Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Litt forskjell på å lansere noe, og å åpne for noe.
Vi kan jo håpe at de går for en løsning ala Air Asia X.
Nå tror vel Ola Dunk at det blir business class til New York for 2000kr ;)

Gratulerer til DY og Mr Kjos! Imponerende hva de har fått til...

Kjos har vel tidligere uttalt at han ser for seg DY også til dels bidrar til et "nytt marked" når de kjører i gang. Målet må vel være at folk i større grad velger NYC som en by for langweekend. Og med et kjent og kjært selskap direkte fra Oslo til BKK, kan man kanskje vri noe mer "pensjonisttrafikk" til Thailand fra Kaniariøyene. Med jevnt over lave priser, fristes nok en hel del kjøpesterke nordmenn til en liten ekstratur. SAS fikk jo kjemperespons på sin NYC-satsing.

Norwegian-liveriet er ren voldtekt av et vakkert fly som 787. Man kan tåle det på grisene, men fytti rakkern så stygt.

Yes, yes, yes! Kunne ikke vært mer enig i det! Håper virkelig de klarer å komme opp med noe bedre, for dagens livery ser helt jaevli ut! Ser så utrolig dumt ut med måten det rødmalte plutselig stopper opp + de kjedelige halene :(

Synes ikke DY-livery'et er hverken spesielt stygt eller pent, men jeg synes at den skiller seg ut fra de andre - det er jo også viktig!

Gratulerer Kjos :)

Dette var ikke verst, selvom jeg helst skulle sett at de gikk for A350.

Dette må da svi for SAS? :D

Flotte nyheter dette.. Litt imponert over hva Kjos & Co har fått til de siste årene..
Men long haul i 2011, det har jeg ingen stor tro på faktisk.. :)

Det snakkes ovenfor om det alternative flyet (A350)...Jeg kan love at om Norwegian har måttet vente på Dreamliner'n, så hadde de måttet vente enda lengre på A350. Meg bekjent er den ikke i nærheten av å være klar til å rulle ut av Assembly-line i Toulouse enda. A330 var nok utfordreren tror jeg.

Veldig offensivt av DY dette, og man må bare ta seg av hatten for satsingen der i gården. Åpenbart at Feel med dette aldri blir noen realitet. Like åpenbart er det at konkurransen mellom SAS og DY blir knallhard på New York. Kjos kommer sikkert til å dumpe prisene kraftig som en del av PR-satsingen i starten, men på et eller annet tidspunkt må også han ha inn hva det reelt koster å frakte disse menneskene over dammen.
Og kun 2 fly (til å starte med) gjør ham utrolig sårbar. Helgas utblåsing mot DY fra Gran-Canaria-pax som ikke ble tatt hjem / tatt vare på, blir bare blåbær mot hva som venter ved flere dager delay/snag. Og det å leie inn erstatningsfly (widebody-long haul) koster skjorta.

Men jeg liker Kjos. Han satser, gevinsten er stor, men han kan også tape alt....Vi får se..

Tally-Ho

Blir med dette hard konkurranse til østkysten. Hvem må gi seg først? CO, SK, US eller DYIC?

Jeg tror også det blir et bikkjeslagsmål ( i dannede og ordnede forhold) østover. Thai flyr i dag henholdsvis B777 og A345 til BKK, og de vil gjerne fylle opp disse maskinene. Thai har også et godt "rykte" i Norge. Fra andre steder i Skandinavia flyr SAS dit, og mange skandinaver flyr tradisjonelt med Lufthansa eller andre dit. Det er primært i dette markedet Kjos skal finne pax. Men han vil nok også forsøke å fange en del av de som drar til Krabi og Phuket med charter. Thomas Cook Scandinavia har ikke mindre enn 17 ukentlige avganger med A330 (A332 og A333) fra Skandinavia til de to nevnte derstinasjoner i syd. I tillegg kommer TUI's 767'er.

Men igjen - long haul er long haul, og utfordringene vil stå i kø for ham. Lykkes han, vil DY kunne ta en stor del av nevnte kake. Ikke minst fordi DY fortsatt seiler på en goodwill-bølge. Lave nok priser kan til og med gjøre at noen mega-delayer vil bli tilgitt. Nordmenn glemmer fort og går etter lommeboken.
Spennende blir det uansett...

Tally-Ho

ILFC var vel en av launch kundene på 787, så at DY får maskiner tidlig herfra er etter min mening ikke rart. Tross alt flere som melder om andre løsninger fremover.
Heller ikke merkelig valg, jeg synes nå det har ligget i korta lenge at det ble 787. DY er ikke veldig stor Airbus kunde :-)

Gratulerer så masse til Norwegian, blir spennende nå å se om de får til oppstart neste år, eller om de venter til "egne" maskiner er på plass.

Konkuransen blir hard, men jeg tror det er plass til alle. SK og CO blir det sikkert et samarbeid mellom også.

Gratulerer Norwegian. Dette er et stort skritt nærmere! Tøft nār noen får til noe jeg ikke helt trodde på.

Aftenposten har gjengitt en NTB-nyhet om DY og 787, hvor det bl.a. skrives:

"Dreamlineren kan ifølge Norwegian fly mer enn 1000 kilometer lenger enn nærmeste konkurrerende flytype. Det betyr at det er mulig å fly nonstop fra Oslo og Stockholm til destinasjoner som for eksempel Rio, Singapore, Cape Town og San Francisco."

"Flyet har en marsjfart på Mach 0,85 tilsvarende 1.040 kilometer i timen, noe som er raskere enn de fleste sammenlignbare flytyper. Fra Oslo til Bangkok vil reisetiden bli en halv time kortere enn med dagens flytilbud. Til New York vil reisetiden reduseres med om lag 20 minutter."

Performance-data kan man sikkert regne på på forskjellige måter, men er det noen som har nogenlunde kontroll på 787 regnet mot f.eks. A350 eller A330/340 eller 747? Stemmer det virkelig at 787 har en 1000 km lenger range enn "nærmeste" konkurrent? Og går såpass mye raskere? Oslo - San Fransisco er vel ikke noe problem med A330/340 i dag? Kan vel ikke være stor forskjell fra f.eks. CPH-SEA som SAS fløy tidligere, og SAS hadde vel også en plan om SFO? Eller hva med de andre destinasjonene som nevnes?

Ref.: http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3895601.ece

Last edited:

Er Mach 0,85 normal cruise hastighet? En A330 kan fly tett på dette, men da ligger man nesten i "barberpole", og fuel'en renner avsted. Normalt cruiser dagens langdistansefly noe langsommere en gårdagens fly (B747). A330/340 cruiser på Mach 0,815 +/-.

En forskjell på dette og 0,85 fra OSL til BKK kan fort gi en 20-25 min kortere flytid. Normalt går det ca 10:30 med A330 på denne turen, så noe i overkant av 10:00 er vel da realistisk med den nye.
Ser ikke bort i fra at den har en range som ligger 5-600 NM ut over A330. Dette gir da Dreamliner'n mulighet å fly ca 1:15 lengre, i flytid, avhengig av vekt.

Tally-Ho

Da ser du dårlig :) Et par artikler fra i dag hvor Kjos sier det blir eget selskap, som etterhvert kanskje blir børsnotert:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2015929.ece
http://e24.no/boers-og-finans/article3895416.ece

Rart at man da sender ut pressemelding fra Norwegian at det er de som leaser disse flyene mens at de i til pressen sier det vil bli ett separat selskap. Juridisk sett er dette mildest talt merkelig

Nå er det vel "bare" LOI som er signert, og NAS går vel god for kanseleringsutgifter inntill NAS_IC er på plass

Dette var gode nyheter. Det kunne vel vært en god tanke å fly OSL-HKT-BKK. Slik kan man muligens fange opp ennå flere feriereisende. Mange ville nok blitt fristet til å reise direkte til stranden i Phuket... Slik jeg ser det, så er turistene som det største potensiale for DY til Thailand. Business kundene vil vel for det meste benytte seg av nettverksselskapen?

Blir med dette hard konkurranse til østkysten. Hvem må gi seg først? CO, SK, US eller DYIC?

Hvorfor går han i "strupen" på CO/SK/US?

Hadde det ikke vært bedre å satset alternativt, ATL/MCO/MIA/LAX?

En annen ting, hva må gjennomsnittsprisen ligge på for å gå break-even
og med hvilken loadfactor?
Mener å huske tilbake på 80'tallet:old at Braniff ikke klarte AMS-MIA med 85% i snitt?

Status
Not open for further replies.
Back