOI? Se første innlegg i tråden.

DY har väl tecknat avsiktsförklaringar om att leasa 2st Boeing 787-8 med ett leasingbolag. Boeing har ingen DY 787 beställning i orderboken.

Status
Not open for further replies.
Back