• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spanairkrash Madrid?

I dette tilfellet var det vel feil som ble begått/dukket opp i forbindelse med preflight/før take off, og da er det jo ikke snakk om manuell registrering?

Dette er i alle fall sakset fra linken til hangar.no over:

Flaps og slats på Spanairs MD-82 var ikke satt ut i forbindelse med klargjøring for avgang, et forhold som ikke ble oppdaget av cockpitbesetningen under gjennomgang av sjekklisten før avgang, samtidig som varslingssystemet ikke advarte om feilen. Dette sier den spanske havarikommisjonen i sin rapport.

Hadde computeren vært i orden, hadde kanskje varslingssystemet sagt fra - eller?

Jeg tolker det som at varslingssystemet hadde en feil - og denne feilen var registrert på en computer hos Spanair (isolert fra flymaskinen, altså den virusinfiserte computeren i ei kontorbygning or whatnot). Men siden denne computeren hos Spanair ikke funket, så var det ingen som visste at varslingssystemet ikke fungerte.

Igjen spør jeg hvorfor ikke dette forholdet var registrert noen andre steder enn på én enslig computer som stod et annet sted enn flyet? Det må da finnes andre registreringsmuligheter for slike feil, også *inne i* flyet, gjerne på papir?
 
Igjen spør jeg hvorfor ikke dette forholdet var registrert noen andre steder enn på én enslig computer som stod et annet sted enn flyet? Det må da finnes andre registreringsmuligheter for slike feil, også *inne i* flyet, gjerne på papir?

Alle fly har en teknisk log(papir) der alle nylige feil med flyet er oppført, både de som er utbedret og signert ut og de som fortsatt er urettet. Sånn som jeg ser det må da den største feilen ha blitt begått i flyet: enten er ikke feilen korrekt registrert av foregående crew eller loggen er aldri sjekket av påtroppende crew. Eventuelt så manglet deler av dokumentasjonen ombord. Hvem som har begått den største feilen vet selvsagt ikke vi.
 
Back
Top