Spanairkrash Madrid?

Så nettopp på CNN, og de hadde en nyansert oppdatering av hendelsen som ga et bra bilde over hendelsen. Så dog ikke noen intervju med SAS ledelsen som det ble nevnt her.

All min sympati og empati går nå til de som er innvolvert i dette, det være seg pax/pårørende/flyeier osv.
Dog skal det bli " spennende" å høre hvorfor flyet returnete til Gate og ble reparert i en time før det tok av med fatale følger.
I følge en spansk dame på TV2 så hadde flyet kjørt mot "rødt" (i norsk oevrsettelse) og måtte derfor returnere til gate.Skal vi tro at hun sa noen om røde lys i cockpit ???

Å da er det bekreftet at 153 stk er omkommet...kun 19 overlevde dette...men jeg tror at tallene vil stige... :cry: :cry: :cry:

spanair.jpg

Spanair har nå offentliggjort passasjerlisten
for ulykkesflyet: "JK5022" her:
http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/Listing-of-passengers/

hvor man finner både svenske og danske navn.

Det her vært noen kommentarer om medienes dekning. Denne kom på journalistenes egent forum Normedia i dag tidlig:

"Flere medier har etter flyulykken ramset opp alle ulykkene med
flytypen MD-80 de siste årene. Det er skapes delvis et inntrykk av at
denne flytypen er mer beheftet med ulykker enn andre fly, noe som ikke
stemmer, om man bryr seg om å sjekke statistikken.

Nå er det for så vidt min subjektive oppfatning når jeg sier "skapes
et inntrykk", men etter å ha hørt folk snakket om ulykken, så er dette
noe folk nevner. At man ramser opp andre ulykker med flytypen er for
så vidt greit nok, men jeg synes ikke det er helt greit at man skaper
et inntrykk av at flytypen er mer usikker enn andre (f.eks. Boeing
737) når det ikke er tilfellet.

Men den utløsende faktor for dette innlegget er ordbruken til
Dagbladet.no og Nettavisen.no i denne forbindelse:

"400 mennesker har omkommet i MD-80-ulykker, de siste fem årene.
Flytypen involvert i massive tap av menneskeliv" (Dagbladet)

Nettavisen tror jeg har endret sin artikkel etter en del kritiske
kommentarer i kommentarfeltet."

Ufattelig tragisk. De bildene så helt jævlige ut. Å bli brent til døde.. Det finnes vel knapt nok en verre måte å dø på :(

Fæl og utrolig tragisk ulykke. Media har utvilsomt et ansvar for å opptre edruelig og ikke spre unødvendig frykt når sånt som dette skjer. Da er det ikke passende med artikler som den i Dagbladet, illustrert med et svært bilde av en SAS MD-80, og bilder og dødstall for diverse tidligere ulykker. Hundrevis av mennesker skal jo faktisk ut og reise med MD-80 fra Norge i dag også...

En grusom ulykke. Tankene mine går forsåvidt til de pårørende til alle dem som omkom, men først og fremst til de overlevende. Vi snakker om meget alvorlige brannskader her, og noen av dem som ligger på sykehus kommer sannsynligvis til å ha det så ille fremover at de vil ønske at de hadde gått med i ulykken.

Faren min - 47 år i SAS teknisk - kommenterte forøvrig at en slik brann - i teorien - kunne oppstå ved at ejector-røret for oppsamlet fuel (typisk etter bomstarter) ikke var blitt koblet til igjen etter et motorskifte.

Digresjon: SAS slet med motorbranner på DC-9 i den første tiden med typen pga. uheldig konstruksjon av ejector-rørene. Gassen ble "fanget" mellom flyet og bakken fordi tømmingen skjedde når bare nesa kom høyt nok ved take-off. Gassen ble følgelig antent av jetstrålen. Rørene ble redesignet slik at tømmingen skjedde etter at flyene var godt over bakken. Dette har naturligvis aldri vært et problem med MD-80, hvor det nye røret var en del av konstruksjonen fra børjan av.

Det her vært noen kommentarer om medienes dekning. Denne kom på journalistenes egent forum Normedia i dag tidlig:

Ja, det var jeg som skrev denne på Normedia. Er vel den kanalen jeg lettest kan bruke til å nå forhåpentligvis noen journalister i det minste. (For ordens skyld er jeg ikke journalist, men jobber i mediebransjen).

Ja, det var jeg som skrev denne på Normedia. Er vel den kanalen jeg lettest kan bruke til å nå forhåpentligvis noen journalister i det minste. (For ordens skyld er jeg ikke journalist, men jobber i mediebransjen).

Bra, behovet er tilstede!

Back