Spanairkrash Madrid?

Også jeg skulle ønske at media var litt mer kritiske til seg selv og hva de skriver. Det sies og oppfattes mye rart ved et uhell, og all erfaring viser at mange ser ting som ikke er reelle. Den gang da My Travel skle 2-300 meter sidelengs på Torp, hadde noen sett at den ene motoren hadde falt av flyet og lå på bakken et stykke unna.... Det var naturlig vis ikke tilfelle.

Skjønner medias ønske om å være først ute med nyhetene, men i det lange løp er kanskje troverdig og riktig informasjon mer viktig enn å komme med nyhetene noen minutter før de andre.

IMM

Og det er veldig synd fordi den vanlige mannen i gata trur på det media skriver og folk for et helt feil intrykk av hva som virkelig har skjedd. Luer på om jeg skal blir luftfartsjournalist. Vil si det å bruke dette forumet for tips kan faktisk være lurt.

Ifølge den spanske avisa El Pais skal spanske luftfartsmyndigheter ha video opptak av avgangen, og ingen ting tyder på brann eller eksplosjon i motoren.

Det skal vel godt gjøres om man kan se eksploson i en motor hvis man filmer fra langt hold? Det behøver vel nødvendig vis ikke være en eksplosjon av den type man ser i amerikanske action filmer.

Ifølge den spanske avisa El Pais skal spanske luftfartsmyndigheter ha video opptak av avgangen, og ingen ting tyder på brann eller eksplosjon i motoren.

Det skal vel godt gjøres om man kan se eksploson i en motor hvis man filmer fra langt hold? Det behøver vel nødvendig vis ikke være en eksplosjon av den type man ser i amerikanske action filmer.

Nei, men jeg så et intervju med en spanjol på BBC News kun kort tid etter ulykken og han kunne fortelle om vitner som "hadde sett" at motoren var i "full fyr" allerede på rullebanen. Det var åpenbart ikke tilfelle.

Nå har samtlige aviser spekulert i tekniske feil som tenkelig årsak til motorbrann, og så viser det seg at motorbrann etter alt å dømme IKKE er årsak til ulykken.

Mye gikk galt i Madrid, jeg velger å avvente foreløpig havarirapport.

Det er ytterst sjelden at en enkelt årsak fører til en flyulykke. Det er som regel en 'chain of events', og det anser jeg som rimelig sannsynlig er tilfelle også her. Så la spekulasjonene ligge inntil vi har mer fakta på bordet.

vedr. pressen og motorbrann - er ikke lengesiden noen pax hadde sittet ombord på en MD-maskin og sett flammer komme ut av motoren bak !! (eller det var hvertfall medias bilde av det....)

VG gir seg ikke, og prøver her åpenbart å score poeng for Norwegian på denne tragedien. Smakløst.

(VG Nett) «Masse tekniske problemer» ble oppgitt som grunn da Norwegian tidligere i sommer bestemte seg for å sette MD-80-flyene på bakken....
...Onsdag, litt over én måned senere, styrtet et fly av samme type like etter avgang i Madrid....

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=529050

Det verste er at til og med Kjoser'n tar visse forbehold i den artikkelen, og på ingen måte sier at det er noe galt med flyene...

Helt ærlig så var det vel bare et spørsmål om tid før Norwegian ville prøve å bruke denne ulykken til sin fordel....

Kjos er ikke så ufin at han vil spille på noe slikt. Kommentaren din er upassende. At kommentarer blir vridd før de havner i avisen ser vi altfor mye av.

VG gir seg ikke, og prøver her åpenbart å score poeng for Norwegian på denne tragedien. Smakløst.

(VG Nett) «Masse tekniske problemer» ble oppgitt som grunn da Norwegian tidligere i sommer bestemte seg for å sette MD-80-flyene på bakken....
...Onsdag, litt over én måned senere, styrtet et fly av samme type like etter avgang i Madrid....

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=529050

(VG) Nettstedet AirDisaster.com rangerer MD-80 som den nest sikreste flytypen som er i bruk, skriver den velrenommerte britiske avisen Guardian.

(VG)I dag understreker Norwegian-direktør Bjørn Kjos overfor VG Nett at han ikke tror ulykken i Spania har sammenheng med de nevnte tekniske problemene.

jeg tror at VG satt samen denne artikkelen ved å ta ting fra andre sider.

Last edited:
Kjos og/eller Norwegian vil ALDRI spille på slikt... og det bør ikke vi her på forumet gjøre heller!

nei, er nok VG som prøver å spille på det her.. desverre. tror nok Kjos er såpass lojal iforhold til bransjen at han ikke gjør det på den måten.

Derfor syns jeg at Kjos burde holdt seg for god til å stille opp på dette intervjuet med VG i det hele tatt..

Vel, VG forsoeker aa faa Kjos til aa gaa paa limpinnen, men han svarer meget bra og korrekt her.

VG journalisten boer derimot GREMMES:angry:

Enig i at Kjos svarte veldig bra, for all del hvis noen missforstod meg! Jeg bare syns det er trist at noen hele tiden skal komme med slikt tull rett etter en dødsulykke:angry:

Det er synd at medier bruker ulyker til å få flere lesere. De skriver også mye om rykter som ikke har noe å gjøre med virkeligheten. Er detter noe for PFU å se på?

Det er vel det som er bunnlinja i det alle forumister mener her tror jeg, at dette fremstår mer som en svertekampanje mot flytyper og flyselskaper enn det faktisk gir god informasjon om hendelsen i seg selv.

Back