Spanairkrash Madrid?

Nå vet vi i alle fall at Kjell Klevan i Luftfartstilsynet liker å sitte foran fordi det er behageligst ^_^

Fra nettprat på dagbladet:

Hvor i flyet satt de overlevende?

Jeg setter meg alltid helt bakerst i flyet da jeg tidligere har hørt det er størst sjanse for å overleve en eventuelt ulykke.

Nå har jeg hørt at nødutgangen ved vingen er best. Hvorfor det? Vingene har jo alt brennstoff.

Takk for at du tok deg tid til dette.
Innsendt av: Thomas

Vi har ingen detaljer hvor de overlevende satt.
En brann i et fly vil spre seg fra arnestedet.Sitter du ved en nødutgang langt vekk fra brannpunktet øker jo sjansen å komme ut i tide. Hvor vidt det er tryggere å sitte lengst bak i et fly ønsker ikke å ha noen formening om.Det er kun tilfeldigheter ved et crash som avgjør dette. For min del sitter jeg lengst mulig fremme,det er behageligst.

kjell

http://www.nettavisen.no/verden/article2152340.ece

"UJENT ÅRSAK: Myndighetene har ennå ikke slått fast årsaken til den fatale ulykken. Det var et SAS-fly av type MD-82 som krasjlandet på flyplassen i Madrid. 840 mennesker har omkommet i ulykker med MD-fly i løpet av de siste 20 årene. Foto: STR"

"20 MD-82 registrert i Norge
Ifølge Luftfartstilsynet er det 20 fly av type MD-82 som er registrert i Norge".

hva driver nettavisen med for noe nå?

http://www.nettavisen.no/verden/article2152340.ece

"UJENT ÅRSAK: Myndighetene har ennå ikke slått fast årsaken til den fatale ulykken. Det var et SAS-fly av type MD-82 som krasjlandet på flyplassen i Madrid. 840 mennesker har omkommet i ulykker med MD-fly i løpet av de siste 20 årene. Foto: STR"

"20 MD-82 registrert i Norge
Ifølge Luftfartstilsynet er det 20 fly av type MD-82 som er registrert i Norge".

hva driver nettavisen med for noe nå?

Det er da flere MD-80'er fra SAS som er LN-registrert?

Spanske rtve.es skriver på sin hjemmeside at kilder hos luftfartsmyndighetene har uttalt at:

- Flyet var i luften.
- Venstre motor eksploderte
- Splinter fra venstre motor skal ha skadet overføringer i halepartiet og muligens høyre motor...

Viss dette stemmer og det er dette som er grunnen til styrten er jeg glad jeg ikke er den teknikkeren.

Viss dette stemmer og det er dette som er grunnen til styrten er jeg glad jeg ikke er den teknikkeren.

Synes dette virker litt vakt. MD 80 skal jo klare å gjennomføre takeoff på 1 motor. Det at motoren eksplodere ved andre forsøk? Er ingen teknikker, men om det var fare for noe slikt burde vel instrumenter vist at det var vibrasjoner i motoren, eller?

Ser mest ut som en journalist som har fått litt uklare svar, og ikke fant noe bedre å skrive/fortelle om.

Nå er det jo ingen som vet noenting før havarikommisjonen kommer med en kort rapport om noen dager. Så jeg velger heller å vente på den, enn å spekulere i masse rykter fra ustabile tabloid-aviser. ;)

Synes dette virker litt vakt. MD 80 skal jo klare å gjennomføre takeoff på 1 motor. Det at motoren eksplodere ved andre forsøk? Er ingen teknikker, men om det var fare for noe slikt burde vel instrumenter vist at det var vibrasjoner i motoren, eller?

Ser mest ut som en journalist som har fått litt uklare svar, og ikke fant noe bedre å skrive/fortelle om.

Ikke noe vibrasjonsmonitor på MD-80..

I følge en svensk avis skrudde en flytekniker av en alarm som viste feil på motor og lot så flyet ta av.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1273830/stangde-av-larmet-i-stallet-for-att-laga-felet

Expressen er nok på bærtur...

Kanskje det er noen MD-kjennere her som kan gi noen detaljer rundt "Ram Air Temperature Probe" og "Ram Air Valve" sine funksjoner...?

Det som ER sikkert er at flyet hadde lov til å fly selv om "Ram Air Temperature Probe" var ute av drift, så lenge visse krav beskrevet i "Minimum Equipment List" var oppfyllt.

Skjønner at avisene er sensasjonskåte, men virker jo som at de er totalt på bærtur. Å spekulere i en årsak så tidlig, basert på heller tvilsomme vitneutsagn fører ingen steds hen. Om man bare kunne latt de pårørende være litt mer i fred ved å tone ting ned litt:angry:

Skjønner at avisene er sensasjonskåte, men virker jo som at de er totalt på bærtur. Å spekulere i en årsak så tidlig, basert på heller tvilsomme vitneutsagn fører ingen steds hen. Om man bare kunne latt de pårørende være litt mer i fred ved å tone ting ned litt:angry:

Denne kåtheten mener jeg har gåt over grensen nå. Denne fra VG er drøy:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=528924
"Sønnen skulle spare 230 kroner. Nå er han død"
"Ønsket om å være økonomisk endte med døden."

for å ikke snakke om saken om han som «ble nektet å gå av flyet»... (finner den ikke igjen nå, heldigvis)

Back