Starte Air Taxi selskap

taxa

Newcomer
Hei!

Jeg er i ferd med å begynne med PPL(A) utdanning, fordi dette alltid har vært en drøm å kunne fly. Regner med at denne er i boks neste sommer. Tenker deretter å sikte på utvidelser som natt, IR og kanskje CPL modulært.

Jeg er også gründer av natur, og føler litt på potensiale og markedet for å drive flytaxi på østlandsområdet, i form av sightseeing, utdrikningslag og A til B turer (business og privat) i småfly. Synes ikke det ser ut som det er altfor mange som driver med dette, og registrerer også en del forespørsler på forum rundtforbi fra folk som ønsker turer ifm utdrikningslag osv, men har ikke foretatt noen grundige markedsundersøkelser.

I utgangspunktet er jeg ute etter generelle betraktninger rundt dette fra folk i bransjen, hva gjelder gjennomførbarhet, hvor mange som bør være med på teamet og behov for finansiering, i første omgang et stk enmotors fly. Må et slik selskap ha egne ansatte for vedlikehold, sikkerhet osv, eller er det mulig å gjennomføre som one-man-show?

Slik jeg forstår det er det en del tillatelser som må på plass for å kunne drive kommersiell virksomhet i lufta. Hvilke av disse vil være gjeldende for den type virksomhet beskrevet her?

For pilotens del, vil det være tilstrekkelig med CPL eller må man ha ATPL? Man bør også ha nattgodkjenning og IR?

Finnes det flere der ute som synes ideen er interessant og som kunne tenke seg å diskutere partnerskap?

Til slutt vil jeg understreke at dette selvfølgelig er en luftskyide og at jeg vet det ligger mye arbeid og tid før noe slikt kan komme til verden, men allikevel, jeg har tenkt nok på det til at jeg ønsker feedback fra noen som vet mer enn meg om hva dette dreier seg om:)

Dersom du har ubegrenset tillgang på penger synes jeg du skal jobbe videre med saken, hvis ikke GLEM HELE GREIA!

Takk for innspill! Kan du utdype?

Mener du det koster for mye å skaffe seg sertifikater og lisenser?

Mener du det ikke er grunnlag for lønnsom drift?

Eller begge deler?

Hvis du skal inn i flybransjen, er ikke noe som helst billig. Du må ha godt med kapital og være forberedt på å drive med underskudd en stund før du overhodet begynner å tjene penger på dette, slik at du går i overskudd.

Men idèen er fin den, lykke til med dette.

Back