Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Mange skeptikere her som leter etter negative ting nå syns jeg.

Kjos kommer til å levere et kjempebra produkt. Direkteruter til long-haul med helt nye luksus fly er det få som kan matche. Om man ikke skulle få den aller beste luksus-klassen, får man unektelig mye for pengene og sparer tid på mellomlandinger samt at flyet faktisk bruker en halvtime kortere til New York.

Dere glemmer også at Nas allerede har et veldig bra lojalitetskort. Og hvem vet om NAS ikke vil samarbeide med aktører i usa/asia for å få feed den veien også?

Kjos er ikke dum. Dette kommer til å bli veldig gjennomtenkt og bra tror jeg.

Jaja, lykke til med å kapre kundene med de tykkeste lommebøkene :rolleyes:

Kundene med de tykkeste lommebøkene flyr bizjet. Hadde målet til Norwegian være å kapre dem, hadde de ikke satset på ruteflyvninger i det hele tatt.

De som har det nest tykkeste lommebøkene flyr first hos BA, Lufthansa eller Air France. Det er visst mange selskaper som ikke er interessert i de med de nest tykkeste lommebøkene heller.

Mange skeptikere her som leter etter negative ting nå syns jeg.

Kjos kommer til å levere et kjempebra produkt. Direkteruter til long-haul med helt nye luksus fly er det få som kan matche.

Hehe, det hjelper ikke at flyene er nye med en seat pitch på 29", da blir det uansett ikke en behagelig tur.
Og det er mange selskaper som kommer til å fly 787 over dammen, bl. a Continental, som også flyr non-stop, så noe unikt blir det uansett ikke med 787. De fleste bryr seg faktisk ikke om hvilken flytype de flyr med heller.

Kundene med de tykkeste lommebøkene flyr bizjet. Hadde målet til Norwegian være å kapre dem, hadde de ikke satset på ruteflyvninger i det hele tatt.

De som har det nest tykkeste lommebøkene flyr first hos BA, Lufthansa eller Air France.
Eller business first med CO, fordi nonstop fordelen veier ganske tungt.
Nettopp derfor tror jeg at DY ville kunne kapret endel av disse pengesterke kundene med et konkuransedyktig produkt.

På meg virker det forunderlig at man ikke prøver å kapre en bit av denne kaka, men heller vil ha prissensitive kunder.

For meg virker det underlig at det skal være en opplagt dårlig ide å skille seg fra konkurrentene. Her ser det ut til at Norwegian sikter mot et produkt som de mener det er marked for, med bedre komfort enn turistklasse, mulighet for å kjøpe tilleggstjenester (lounge antar jeg kommer), sannsynligvis mulighet for forhåndsbestilling av mat og en lavere pris en konkurrentene.

Høres ut som en vinnerformel, spør du meg.

Skal Norwegian tilfredstille absolutt hele markedet, så må de fly 15 ganger om dagen til Norwegian og tilby en fullverdig first-kabin. Det høres ihvertfall ikke ut som det kan bli lønnsomhet i.

For meg virker det underlig at det skal være en opplagt dårlig ide å skille seg fra konkurrentene.
Ja, dersom de mener det vil være penger å hente ved å henvende seg til turistmarkedet og overlate business-markedet til andre, er det sikkert en kjempegod ide.
Tiden vil vise hvordan det går.
Jeg tillater meg å være skeptisk.

Men Kjosern er vel interessert i høyt betalende kunder fra andre deler av verden, ikke bare fra trauste Skandinavia?
Med DY sine lave kostnader skulle man jo tro at en konkuransedyktig biz-klasse ville vært god butikk. Høye inntekter og lavere kostnader enn konkurrentene..
På meg virker det forunderlig at man ikke prøver å kapre en bit av denne kaka, men heller vil ha prissensitive kunder.

En konkurransedyktig businessklasse øker kostnadene. Så da ville ikke DY ha så lave kostnader lenger. Dessuten er markedet av det du kaller prissensitive kunder mye større og antakelig ganske stabilt.

En konkurransedyktig businessklasse øker kostnadene. Så da ville ikke DY ha så lave kostnader lenger
Men lavere enn konkurentene.
Businesspaxen er de fleste selskapenes bread and butter og der de henter pengene. De høyere kostnadene oppveies selvsagt av større inntekter.
Det er mulig at DY vil starte med å se an markedet, for deretter å oppgradere/forbedre standarden etterhvert.
Man kan iallefall håpe på det.

Businesspaxen er de fleste selskapenes bread and butter og der de henter pengene. De høyere kostnadene oppveies selvsagt av større inntekter.
Det er mulig at DY vil starte med å se an markedet, for deretter å oppgradere/forbedre standarden etterhvert.
Man kan iallefall håpe på det.

Men nå beskriver du et helt annet konsept. Det har lite med LCC å gjøre.

Lurer på hvorfor det ikke skal være gardiner mellom klassene?
Skal riffraffet fra eco vandre fritt, og bruke de samme toalettene som i "business"?
Høres ikke hyggelig ut.

Men nå beskriver du et helt annet konsept. Det har lite med LCC å gjøre.

Andre LCC som flyr long haul, har en kokuransedyktig biz-klasse. AB og Air Asia er eksempler på det.

Til og med Jetstar har en tradisjonell businessklasse. Mat og drikke inkludert, priority og lounge access, lie flat-seter osv. De er også en LCC.

Hvis du ser på konfigurasjonen så vil ikke business-klassen til Norwegian bli bread'n butter.
298 seter, der 24 er i business (?).
La oss si 85% loadfactor, og 2000kr i skatter og avgifter, prisen under er da excl skatter og avgifter, dvs det selskapet sitter gjen med.
24 seter * 85% * 10 000kr= 204 000kr for en rundtur
274 seter * 85% * 2500kr = 582 250kr for en rundtur

Dette er selvsagt bare antagelser, men det viser at økonomiklassen vil generere ca 3 ganger så mye som business-klassen. At Kjos velger å sette inn en liten business-klasse, er fordi han forventer at det vil generere litt ekstra inntekter kontra å kjøre bare økonomiklasse.

Hvis du ser på konfigurasjonen så vil ikke business-klassen til Norwegian bli bread'n butter.
298 seter, der 24 er i business (?).
La oss si 85% loadfactor, og 2000kr i skatter og avgifter, prisen under er da excl skatter og avgifter, dvs det selskapet sitter gjen med.
24 seter * 85% * 10 000kr= 204 000kr for en rundtur
274 seter * 85% * 2500kr = 582 250kr for en rundtur

Dette er selvsagt bare antagelser, men det viser at økonomiklassen vil generere ca 3 ganger så mye som business-klassen. At Kjos velger å sette inn en liten business-klasse, er fordi han forventer at det vil generere litt ekstra inntekter kontra å kjøre bare økonomiklasse.
Nei, med en prislapp på 10.000 blir det jo vanskelig å tjene penger på bizklasse.
Derfor opererer de fleste med langt høyere gjennomsnittspriser enn det
Med en prislapp på 25.000 derimot vil du få et annet regnestykke. Men dette er jo tydeligvis ikke Kjosern interessert i, eller kanskje han ikke tror folk vil betale den prisen.

Eller business first med CO, fordi nonstop fordelen veier ganske tungt.
Nettopp derfor tror jeg at DY ville kunne kapret endel av disse pengesterke kundene med et konkuransedyktig produkt.

Vet du nøyaktig hvordan produktet til DY blir så lenge før oppstart?

Stusser litt på at Kjos og DY går ut med så mye informasjon et par år (?) før dette blir realisert. Er det normal praksis i bransjen?

Stusser litt på at Kjos og DY går ut med så mye informasjon et par år (?) før dette blir realisert. Er det normal praksis i bransjen?

Vet ikk hva som er vanlig, men det er under et år til de trolig begynner å selge billetter. Så da bør man ha tenkt litt. Ellers er det klart Norwegian ønsker PR på dette. Og det får de.

Hadde det vært veldig få som hadde vært villige til å betale de 5000 eller mer på toppen hadde jo flyselskapene ikke hatt noen businessklasse.
Folk er villige til å betale dersom produktet er godt nok.

Det er jo vanskelig å vite hvorfor folk betaler det de faktisk gjør. Jeg betviler at det finnes mange som er villige til å betale 5000,- ekstra for serveringen som man får hos f.eks. SAS på en tur fra OSL til NYC. For 5000,- kunne man spist en full meny med vinpakke 2-3 ganger på en restaurant med 2 stjerner hos Michelin. Jeg vet iallefall hva jeg ville fortrukket.... Jeg tror nok at en del er villige til å betale litt ekstra for ting som komfort, fleksibilitet og avgangstider, men det vil overraske meg om det er mange som er villige til å betale 5000,- ekstra for serveringen, for det er den definitivt ikke verdt.

Det er jo vanskelig å vite hvorfor folk betaler det de faktisk gjør. Jeg betviler at det finnes mange som er villige til å betale 5000,- ekstra for serveringen som man får hos f.eks. SAS på en tur fra OSL til NYC. For 5000,- kunne man spist en full meny med vinpakke 2-3 ganger på en restaurant med 2 stjerner hos Michelin. Jeg vet iallefall hva jeg ville fortrukket.... Jeg tror nok at en del er villige til å betale litt ekstra for ting som komfort, fleksibilitet og avgangstider, men det vil overraske meg om det er mange som er villige til å betale 5000,- ekstra for serveringen, for det er den definitivt ikke verdt.

Det tviler jeg også på, men tviler på du hadde klart å fått 2-3 menyer med tilhørende vinpakke også for 5k, 1, kanskje 2 :) . Men du hadde sikkert klart å skrape i hop en fin piknik pakke for 2, for under 1000 lappen, som sikkert hadde smakt bedre, drikke er det være med, om en ikke spretter tax-free posen da...

Status
Not open for further replies.
Back