Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Men hvordan er det med etops klarering hos Norwegian? har dem god nok etopsklarering, slik at dem har lov til å fly Scandinavia-USA på ordinære ruter, eller følger denne hva motorene er godkjent for?

For meg henger det ikke helt på greip at man skal fly Scandinavia-USA, og kun innehar 60min etopskodkjenning. Med forbehold om at jeg husker riktig må man vel ha 90 eller 120min etopsgodkjenning for å kunne krysse atlantern.

Men hvordan er det med etops klarering hos Norwegian? har dem god nok etopsklarering, slik at dem har lov til å fly Scandinavia-USA på ordinære ruter, eller følger denne hva motorene er godkjent for?

For meg henger det ikke helt på greip at man skal fly Scandinavia-USA, og kun innehar 60min etopskodkjenning. Med forbehold om at jeg husker riktig må man vel ha 90 eller 120min etopsgodkjenning for å kunne krysse atlantern.

DY skal jo legge dette inn i et eget selskap på eget AOC slik jeg har forstått. Etops må derfor gjelde for denne operatøren, og ikke for DY. Hvordan regeler er for "opptjeningstid" kjenner jeg dog ikke.

Med forbehold om at jeg husker riktig må man vel ha 90 eller 120min etopsgodkjenning for å kunne krysse atlantern.

Neida, du kan fint krysse Atlanteren uten ETOPS, og det gjøres daglig, men man får en del restriksjoner på routing og vær så det er lite økonomisk.

787 kommer 'ut av boksen' med ETOPS180 eller -240 godkjennelse, så for oepratøren er dette en relativt enkel prosess.

787 kommer 'ut av boksen' med ETOPS180 eller -240 godkjennelse, så for oepratøren er dette en relativt enkel prosess.

Ja, men operatøren må fremdeles gjennom en ETOPS-proving, der de beviser at de har mannskap og prosedyrer som tilfredsstiller kravene??

Det må de, men for longhaul-maskinene som er ETOPS fra fabrikken, er dette en helt annen prosess enn for f.eks. 757, hvor enkeltindivider må sertifiseres i tillegg.

Takk mow. Det var greit å vite. Ante meg egentlig at dette ikke kunne være en så veldig omfattende prosess siden B787 kommer ut med relativ lang etops godkjenning rett ifra fabrikken.

Hvis du reiser på første klasse, og da spesielt natt flighter som starter sent, så vil en se at mange legger seg til å sove med en gang. Champagne, kanapeer, dyre viner og gourmet flymat forblir urørt. For mange er det en rar prioritering, men slik er det bare med første klasse. De har så god økonomi at det ikke spiller noen rolle. Basta!

Business klasse er litt anneledes. Hær spiller pris ofte en stor rolle i valget mellom turist klasse eller business klasse. Også på business klasse er det veldig også ofte at noen sier "god natt" til all servering og dill-dall. Det eneste som teller er et godt sete, plass og ro. Det hadde sikker vært mange flere som gladelig hadde latt maten stå for 2 timers ekstra søvn, men mange synes de har betalt dyrt for business luksusen og "forplikter" seg til å la seg "wine og dine" selv om klokka er 2 på natta.

Jeg et busniness sete uten dill-dall'et inkludert blir et meget populært produkt. Får du det setet mye billigere så føles det riktigere for de som bare vil sove. Er prisen bra nok vil det lokke mange fra økonomi klasse over på business, også de som reiser privat. Mange vil være fornøyd med å kjøpe en baguette til 60 kroner hvis sulten melder seg bare de får sitte godt.

Så mitt tips til Norwegian; Tilby ekte 180 graders "lie-flat" og kun det til en meget attraktiv pris. Under bestilling kan de som ønsker og har råd hake av etter behov på baggasje, toalettveske, tøfler, 3 retter gourmet middag med godt drikke etc. etc.

Enig med deg, og ditt tips. Det er veldig mange andre gode tips i denne tråden også, så jeg håper Mr. Kjos tar seg en tur inn å leser den.

Enig med deg, og ditt tips. Det er veldig mange andre gode tips i denne tråden også, så jeg håper Mr. Kjos tar seg en tur inn å leser den.

Er vel ikke værre å gjøre det som Air Baltic gjør, kan selv velge hva du vil ha å spise selv på korte ruter. Det konseptet kunne jo DY med letthet klare vil jeg tro.

Det er tydelig ikke alle som har tro på planene til Kjos:
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2153511.ece

Jeg tror denne analytikeren tenker alt for tradisjonelt. DY vil med lave priser og direkte ruter kunne få flere kundegrupper til å fly langt.

Og hvem har sagt at DY ikke kommer til å samarbeide med amerikanske og asiatiske selskaper for å sende passasjerene videre over dammen/i asia og feede til Europa?

Og hvem har sagt at DY ikke kommer til å samarbeide med amerikanske og asiatiske selskaper for å sende passasjerene videre over dammen/i asia og feede til Europa?

Det er selvfølgelig mulig, men skal man begynne å dele allerede lave priser med partners, mister man kostnadsfordelen. DY's forretningsmodell er basert på point-to-point, og går man bort fra det vil kostnadene - og prisene - stige drastisk.

Det er selvfølgelig mulig, men skal man begynne å dele allerede lave priser med partners, mister man kostnadsfordelen. DY's forretningsmodell er basert på point-to-point, og går man bort fra det vil kostnadene - og prisene - stige drastisk.

Samarbeid betyr vel ikke at man etablerer partnere som skal ha sin del av kaka. Tenker mer på at det sikkert er flere aktører i Asia og USA som ikke sier nei takk til å samarbeide om å fly Norwegian passasjerer videre mot at de også feeder litt tilbake. Dette har sikkert Kjos tenkt gjennom nøye før han har startet dette her.

Kjos har alltid sagt, og sier fortsatt (senest forrige uke), at de trenger all den feed de kan få for å starte IC. Jeg tolker det dithen at det jobbes med konkrete løsninger både i Asia og USA for å få en eller annen form for feed på plass, samt at de kanskje har noe mer på gang i Skandinavia/Nord-Europa i tillegg til egen ekspansjon. Skal DY lykkes må de tenke nytt, og det vil ikke være overraskende om DY kommer med en "løsning" som går utenfor "boksen" i forhold til det man har satt frem til i dag. Men så er spørsmål hvor langt utenfor man kan gå uten at pax blir skeptiske og uten at det går utover internasjonale avtaler, lover og regler. Det er vel en del man er nødt til å forholde seg til, selv om man heter Kjos.
Har ikke DAT og DY en avtale om gjennomgående bagasje i dag, uten andre forpliktelser og ansvar overfor pax? Vil f.eks. noe slikt være mulig med andre selskaper på IC?

Ser det ikke nevnt i denne tråden (etter skumlesing), men Kjos uttalte også forrige uke at billettsalg vil starte våren 2012 og at første fly vil lette våren 2013 slik det ser ut nå. Billettsalg 1 år før avgang? Kan det virkelig stemme?

Hva med en allianse med DY,Virgin og Etihad,ville det fungert? Da ville de fleste verdensdeler vært dekket minus Sør-Amerika

Last edited:

Samarbeid betyr vel ikke at man etablerer partnere som skal ha sin del av kaka. Tenker mer på at det sikkert er flere aktører i Asia og USA som ikke sier nei takk til å samarbeide om å fly Norwegian passasjerer videre mot at de også feeder litt tilbake. Dette har sikkert Kjos tenkt gjennom nøye før han har startet dette her.

Dette ER business. Alle som befordrer en passasjer skal ha betalt. Flyr du OSL-JFK-SFO med f.eks. DY og Virgin America, skal VX ha minst 30% av billettprisen .... 'Feeder litt tilbake' .. ? Du mener da at DY ikke skal ta seg betalt for de som VX leverer? Say hello to Mr. Skifterett .....

Alle som befordrer en passasjer skal ha betalt. Flyr du OSL-JFK-SFO med f.eks. DY og Virgin America, skal VX ha minst 30% av billettprisen .... 'Feeder litt tilbake' .. ? Du mener da at DY ikke skal ta seg betalt for de som VX leverer? Say hello to Mr. Skifterett .....

Tror du må ha misforstått noen her, for dette er da ikke noe vesentlig forskjellig fra at en tur Bergen-Oslo-Malaga med DY koster en hel del mer enn en tur Bergen-Malaga. I scenarioet over, vil dette garantert fungere slik hos DY at turen Oslo-JFK koster det samme enten du skal videre eller ikke og at turen til SFO kommer som et tillegg i prisen. Dermed er alle fornøyde.

At SAS derimot muligens fremdeles driver og selger billetter med flybytte billigere enn direkteturer, kan man derimot stille spørsmål ved. For selv om det mest attraktive produktet da er dyrest, er det dyreste produktet billigst i salg.

Edit/forresten: En tanke som slo meg. Kan det tenkes at DY tenker på å opprette B737-operasjoner i endepunktene for IC? De har tross alt fremdeles mange 738 i bestilling.

Dette ER business. Alle som befordrer en passasjer skal ha betalt. Flyr du OSL-JFK-SFO med f.eks. DY og Virgin America, skal VX ha minst 30% av billettprisen ....

Nå er det vel ofte slik at det å kunne tilby SFO som destinasjon også skaper noe merverdi & økt betalingsvilje, slik at DY kan ta ut en høyere billettpris enn en reise utelukkende til JFK. Dette vil lønne seg for DY om merverdien/betalingsviljen er større enn det VX krever for å levere JFK-SFO. Nå vet jeg ikke hvor fulle fly VX flyr med, men jeg antar at de ikke inngår en slik avtale om de ikke ser som å være i deres interesse (og det samme for DY). Verre er det vel ikke, selv om noen synes å forsøke å få dette til å høres ut som noe nesten umulig å gjennomføre.

Her er slankebrus og professorer i full vigør.

Faktum er at det å fylle opp en 787 stappa med seter daglig med passasjerer som kun skal til NYCnår både SAS og United flyr daglig, er ikke realistisk.

Priser til SFO eller andre steder i USA eller mellom amerika for den del fra OSL, kan ofte være billigere enn kun til NYC.

Spørsmålet er da: hvordan forventer DY å betale or ferden videre med andre selskaper? Som MOW korrekt sier vil det gi ett heftig innhugg i det som passasjerene betaler.

Og everyone and their sister har avtale med jet blue og vx.

Dette er ett helt annet game enn punkt til punkt

Her er slankebrus og professorer i full vigør.

Faktum er at det å fylle opp en 787 stappa med seter daglig med passasjerer som kun skal til NYCnår både SAS og United flyr daglig, er ikke realistisk.

Priser til SFO eller andre steder i USA eller mellom amerika for den del fra OSL, kan ofte være billigere enn kun til NYC.

Spørsmålet er da: hvordan forventer DY å betale or ferden videre med andre selskaper? Som MOW korrekt sier vil det gi ett heftig innhugg i det som passasjerene betaler.

Og everyone and their sister har avtale med jet blue og vx.

Dette er ett helt annet game enn punkt til punkt

Det er jo kun et spørsmål om prissetting og deling av inntektene, og da er spørsmålet om prisen man kan ta for en flygning via JFK til SFO er slik at både VX og DY ser seg tjent med dette. DY har nok behov for å fylle flyene og vil sikkert være villig til å gi VX (eller andre) en grei betaling for feeder-tjenesten. Jo flere passasjerer ombord, dess lavere pris kan man ta i gjennomsnitt og likevel tjene penger. Ergo er det ikke sikkert at det for DY er et tapsprosjekt at de sitter igjen med en lavere pris for en kunde som reiser til SFO enn en som reiser bare til NYC hvis de gjennom en slik avtale får solgt flere seter ombord. Hvis det VX krever er mer enn det som sikrer lønnsom drift totalt sett så antar jeg at det ikke blir noe av dette. Jeg antar også at DY faktisk har en forretningsplan i bunnen som gitt sånn & slik forhold gir lønnsom drift. Jeg betviler vel at styret i DY vil akseptere noe annet.

At det er noe annet enn punkt til punkt er selvsagt riktig, men å fremstille det som noe helt nytt er jo ikke riktig.

Så å forsøke å få dette til å virke som noe totalt uoverkommelig og noe som ingen har tenkt på tidligere blir vel litt søkt, men men...:8:

Last edited:

Nå var jeg mest interessert i å illustrere prinsippet fremfor å mene noe om hvorvidt det er realistisk at DY fyller en daglig 787 til NY, og et prinsipp kjenner vi fra DY sine egne connections. Det vil være overraskende om de skulle håndtere dette på en annen måte.

I sin tid hadde de også codeshare med Sterling. Der er det kanskje også mulig å hente noen ideer om hvordan et eventuelt samarbeid med andre flyselskaper rundt IC feed vil kunne fortone seg.

Svaret på spørsmålet er forøvrig: Det er kunden som betaler, og kunden betaler det neste leg koster i tillegg til prisen for turen over dammen. Om turen over dammen blir såpass billig som man antyder, kan det lett bli mulig å finne billigere turer.

Norwegian flyr allerede til en av verdens største HUB'er, Dubai, uten å ha noe opplegg for vidreforbindelser. Det har Norwegian suksess med. Hvorfor ikke det samme til New York eller Bangkok.

De virker som mange her er helt opphengt i den "gammeldagse" reisemåten med connection her og der. Selfølgelig er det, og vil fortsatt være, et stort marked for de som skal connecte seg fram til all verdens små og store flyplasser. Der har passasjerene allerede uendlige mange valgmuligheter gjennom de store nettselskapene.

Det nye er som vi har sett i Europa er at folk mer og mer legger opp sine egne reiseruter og varianter. Mange vil bare på en kort snartur til en by eller strand og da er det kun billig og nonstop som gjelder. En kortferie i New York vil bli nesten like naturlig som Barcelona eller Roma. Hvorfor ikke?

De nye reisende vil kanskje også til SFO, men flyr gjerne nonstop billig til New York først. De tar kanskje en natt i New York før de hopper på jetBlue til SFO som de allerede har booket på nettet hjemme i Norge.

Noen har kanskje funnet en billig amerikansk luksus pakketur til Barbuda med utgangspunkt i New York. Da vil de fly billig og nonstop til New York for å hoppe på den.

Mulighetene og behovene er svært mange og diverserte. Folk har blitt og vil bli mer avanserte i å tilrettelegge sine reiser. Her vil Norwegian bli et populart, billig og nyttig supplement til de tradisjonelle nettselskapene.

Status
Not open for further replies.
Back