Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Hehe. Da er det jo bare opp til de kreative her inne og vise
sine ønsker om design for slikt fint fly.

Hvordan i alle dager kan noen være så dumme at dere tror at Norwegian skal kaste vekk et fargeskjema som er blitt et gedigent varemerke...? Har dere sett andre flyselskap som har ett fargeskjema for kort- og mellomdistansefly, som kjennetegner selskapet - og et annet fargeskjema for langflyging...? Kan ikke forstå at tampong-fargeskjemaet skulle være noe styggere på en 787 enn en 737, tvert i mot...!


H
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det blir litt som å sammenligne epler å pærer. A330 er et betydelig større fly enn 787-8.
A330-200 er på ingen måte betydelig større enn 787-8, forskjellen i kabinstørrelse er mindre enn 8 kvadratmeter i favør A330.

Dette synes jeg var en svært dårlig skrevet artikkel, og det kommer tydelig frem at journalisten ikke har peiling på flybransjen.

Hva slags A330 er det snakk om? A330-200 eller -300?
Slik jeg leser artikkelen virker det som om mesteparten av opplysningene kommer fra Kjos selv. Jeg vil tro de sammenligner maskiner av tilsvarende størrelse, altså 787-8 med A330-200. Her stemmer også opplysningen om 21 tonn mindre drivstoff for OSL-BKK ganske bra overens med tallene jeg har for disse to maskinene for en strekning av tilsvarende lengde (for en flight med max payload). Ingen grunn til å være så skeptiske til disse opplysningene, forskjellen i fuel burn er faktisk betydelig.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Hvordan er Cargo kapasiteten for 787-8 vs A330-200 (og -300 ) ?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er det noen her inne som vet hva slags seatconfig som vil være tilgjengelig på 787 i økonomiklasse? Blir det 2-3-2, 3-3-3..?

Finner ingen ting om dette på Boeing.com.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Regn med 3-3-3. Boeing sa sist uke at det er den de fleste selskapene går for. Fikk testet det ut, og var litt bedre plass i bredden i den konfigurasjonen (LN3 har dette) enn fryktet
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Den var egentlig laget for å være romsligere enn 340 i 2-4-2, men så fant man ut at det gikk an å ha 3-3-3. DY kommer garantert til å gå for det, med ca samme setebredde som i 737.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Hvordan i alle dager kan noen være så dumme at dere tror at Norwegian skal kaste vekk et fargeskjema som er blitt et gedigent varemerke...? Har dere sett andre flyselskap som har ett fargeskjema for kort- og mellomdistansefly, som kjennetegner selskapet - og et annet fargeskjema for langflyging...? Kan ikke forstå at tampong-fargeskjemaet skulle være noe styggere på en 787 enn en 737, tvert i mot...!


H

Du har helt rett her Harald.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Hvordan er Cargo kapasiteten for 787-8 vs A330-200 (og -300 ) ?
787-8 har plass til 28 LD3-containere (16/12 foran/bak) eller ni 88x125in pallets (5/4 foran/bak). For A330-200 er tilsvarende sifre 26 (14/12) LD3-containere og åtte (4/4) 88x125in pallets.

Max payload for A330-200 (for versjonene med høyest MZFW) er 53260kg, mens tilsvarende for 787-8 mener jeg ligger rett under 45.5 tonn. 787-8 vil fly ca. 850nm lenger enn A330-200 når de bærer samme payload (max payload for 787-8).
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Nå er vel slot tidene offentliggjort for de som har innsyn der. Da er det vel grunn til å spikkulere litt om alle IC destinatonene og matriell er på plass til våren, sommeren eller høsten... om det i det heletatt blir noe i år da? Det snakkes jo mere en DY vil ut med selv, men er det noe mer enn USA og Asia som er på trappene?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Blir spennende å se hvordan codeshare Norwegian/JetBlue vil fungere til og fra JFK?
Det blir nok en god del Amerikanere som kommer til å benytte seg av Norwegian til OSL for videre transfer til Nordiske/Øst-Europeiske destinasjoner.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det har da vel aldri vært snakk om annet enn en mulighet for samarbeide .... ? Tror du setter vogna foran hesten nå .. ;)
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Norwegian og JetBlue? Hvor er det omtalt tidligere?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Norwegian og JetBlue? Hvor er det omtalt tidligere?

Ikke DY og JetBlue, men Kai Holmberg/Feelair har faktisk nevnt det er par ganger... realitet er selvsagt noe annet, men kan uansett ikke huske at Kjos har uttalt noe om JetBlue. At sistnevnte derimot titter på muligheten for connection i både USA og Asia er vel en selvfølge, så det er ikke noe grunn til å bli overasket om noe slikt faktisk skjer.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Lufthansa har en stoerre eierandel i JetBlue, saa jeg blir veldig overrasket dersom det blir et samarbeide mellom Norwegian og JetBlue.

Men man vet aldri med JetBlue, de har nettopp hoppet til koeys med AA, saa hvem vet.

Virgin America er en bedre kandidat for Norwegian, men de har ett veldig begrenset nettverk ut fra JFK
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top