Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos har tidligere sagt at "Norwegian Atlantic" antagligvis blir et svensk selskap notert på Stockholmbørsen. Hvor de første rutene vil gå blir nok ikke bestemt for i slutten av 2012 rett før bilettsalget begynner.

Da blir det kanskje svensk registrering på flyene? (SE-NOR):p

Jeg tror det er store muligheter for at det blir mye svensk. Kjos er nok ikke rede til å slippe navnet "Norwegian", men ønsker seg nok mer internasjonalisering av operasjon og ikke minst eierstruktur.

Bjørn Kjos er vel en liten ''Richard Branson'', ''Norwegian Europa'' hadde passet til NAX sine opperasjoner i europa og Norwegian Atlantic hadde passet til IC-trafikk.

Norwegian ICE blir nok navnet på babyen etter hvert. Norwegian InterContinental Express. Og den røde nesen blir erstattet av en lyseblå nese (is-farge), men med samme design som gjør det enkelt å se at det er snakk om samme selskap.

Mitt tips hvertfall...time will show.

Norwegian har gjort avtale om kjøp av 3 Boeing 787 Dreamliner. Fra før har de avtale om leasing av 2 fly. Dermed er skal foreløpig 5 fly leveres Norwegian i tisrommet 2013-15.

http://www.stocklink.no/Article.aspx?id=80528

Ser at det så langt er snakk on LOI , så de er altså ikke helt i mål.

Men hva får Islenderne til å si fra seg disse slot'ene ? skal de flyt 757 inn i evigheten ? , ville ikke en levert 787 ha større verdi , en et produksjonsslot nå ?

Legge spesielt merke til dette i Aftenpostens artikkel:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4132767.ece

Aftenposten said:
Norwegian-sjef Bjørn Kjos bekrefter at selskapet for første gang innfører to klasser, men sier at det fortsatt vil være slik at alle må betale for servering og service om bord.
(Min utheving)

Henviser halvveis til drømmetråden om DY (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86737), hvor flere har ment at i klassen foran i kabinen bør alt være gratis osv... ergo kan de bare glemme det. Jeg for min del har nå aldri forventet at de skulle få en slags businessklasse på lik linje med mange andre, men denne formen for "lower business", hvis man kan kalle det for det, tror jeg nok mange vil benytte.

Last edited:

Ser at det så langt er snakk on LOI , så de er altså ikke helt i mål.

Men hva får Islenderne til å si fra seg disse slot'ene ? skal de flyt 757 inn i evigheten ? , ville ikke en levert 787 ha større verdi , en et produksjonsslot nå ?

Hvordan står det til økonomisk i Iceland Air etter to aske stopper å bank kollapser? Kan være at det økonomisk er bedre å dra ut noen flere timer av de gamle 757

Legge spesielt merke til dette i Aftenpostens artikkel:

(Min utheving)

for min del har nå aldri forventet at de skulle få en slags businessklasse på lik linje med mange andre, men denne formen for "lower business", hvis man kan kalle det for det, tror jeg nok mange vil benytte.

Helt enig i dette. "Drømmetråden" henspilte mer på "Dreamliner" enn "drømmer om årgangsvin". ;)

Tror de aller fleste vil være fornøyd med et bredere og bedre sete som kan legges noe ned, i alle fall til NYC og på tilsvarende distanser. Dette passer også bedre inn i DYs image.

Reisende flest (enten det er den litt velstående turisten eller businessmannen som reiser over dammen) er nok mer interessert i en behagelig nok reise og kurant mat, enn å bælme champagne og leke seg med en flat seng, som så mange av oss her inne er opptatt av :D

Dette først og fremst fordi DY fortsatt skal ha lave priser.

Hvordan står det til økonomisk i Iceland Air etter to aske stopper å bank kollapser? Kan være at det økonomisk er bedre å dra ut noen flere timer av de gamle 757

Icelandair har vel valutaen sin i Dollar, og er ikke direkte truffet av hendelsene som har skjedd på Island de siste årene.

Jeg for min del har nå aldri forventet at de skulle få en slags businessklasse på lik linje med mange andre, men denne formen for "lower business", hvis man kan kalle det for det, tror jeg nok mange vil benytte.
Vel, da må også prisene ligge godt under konkurrentenes.
Å betale 25-30.000 for et biz-sete og måtte betale for maten tror jeg de færreste finner særlig attraktivt.
Når man kjøper et biz-produkt betaler man for/forventer både "gratis" mat og drikke og lounge-tilgang, i tillegg til et sete det går an å sove i og et roligere miljø i kabinen.

Dette høres mer ut som premium economy enn businessclass.

Last edited:

Vel, da må også prisene ligge godt under konkurrentenes.
Å betale 25-30.000 for et biz-sete og måtte betale for maten tror jeg de færreste finner særlig attraktivt.
Når man kjøper et biz-produkt betaler man for/forventer både "gratis" mat og drikke og lounge-tilgang, i tillegg til et sete det går an å sove i og et roligere miljø i kabinen.

Dette høres mer ut som premium economy enn businessclass.

Det er jo LCC. Det blir jo å sammenligne med AirAsia. Dette er jo Kjos selv inne på. Folk vil sitte godt, men trenger verken "gratis" luksusdrikke eller overdådig servering. Målet må være å ha såpass lave priser at også privatreisende kan vurdere å sitte foran (ikke "foran gardina", for det skal ikke være noen gardin heller). Samtidig er det fortsatt mange forretningsreisende som har begensninger på business, og blir det blilligere blir dette trolig også attraktivt for disse.

Ikke alle priser kan være lave. De skal faktisk også tjene penger, og da må noen betale betydelig mer enn 2000 kroner for billetten.
Skal de ha betalingsvillige kunder må de jo ha et konkuransedyktig produkt.
DY burde vel være interessert i å kapre businesskunder fra SK, KL, LH og BA?
Da nytter det ikke med BOB og chartermiljø.
Og hvem har snakket om "overdådig servering" og "luksusdrikke"? Europeiske selskaper serverer ganske vanlig mat og viner i mellomskiktet i sine business-klasser.. Langt fra luksus. Skal du ha luksus må du ha en first-billett med et av de asiatiske eller sandkasse-baserte selskapene.

Ikke alle priser kan være lave. De skal faktisk også tjene penger, og da må noen betale betydelig mer enn 2000 kroner for billetten.
Skal de ha betalingsvillige kunder må de jo ha et konkuransedyktig produkt.
DY burde vel være interessert i å kapre businesskunder fra SK, KL, LH og BA?
Da nytter det ikke med BOB og chartermiljø.
Og hvem har snakket om "overdådig servering" og "luksusdrikke"? Europeiske selskaper serverer ganske vanlig mat og viner i mellomskiktet i sine business-klasser.. Langt fra luksus. Skal du ha luksus må du ha en first-billett med et av de asiatiske eller sandkasse-baserte selskapene.

Selvsagt må noen betale mer enn 2.000 kr. Men folk betaler jo ikke 20.000 kr for å få ligge helt flatt eller fordi de trenger champagne, men fordi de trenger en en grei og komfortabel reise.

Slik jeg tolker Kjos så er det en slik "mellomklasse" det blir satset på. Han sier jo tydelig at alle må betale for servering.

Slik jeg tolker Kjos så er det en slik "mellomklasse" det blir satset på. Han sier jo tydelig at alle må betale for servering.

Så Kjos er ikke interessert i de mest pengesterke kundene?
I en tid der de fleste selskaper oppgraderer sine businessklasser tror jeg DY skal få problemer med å tiltrekke seg de mest betalingsvillige på denne måten.
Selv er jeg iallefall helt sikker på at dette ikke frister, og jeg tror ikke jeg er alene om det.
På mine businessreiser er det helt essensielt å kunne sove, hvile i fred og ro og å arbeide. Da kreves det lounge med gode arbeids og hvilemuligheter, samt mat og drikke, og ikke minst et sete som det går an å sove i, for mitt vedkommende betyr det en flat seng, angled duger ikke.
Dette produktet til DY viker ikke akkurat skreddersydd for business-reisende.

Så Kjos er ikke interessert i de mest pengesterke kundene?
I en tid der de fleste selskaper oppgraderer sine businessklasser tror jeg DY skal få problemer med å tiltrekke seg de mest betalingsvillige på denne måten.
Selv er jeg iallefall helt sikker på at dette ikke frister, og jeg tror ikke jeg er alene om det.
På mine businessreiser er det helt essensielt å kunne sove, hvile i fred og ro og å arbeide. Da kreves det lounge med gode arbeids og hvilemuligheter, samt mat og drikke, og ikke minst et sete som det går an å sove i, for mitt vedkommende betyr det en flat seng, angled duger ikke.
Dette produktet til DY viker ikke akkurat skreddersydd for business-reisende.

Dette synes jeg blir en svært snever tankegang. Poenget er jo at man vil tiltrekke seg andre grupper - ikke minst fritidsreisende med litt mer penger og forretningsreisende som ikke normalt får business. Den første gruppen er økende. All den tid ikke DY er et nettverksselskap så er jo det udugelig for forretningsreisene, åkkesom, har vi fått innterpet gjennom noen hundre innlegg å dette forumet.... ;)

Last edited:

Men å skulle fly langt i jobbsammenheng uten å fly med et nettverkselskap eller noen med høy kapasitet ,hm skeptisk.

Air Asia, som er et asiatisk LCC klarer å tilby et konkurransedyktig produkt med fully flat bed, "gratis" mat, priority boarding osv. Så det lar seg gjøre selv om man er et LCC og ikke et nettverksselskap.
Når det gjelder fritidsreisende, så kan jo de også velge å reise med BA, KL, LH osv... DY konkurrerer jo også om disse kundene, og man skal ikke se bort ifra at det kan komme gode tilbud fra disse til skandinaviske kunder når DY starter opp sin IC-operasjon.
Tror de aller fleste vil være villige til å betale litt mer for å få en flat seng, mat og drikke inkludert, lounge-tilgang, priority check-in og boarding, og alle andre perks som J-klasse omfatter.
For at dette eco+ produktet skal være attraktivt må prisnivået ligge langt under vanlige biz-priser. Da blir det mer som Saga-klassen til Icelandair eller den marginalt bedre benplassen og servicen som noen charter-selskaper har på de fremste radene.

Status
Not open for further replies.
Back