Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

AirBerlin klarer jo også å tilby en noenlunde anstendig businessklasse på long haul, og det er i gang med å oppgradere den ytterligere nå når de går inn i OW.

Tommel ned for dette elendige opplegget som Kjos skisserer her. Jeg er i utgangspunktet en fan av Kjos og Norwegian, men dette var stusselig.
:skuff

Premium-markedet er jo i ferd med å ta seg opp kraftig.
BA har f.eks opplevd en økning i First og Club World på 40% på noen av sine viktigste ruter, og premium- "salget" de har i UK nå kan knapt kalles et salg med priser som ikke ligger langt under normal pris.
Så flere er nå villige til å betale mer for flyreiser. Flere selskaper har annonsert at de vil rulle ut nye biz-kabiner i nærmeste fremtid. CX sin nye biz-kabin minner f.eks mer om first enn biz. LH har ogsåp annonsert ny biz-klasse når de mottar 748-maskinene, og da kommer det nok endelig flate senger hos de også.
Så konkurransen om de beste kundene er økende, noe DY også kanskje burde ta inn over seg?

Man må også huske på at mange ikke har lov til å booke business i jobb-sammenheng, kun Y/økomoni (extra). Disse kundene kan da ikke velge Kjos business-klasse, og blir hos selskap som tilbyr det beste produktet i økonomi (ekstra).
Skal Kjos kapre fritids-kunder med no frills business-klasse, må han prise seg godt under konkurrentene. F.eks. får man OSL-NYC til rundt 16k i biz hos flere selskaper. Skal kundene heller velge Norwegian, bør prisen ned på 12-13k.

Jeg tror ikke vi skal henge oss så veldig mye i denne business-klassen, siden den blir en liten del av både totalt antall seter og total inntjening, i forhold til konkurrentene.
Formelen til Kjos er volum, ikke yield.
Klarer han å ha kostnadene på halvparten av konkurrentene, slik han sier han skal, så kan han trolig ligge på rundt 12k i biz og 4,5k i økonomi t/r i snitt til NYC og få det til å gå rundt.

Man må også huske på at mange ikke har lov til å booke business i jobb-sammenheng, kun Y/økomoni (extra). Disse kundene kan da ikke velge Kjos business-klasse, og blir hos selskap som tilbyr det beste produktet i økonomi (ekstra).
Skal Kjos kapre fritids-kunder med no frills business-klasse, må han prise seg godt under konkurrentene. F.eks. får man OSL-NYC til rundt 16k i biz hos flere selskaper. Skal kundene heller velge Norwegian, bør prisen ned på 12-13k.

Jeg tror ikke vi skal henge oss så veldig mye i denne business-klassen, siden den blir en liten del av både totalt antall seter og total inntjening, i forhold til konkurrentene.
Formelen til Kjos er volum, ikke yield.
Klarer han å ha kostnadene på halvparten av konkurrentene, slik han sier han skal, så kan han trolig ligge på rundt 12k i biz og 4,5k i økonomi t/r i snitt til NYC og få det til å gå rundt.
For meg blir det veldig uklart hvilke kunder DY er ute etter i denne "biz-klassen".
De som har lov til å booked biz er allerede medlemmer i et eller flere bonusprogrammer og booker sannsynlivis ikke hos DY. De som ikke har lov til å booke biz, vil som du sier velge et produkt som gir mye for pengene, og BOB og alt det styret med betaling for alt ekstra er lite attraktivt når man reiser i jobbsammenheng.
Og de fritidsreisende med et større budsjett er helt sikker opptatt av andre ting enn bare pris, og vil sikkert vurdere dette opp imot andre selskaper sine premium-klasser.

Avvikshåndtering

I betydningen å vise omsorg for kunder når ikke alt går som planlagt? (Ikke som en del av internkontrollen, altså at ansatte rapportere avvik som ledelsen analyserer med tanke på å kvalitetssikre og forbedre produktet)

Det spørs vel om DY vil kalle det business class. Det er vel indikert at det ikke vil bli en tradisjonell business class, og selv om mange har forbud mot å booke business class så er mange arbeidsgiver også pragmatiske så om DYs "business class" er billigere enn f.eks. økonomi ekstra med SK o.l. så tror jeg man vanskelig vil kunne nekte sine ansatte å booke hos DY. I Staten er f.eks. førsteprioritet å sikre at reisen blir rimeligst mulig for Staten (hensyntatt til ventetid for den ansatte & at reisen kan gjennomføres på en høvelig effektiv måte - dvs. de tvinger oss ikke til reise halve kloden rundt for å spare noen grunker).

Her er jeg helt uenig. Norwegian vil uansett ha goodwill i Norge. Men det vil være enda viktigere å framstå som et nordisk/skandinavisk selskap enn kun norsk etterhvert som Norwegian satser mer internasjonalt.... og det gjør de nettopp ved og også børsnotere seg i Stockholm og også starte opp nye ruter utenfor Norge.

Internasjonalt har jo DY vært lenge.
Neste fase kalles multi-nasjonalt , med satsinger mellom land utenfor hjemlandet!

Ingen gardin og produktet må ikke være for bra. Så typisk norsk tankegang.
Ingen skal følse seg mindreverdige, så gardiner er fy fy. Og luksus er en umoralsk vederstyggelighet.
Jaja, lykke til med å kapre kundene med de tykkeste lommebøkene :rolleyes:

Ett gitt senario: Maskinen til JFK får teknisk, hva skjer med passasjerene? Blir det "sorry mac" dere får vente til når flyet fungerer. Eller booke alle over på andre nettverkselskaper så godt det lar seg gjøre? Det er vel her spørsmålet "avvikhåndtering" kommer inn. Hvordan tror dere DY kommer til å løse et slikt evt. problem?

Avvikshåndtering

Ett gitt senario: Maskinen til JFK får teknisk, hva skjer med passasjerene? Blir det "sorry mac" dere får vente til når flyet fungerer. Eller booke alle over på andre nettverkselskaper så godt det lar seg gjøre? Det er vel her spørsmålet "avvikhåndtering" kommer inn. Hvordan tror dere DY kommer til å løse et slikt evt. problem?

Om det nå skulle vise seg at DY ikke tar vare på sine kunder, så ha vel de fleste reiseforsikring?

F.eks. fra Tryg sine sider:

"Kansellerte fly, streik og aksjoner

•Reiseforsikringen dekker utgifter til innhenting av reiseruten, forutsatt at forsinkelsen skyldes teknisk feil eller værforhold
•Reiseforsikringen dekker ikke forsinkelser som skyldes arbeidskonflikter

Årsaken er at flyselskapet selv er ansvarlig for de utgifter de reisende blir påført i forbindelse med streik"

Da er det vel bare å kaste seg rundt å booke ny retur med et annet selskap og sende krav om refusjon til sitt forsikringsselskap, er det ikke?

Ingen gardin og produktet må ikke være for bra. Så typisk norsk tankegang.
Ingen skal følse seg mindreverdige, så gardiner er fy fy. Og luksus er en umoralsk vederstyggelighet.
Jaja, lykke til med å kapre kundene med de tykkeste lommebøkene :rolleyes:

Tull og tøys! Poenget er å tjene penger på å tilby flyreiser til de med tynnere lommebøker. Det har ingenting med følelser å gjøre. Gardiner og luksus koster penger og må tjenes inn. Det er et helt annet konsept.

Last edited:

Tull og tøys! Poenget er å tjene penger på å tilby flyreiser til de med tynnere lommebøker. Det har ingenting med følelser å gjøre.

Man har heldivis et valg.
Man kan kjøpe en billett til 12.000 hos DY og få... ingenting annet enn et sete som kan legges delvis tilbake.
Eller man kan betale 5000 mer og få helt flat seng, mat og drikke av høy kvalitet inkludert i prisen, gratis AVOD, lounge, fast track, priority insjekk og priority boarding, bonus miles og bedre service hvis noe går galt.
Jeg vet hva jeg ville valgt.

Om det nå skulle vise seg at DY ikke tar vare på sine kunder, så ha vel de fleste reiseforsikring?

F.eks. fra Tryg sine sider:

"Kansellerte fly, streik og aksjoner

•Reiseforsikringen dekker utgifter til innhenting av reiseruten, forutsatt at forsinkelsen skyldes teknisk feil eller værforhold
•Reiseforsikringen dekker ikke forsinkelser som skyldes arbeidskonflikter

Årsaken er at flyselskapet selv er ansvarlig for de utgifter de reisende blir påført i forbindelse med streik"

Da er det vel bare å kaste seg rundt å booke ny retur med et annet selskap og sende krav om refusjon til sitt forsikringsselskap, er det ikke?

Joda reiseforsikringen er jeg klar over dekker slike ting, men tror du at DY`s medarbeidere kan/vil hjelpe til med det eller blir man overlatt til seg selv? De har jo ingen (?) partnere de kan samarbeide med om kanselleringen blir ett faktum. Da mener jeg at det er en konkurranseulempe for dem og ett fordel for nettverks selskapene. Men dette er som sagt spekulasjoner, vi får jo vite svaret når den tid kommer ;)

Gardiner og luksus koster penger og må tjenes inn. Det er et helt annet konsept.
Ja, gardinprisene er jo astronomiske for tiden.. :lol:
En vanlig businessklasse er ikke luksus. Det er et opplegg med tanke på å gjøre reisen mer smooth for businessfolk på reise.

Man har heldivis et valg.
Man kan kjøpe en billett til 12.000 hos DY og få... ingenting annet enn et sete som kan legges delvis tilbake.
Eller man kan betale 5000 mer og få helt flat seng, mat og drikke av høy kvalitet inkludert i prisen, gratis AVOD, lounge, fast track, priority insjekk og priority boarding, bonus miles og bedre service hvis noe går galt.
Jeg vet hva jeg ville valgt.

Foreslår en en parallell til "drømmetråden" på Småprat, men med motsatt fortegn, for hvordan du bruker din arbeidsgiver eller dine penger. Jeg tror det er langt flere som kan være villig til å betale netopp 12.000 for en litt bedre reise, men svært få som vil betale disse 5.000 på toppen.

Jeg tror Kjos har bevist at man kan tjene penger på LCC, og et viderefører han nå.

Jeg tror det er langt flere som kan være villig til å betale netopp 12.000 for en litt bedre reise, men svært få som vil betale disse 5.000 på toppen.
Der tar du feil.

Selskapenes premiumkabiner er fullere enn de har vært på mange år.

Det er mange som reiser på billetter til 20.000 og oppover hver eneste dag fra OSL med SK, BA, LH, AF osv...

Jeg tror det er langt flere som kan være villig til å betale netopp 12.000 for en litt bedre reise, men svært få som vil betale disse 5.000 på toppen.

Jeg tror Kjos har bevist at man kan tjene penger på LCC, og et viderefører han nå.

Hadde det vært veldig få som hadde vært villige til å betale de 5000 eller mer på toppen hadde jo flyselskapene ikke hatt noen businessklasse.
Folk er villige til å betale dersom produktet er godt nok.

Hadde det vært veldig få som hadde vært villige til å betale de 5000 eller mer på toppen hadde jo flyselskapene ikke hatt noen businessklasse.
Folk er villige til å betale dersom produktet er godt nok.

Jeg tror Kjosern henvender seg til oss som uansett ikke vil fly businessklasse. Det er oss det er flest av. Han har forresten lovet helt flat seng.

Men Kjosern er vel interessert i høyt betalende kunder fra andre deler av verden, ikke bare fra trauste Skandinavia?
Med DY sine lave kostnader skulle man jo tro at en konkuransedyktig biz-klasse ville vært god butikk. Høye inntekter og lavere kostnader enn konkurrentene..
På meg virker det forunderlig at man ikke prøver å kapre en bit av denne kaka, men heller vil ha prissensitive kunder.

Status
Not open for further replies.
Back