Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

coolt, håper OSL blir prioriert ....
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Gratulerer til Norwegian - dette var gode nyheter!

Halve poenget med et forum som dette er jo å drömme ;-). Når det er sagt; Det skal bli spennende å se hva fraväret av allianse og en noe annen målgruppe har å si for valget av destinasjoner. Det hadde jo värt spennende med et par noe mer utradisjonelle IC-ruter.

Kan jo godt hende det ikke eksisterer noe fravær fra allianse om to år når de første flyene kommer..?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Dette er ganske spennende, selv om DY her arrangerer en ordning med innleide fly (wet-lease?).
Hvem tror at Feel etter dette kommer på vingene?

Konkurransen blir knalltøff. Vestover flyr SAS alllerede på New York fra OSL, og østover møter de Thai til BKK, samt Thomas Cook (17 vinter-avganger til sydlige Thailand i uken, fra Skandinavia) og TUI.

Det virker som et smart trekk at DY her synes å gardere seg til en viss grad finansielt, ved å starte med å lease inn fly fra et "datterselskap", ev. la en annen operatør ta seg av det i starten. Da vil ikke fallhøyden bli så stor om de mislykkes.

En ting er sikkert - Kjos er en offensiv kar!

Tally-Ho
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Wet-lease? Er vel ikke snakk om det, ILFC leier vanligvis ut til operatør.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos selv har vel snakket om WET lease for oppstart av IC flere ganger, og senest for noen få uker siden snakket han bla.a om billig CC fra Østen (og vest) , med CC fra Thailand og USofA.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

For oppstart ja, det blir muligens wet lease inntil Dreamlinerne kommer. ILFC driver ikke med wetlease, kun dry lease.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er ikke 2 fly litt lite når de skal opereres på forskjellige strekninger? Hva skjer den dagen når ene flyet blir stående med tech? Men håper de lykkes;-)
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

To fly er lite, men ett sted maa man begynne. Strategien burde vaere enkel - starte med to midlertidige maskiner, og beholde disse til de har faatt en 4-5 maskiner fra Boeing. Da har man litt aa gaa paa i begynnelsen.

Men de blir stadig mer ullne naar det gjelder 2011 og det er heller ingen tegn til at et nytt selskap og ny AOC er paa gang. Tror derfor fortsatt ikke paa oppstart i 2011. Ingen form for kritikk, tvert imot, ting tar tid og aa rush'e noe saa kostnadskrevende er galskap.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Fantastiske nyheter! Go Kjos!:up:
Gleder meg til å se denne, ja.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Spennende nyhet! Verdt å merke seg at Gardermoen med dette vel blir av de aller første flyplassene i verden, om ikke den første, med to faste operatører av B787 (DY + TUI Fly Nordic).
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Spennende nyhet! Verdt å merke seg at Gardermoen med dette vel blir av de aller første flyplassene i verden, om ikke den første, med to faste operatører av B787 (DY + TUI Fly Nordic).

Tokyo Narita og Haneda blir vel de første vil jeg tro, pga. ANA og JAL får 787 i 2011. Gardermoen vil jo også da være tidelig ute, noe som er flott for spotterne!
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Gratulerer til Norwegian. Meget godt valg.

Det ser for meg ut som de har droppet å ha ett datterselskap som skal drive langrutene, sannsynligvis fordi de ikke fikk finansiering av naturlige årsaker.

Lykke til, det er ingen som har lyktes på low cost langt.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det ser for meg ut som de har droppet å ha ett datterselskap som skal drive langrutene, sannsynligvis fordi de ikke fikk finansiering av naturlige årsaker.

Da ser du dårlig :) Et par artikler fra i dag hvor Kjos sier det blir eget selskap, som etterhvert kanskje blir børsnotert:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2015929.ece
http://e24.no/boers-og-finans/article3895416.ece

Langdistansesatsingen skal legges i et eget selskap, og Kjos utelukket ikke at dette selskapet kan børsnotere på et tidspunkt.

- Vi vil nok ha startet å fly long haul før en børsnotering blir aktuelt, sa Kjos.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos selv har vel snakket om WET lease for oppstart av IC flere ganger, og senest for noen få uker siden snakket han bla.a om billig CC fra Østen (og vest) , med CC fra Thailand og USofA.

Ja, frem til 787 leveres snakkes det om wetlease:
Kjos åpner for at Norwegian kan starte langdistanseflygninger allerede et stykke inn i 2011. Men da blir det med andre fly og innleid crew.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2015929.ece
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Henger med med på bølgen; Grattis til DY og spesielt til Kjos! :D
Dersom det skal bli noe av en oppstart før de to 787'ene kommer, hvilke typer er mest sannsynlige? Tenker det blir litt andre faktorer å ta i betraktning nå siden man vet at man får 787 i 2012. Og ikke minst at "leasene" blir såpass korte som nevnt flere ganger. (Eller har ikke dette noe å si?)

Forøvrig, (halvveis ot), men siden det er nevnt tidligere: Det er nevnt et par ganger her at DY burde få nytt design/livery. Liveryen pr idag er ikke noe å rope hurra for, men den er samtidig langt fra så stygg som mange andre selskaper. Ny livery får de uansett en eller annen gang, så hva med å lage en tråd for en eventuell ny livery? Eller en eventuell livery for IC-delen av DY? :p Men avstemning og greier :p
 
Last edited:
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Grattis til Kjos. Folkens, bare se for dere OSL T2. SK A333, TG 345, DY 787, US 757 og CO 757. DET er en fin lineup! Og, fingers crossed, kanskje KE 747.

Nå, den lineup'en holder vel ikke lenge, men så lenge den gjør det bør SLR'ene kjøres for harde livet ute på OSL.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top