Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Gratulerer til DY/DY IC.... Har vel ligget i kortene en stund at de ville ha Dreamlineren, og må si det er overraskende de klarte å få tak i denne så tidlig. Hadde mer troen på at de ville gå for 332/3, før de fikk tak i 350, men hadde vel vært enda lenger å vente før 350'n kom i drift. Og prisen de fikk spiller vel godt inn her...
Da bør vel DY basere seg på innleid materiell og folk en stund, og helst til sommeren, for teste ut om de får det til, og ikke "mister" all pax til de andre som starter opp til sommeren.

Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Dette var ingen stor overaskelse akkurat, men desto mer gledelig! Kjempebra Kjos! :D

Stemmer det virkelig at 787 har en 1000 km lenger range enn "nærmeste" konkurrent?

Virgin har bestilt 43stk, og de skal etter sigende starte å fly direkte fra London til både Honolulu og Australia (Perth). Ingen av disse destinasjonene er mulig p.t. og blir først mulig når Dreamliner kommer, etter det jeg har lest.

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article1701266.ece

Dette må da svi for SAS? :D
Hvorfor bare for SAS? At en ny IC-konkurrent kommer inn på markedet vil jo ha konsekvenser for alle flyselskapene som flyr IC OSL-USA, også for selskapene som frakter pax via hub. Går utifra at du ikke er SAS-fan siden du har det upassende glisetegnet etter SAS...:angry:

Hvorfor bare for SAS? At en ny IC-konkurrent kommer inn på markedet vil jo ha konsekvenser for alle flyselskapene som flyr IC OSL-USA, også for selskapene som frakter pax via hub. Går utifra at du ikke er SAS-fan siden du har det upassende glisetegnet etter SAS...:angry:

Det er jo klart at DYs IC-satsing går hardest utover det selskapet som har Skandinavia som sitt sitt hovedmarked. At DY sine dreamlinere blir nyere og mer comfortable hjelper heller ikke på saken.

Jeg er heller ikke spesielt fan av SAS. Hvorfor skal jeg være det? ;)

Det er jo klart at DYs IC-satsing går hardest utover det selskapet som har Skandinavia som sitt sitt hovedmarked. At DY sine dreamlinere blir nyere og mer comfortable hjelper heller ikke på saken.

Jeg er heller ikke spesielt fan av SAS. Hvorfor skal jeg være det? ;)

Tror faktisk at det primært er KLM/AF/BA osv osv, som bliver hårdest ramt af dette. SAS tager i forvejen en højere pris for sit hjemmemarked end konkurrenterne gør via hubs rundt omkring.

DY's kunder vil primært være prissensitive kunder, der p.t. benytter ovennævnte selskaber, men naturligvis vil SAS da også kunne mærke en ny konkurrent selvom jeg ikke tror det vil være nogen trussel mod SAS IC.

Om Dreamlineren bliver mere komfortabel end A330/340 i DY's config tvivler jeg meget på - selvom Kjos naturligvis vil prøve at få det til at fremstå sådan. Men med minimumsbenplads (som man må gå ud fra DY vil benytte sig af for at presse prisen ned) vil ingen fly blive særligt behagelige.

Men når alt kommer til alt, så er det primært pris der kommer til at trække kunderne - og specielt sammenholdt med at nogle vil kunne undgå en mellemlanding.

At DY overvejer om NYC og BKK tror jeg er en fejl. Var det mig ville jeg meget hellere have satset på f.eks. HKT. Her vil der være god mulighed for at sælge et stort antal sæder til charterselskaberne a la AirBerlin og Condor gør i Tyskland. Naturligvis er der et antal pax der skal til disse destinationer, men så længe der ikke er feed i disse ender vil man se bort fra en stor målgruppe. HKT derimod er underbetjent fra Skandinavien ift. de mange turister der tager dertil og det vil være langt lettere at stjæle fra charterselskaberne, da man ikke her skal konkurrere på komfort og benplads også, men kun pris.

Gratulerer Kjos :)

Dette var ikke verst, selvom jeg helst skulle sett at de gikk for A350.

Dette må da svi for SAS? :D

Flyr Boeing de og:lol:

Boeing Fan ønsket seg A350

Så får vi håpe at OSL får sin fair share av trafikken, og at FD/CC bemannes med Scandnaver slik at ikke the eneste "Norwegian" blir navnet på utsiden.

..... og at FD/CC bemannes med Scandnaver slik at ikke the eneste "Norwegian" blir navnet på utsiden.

Tror ikke du skal ha for store forhaapninger her - ihvertfall ikke paa kabinsiden. Tror heller ikke SAS blir den store taperen. DY har vist at de kan skape ny trafikk, og det tror jeg de klarer her ogsaa. Og NYC er jo underserved, til tross for den etterhvert store kapasiteten. Her klarer de seg nok fint. BKK blir nok tyngre, men jeg tror neppe de drar igang uten stoette fra turoperatoerer. De har jo allerede en for innenfor her med sine chartere, og dette samarbeidet blir sikkert utvidet. Saa jeg tror de vil trekke mest trafikk fra eksisterende chartere og de selskapene som tilbyr billige billetter 'via-via'.. som BA, KL osv osv ..

Tror ikke du skal ha for store forhaapninger her - ihvertfall ikke paa kabinsiden. Tror heller ikke SAS blir den store taperen. DY har vist at de kan skape ny trafikk, og det tror jeg de klarer her ogsaa. Og NYC er jo underserved, til tross for den etterhvert store kapasiteten. Her klarer de seg nok fint. BKK blir nok tyngre, men jeg tror neppe de drar igang uten stoette fra turoperatoerer. De har jo allerede en for innenfor her med sine chartere, og dette samarbeidet blir sikkert utvidet. Saa jeg tror de vil trekke mest trafikk fra eksisterende chartere og de selskapene som tilbyr billige billetter 'via-via'.. som BA, KL osv osv ..
----

Hvilke turoperatører ?
For Thomas Cook (VING, SPIES, Tjæreborg..) er Thailand og Kanariøyene et hovedsatsingsområde, og har vært det i mange år. Selskapets egne fly flyr ned, og konsernet har bygd opp egne hoteller (Sunwing - Sunprime etc).
TUI (star Tour) har også sitt TUIfly til å ta disse turene.

At man har latt DY ta noen chartere man ikke har kapasitet til selv, betyr ikke at det ligger ledige Thailandflygninger og venter på de....Dessuten er satsingsområdet i Thailand i syd, og ikke BKK.

For mindre operatører uten egen flykapasitet kan det stille seg annerledes, men disse har i dag et nært samarbeid med Thai til BKK. (Wickstrøms, Orkidè...)

Som jeg tolker dette, er tidligste avgang i 2013. Mye kan ha skjedd innen den tid. Som man tolker signalene nå, med leasede fly via et annet firma, er det vel neppe DY-piloter man vil finne på flight deck. Det vil i så fall sannsynligvis bety nok en operatør med piloter lønnet gjennom et rekrutteringsselskap. Godt for billettprisene, men nok en utfordring for skandinaviske lønnede piloter, og deres selskaper.

Tally-Ho

Jeg bet merke til at i en uttalelse om at Dreamlineren bruker 21 tonn mindre enn en A330 til BKK. Stemmer dette tallet?

Jeg bet merke til at i en uttalelse om at Dreamlineren bruker 21 tonn mindre enn en A330 til BKK. Stemmer dette tallet?

21 tonn mindre hva da?

Det var snakk om tur/retur Bkk. Dvs 10 tonn hver vei.

Det blir litt som å sammenligne epler å pærer. A330 er et betydelig større fly enn 787-8.

Status
Not open for further replies.
Back