Spekulasjoner og ønsker rundt SAS Sommerprogram 2025

Flyr

ScanFlyer Blue
Spekulasjoner og ønsker rundt SAS Sommerprogram 2025

Jeg ser for meg at de kommer til å lansere en ny long haul-rute.

Vil det også bli noen nye short haul-ruter? Jeg trodde de allerede hadde publisert programmet for sommeren 2025
 
Re: SAS sommerprogram 25

Med tanke på at det nok er S25 så tyder mye på at langdistansen vil gå vestover og at derfor MSP fra CPH er den mest aktuelle ruten som nå vil bli annonsert slik SAS tidligere har hintet om var aktuell som rute. MSP er jo også en enkel rute å starte opp da man ikke trenger å søke tillatelser pga EU-US Openskie agreement.
I tillegg så er det jo ikke helt utenkelig at det kan komme flere LH ruter med ihvertfall 1 ny A350 og muligens en brukt A330 på vei inn i SAS flåten. Men disse ruten vil nok i såfall starte nærmere sommerferien (i juni).

Ellers er det nok enkelte shorthaul ruter i Europa også med på ruteslippet. Her blir det spennende om vi får se starten på en rute- og strategi endring nå med nye eiere og allianse. SAS har jo de siste årene startet mye lav frekvente ferieruter fra alle hubene. Vil vi nå se at det satses mer på nettverk og daglige hel sesong ruter fra f.eks CPH?

Uansett blir spennende å se på hva som kommer i morgen og om vi kan begynne å se tegn på hva det nye SAS vil se ut, ihvertfall når det kommer til rutenettet.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Men dersom SK får inn både en 350 og en brukt 330, har de jo maskiner til å starte mer enn én ny longhaulrute, dersom de ikke skal øke frekvensen på noen av de eksisterende. Noen som har lekt seg og finner 350-ruter nok til 5 maskiner? ICN kommer vel neppe med 350 med en gang, men når de ikke bruker 350 på ATL engang er det vel lite sannsynlig at de skal bruke det på MSP. Nå husker jeg ikke nøyaktig når RSG kommer, men gitt at det er før sommeren er det vel rom for noe kult her?
 
Re: SAS sommerprogram 25

Jeg ser for meg at de kommer til å lansere en ny long haul-rute.

Vil det også bli noen nye short haul-ruter? Jeg trodde de allerede hadde publisert programmet for sommeren 2025
SAS har ikke offentliggjort neste sommer så langt jeg har fått med meg.

Husk at ting har vært mye mer usikkert pga CH-11 prosessen og byttet av allianse som har gjort ting (inkl ruteplanlegging) har blitt satt på vent.
I tillegg så er det blitt mer normalt å slippe ruter 6-7 måneder før rutestart (som er nå for S25) hos flyselskapene vs hva tilfelle var før Covid, da man ofte kunne se ruteslipp og åpning av booking (på eksisterende ruter) 10-12 måneder på forhånd.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Men dersom SK får inn både en 350 og en brukt 330, har de jo maskiner til å starte mer enn én ny longhaulrute, dersom de ikke skal øke frekvensen på noen av de eksisterende.

SAS får ikke inn noen ny A350 til neste sommer. Begge de to neste kommer senhøstes 2025.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Dette er i hvertfall hintene

33ab7ceaa8409c70eca300385e017446.jpg

Det ser ut som det blir 12 nye ruter. Så det er vel en blanding av lang og kort.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Da setter i alle fall jeg polar-rullen i halsen. :lol:
Helt enig. Greier ikke å se hva som skulle tiltrekke SAS til RDU når man har gigant huben til Delta rett nedi gata og slik som SAS sin situasjon er per idag med begrenset LH kapasitet.

Da høres LN-MOW sitt tips om SEA mer aktuell da Seattle er en større by og focus city/ hub for Delta, har større transfermuligheter (til Nordvest USA), ligger nærme storbyen Vancouver, har forbindelser til Skandinavia og SAS har tidligere historie/ erfaringer med Seattle.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Hva er status på samarbeidet med Delta for sommeren 2025?

Hadde det ikke gitt mening å byttet om på A330 maskinen som flyr CPH-EWR med en av A321 maskinene som flyr til JFK? Det er vel ikke så mye transfer gjennom EWR lenger og mindre blir det vel dersom man skal fly til MSP/SEA i tillegg til ATL, BOS og LAX?
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Kan firebokstaveren være Riga? (Jeg er skeptisk til at de faktisk vil lansere 12 nye ruter, men det er jo morsomt å leke med tanken)
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Hva er status på samarbeidet med Delta for sommeren 2025?

Hadde det ikke gitt mening å byttet om på A330 maskinen som flyr CPH-EWR med en av A321 maskinene som flyr til JFK? Det er vel ikke så mye transfer gjennom EWR lenger og mindre blir det vel dersom man skal fly til MSP/SEA i tillegg til ATL, BOS og LAX?
1. SAS og Delta fikk i forrige uke godkjent codeshare avtalen de søkte om for ruter internt i USA og Europa. De har enda ikke søkt om Transatlantisk codeshare og JV.

2. Grunnen til at SAS nok har A330 på CPH-EWR er for å kunne rotere maskinen til/fra OSL og ARN som begge går med A330 på sommerstid og for å slippe å måtte repo flyet som de vel ikke har tid til i et travel trafikkprogram.
Og grunnen til at de flyr og nok enda vil fly en stund på EWR er rett og slett mangel på ledig gate/ kapasitet på JFK.
Den vil bedres i 2026 da nye Terminal 1 (som SAS skal inn i) og nye Terminal 6 er ferdig. Da flyttes nok alle 3 rutene fra EWR til JFK (muligens bortsett fra en A321LR rundtur fra CPH).
 
Last edited:
Re: SAS sommerprogram 2025

Helt enig. Greier ikke å se hva som skulle tiltrekke SAS til RDU når man har gigant huben til Delta rett nedi gata og slik som SAS sin situasjon er per idag med begrenset LH kapasitet.

Da høres LN-MOW sitt tips om SEA mer aktuell da Seattle er en større by og focus city/ hub for Delta, har større transfermuligheter (til Nordvest USA), ligger nærme storbyen Vancouver, har forbindelser til Skandinavia og SAS har tidligere historie/ erfaringer med Seattle.

Vil være et kærkomment velkommen tilbage til en historisk rute på SK938/37❤️
 
Last edited:
Re: SAS sommerprogram 2025

1. SAS og Delta fikk i forrige uke godkjent codeshare avtalen de søkte om for ruter internt i USA og Europa. De har enda ikke søkt om Transatlantisk codeshare og JV.

2. Grunnen til at SAS nok har A330 på CPH-EWR er for å kunne rotere maskinen til/fra OSL og ARN som begge går med A330 på sommerstid og for å slippe å måtte repo flyet som de vel ikke har tid til i et travel trafikkprogram.
Og grunnen til at de flyr og nok enda vil fly en stund på EWR er rett og slett mangel på ledig gate/ kapasitet på JFK.
Den vil bedres i 2026 da nye Terminal 1 (som SAS skal inn i) og nye Terminal 6 er ferdig. Da flyttes nok alle 3 rutene fra EWR til JFK (muligens bortsett fra en A321LR rundtur fra CPH).

Stemmer, alt dette er jo blitt nevnt nylig så det burde jo jeg fått med meg.

Delta vil jo også fly 763 på JFK-CPH, men her vil man altså ikke selge billetter til hverandres flyvninger?
 
Re: SAS sommerprogram 2025

3/ 4. nederste (begge på 6 bokstaver) kan jo være Lisbon som er en populær VFR by og som SAS nå ikke kan tilby direkte fra Skandinavia da de ikke lengre er partner med TAP.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Siste på 8 bokstaver kan være Budapest som SAS vel ikke flyr på idag.
 
Back
Top