I dette tilfellet var det vel feil som ble begått/dukket opp i forbindelse med preflight/før take off, og da er det jo ikke snakk om manuell registrering?
Dette er i alle fall sakset fra linken til hangar.no over:
Flaps og slats på Spanairs MD-82 var ikke satt ut i forbindelse med klargjøring for avgang, et forhold som ikke ble oppdaget av cockpitbesetningen under gjennomgang av sjekklisten før avgang, samtidig som varslingssystemet ikke advarte om feilen. Dette sier den spanske havarikommisjonen i sin rapport.
Hadde computeren vært i orden, hadde kanskje varslingssystemet sagt fra - eller?
Jeg tolker det som at varslingssystemet hadde en feil - og denne feilen var registrert på en computer hos Spanair (isolert fra flymaskinen, altså den virusinfiserte computeren i ei kontorbygning or whatnot). Men siden denne computeren hos Spanair ikke funket, så var det ingen som visste at varslingssystemet ikke fungerte.
Igjen spør jeg hvorfor ikke dette forholdet var registrert noen andre steder enn på én enslig computer som stod et annet sted enn flyet? Det må da finnes andre registreringsmuligheter for slike feil, også *inne i* flyet, gjerne på papir?