Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Nå er vel også snittprisen høyere på billetter enn 299 og spesielt i utlandet. Så jeg kan forstå den statistikken hvis vi snakker billettpriser på 2-3000kr. Vi har ganske unikt lave priser i scandinavia.. Sist jeg fløy til stockholm betalte jeg vel et sted mellom 1000 og 1500 pr vei... jeg dro selvom jeg ikke fant billetter til 299... Men så er jo jeg også en av de som dro på flyskolen selvom det kostet nesten 1 mill ;)

Om det er noe som er bortimot en regularitet i de fleste markeder så er det at prisen har en betyning for hvor mange som ønsker å kjøpe produktet. Noen er mindre prisfølsomme enn andre. En prisfølsomhet i den størrelsesorden jeg viste til er på ingen måte en stor overraskelse for meg i forhold til denne bransjen, og den står i stil med andre tall jeg har sett for flyreiser. Det som selvsagt er spesielt med Norge er manglende alternativer, som nok gjør at innenlandsreiser sannsynligvis ligger i den nedre delen av intervallet. Utenlandsreiser er nok noe mer prisfølsomme. Forretningsreisende er nok mindre prisfølsomme enn fritidsreisende, osv.

Det er jo en interessant fremtid i denne bransjen, og forsåvidt alle andre bransjer. Alle vil tjene mer og betale mindre... uten at jeg har noen som helst form for økonomisk utdannelse, skurrer jo bærekraften i dette for meg..?

Joda, det går til en viss grad, men da må man utnytte globaliseringen/internasjonaliseringen av verdensøkonomien. Internasjonal handel kan gavne alle parter, og mye vi konsumererer i dag er blitt billigere pga av dette.

Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Nå er vi heldigvis, etter min oppfatning da, ikke underlagt det monopolet vi hadde innen flyvning. Jeg vet at jeg i 1979 betalte 1570.- for en av de rimeligste bill. jeg kunne få hos SAS - Fornebu - Bodø (merk: kun en vei!) Det beløpet tilsvarer i dag i overkant av 5000.-
Tror neppe jeg ville reist med fly såpass ofte i dag med den prisen!

Pris og etterspørsel går alltid hånd i hånd! Forutsatt at man ikke har monopol og MÅ ha varen!

Pris og etterspørsel går alltid hånd i hånd! Forutsatt at man ikke har monopol og MÅ ha varen!

De går jo hånd i hånd da og?

De går jo hånd i hånd da og?

Forsåvidt korrekt, men om det er et produkt som kundene må ha så kan prisen settes veldig høyt uten at etterspørselen påvirkes. Dette er pga av manglende alternativer. Det er imidlertid ikke så aktuelt i denne saken, men monopol vil utvilsomt gjøre prisfølsomheten mindre for den aktuelle bedriften som er i markedet.

Det er kanskje akkurat de samme pilotene som ikke får jobb i WF men heller må begynne i DAT?

Er nok ikke det desverre. Svært få norske piloter igjen i DAT og de som skal fly dash for DAT har vært og er på kurs i disse dager.
Og av dem er det ikke mange nordmenn desverre:(
Så er nok endel skuffede norske piloter som så frem til å begynne i WF iløpet av året.

Og hvor mye sparer staten på at DAT/DOT gjør jobben? Blir endel tapte skatteinntekter så god dag mann økseskaft.

Og hvor mye sparer staten på at DAT/DOT gjør jobben? Blir endel tapte skatteinntekter så god dag mann økseskaft.

For ikke å nevne de som kanskje må fortsette å få sin lønn fra NAV...

For ikke å nevne de som kanskje må fortsette å få sin lønn fra NAV...

Jeg synes å huske at enkelte i debatten mente at disse pilotene mistet alle sosiale rettigheter...;) (ikke at det nødvendigvis stemmer, men det var et argument som ble fremsatt)

Jeg synes å huske at enkelte i debatten mente at disse pilotene mistet alle sosiale rettigheter...;) (ikke at det nødvendigvis stemmer, men det var et argument som ble fremsatt)

Meg bekjent er ikke DAT pilotene selvstendig næringsdrivende, så de får glede seg til 62,4% av 19.000kr i mnd hvis DAT ikke klarer sin nye utfordring.

Hvis DAT blir sterkere, får vi bare håpe at ikke alle pengene klinger inn i kassen til aksjonærene, men at det drypper litt på pilotene også...

Kan DAT bruke DOT sine fly og piloter på FOT-rutene ?
DOT er registrert i Litauen. Hovedaksjonær er Danish Air Transport og DOT inngår i samme organisasjon.
De har operert i Norge på rutenettet Oslo-Fagernes. Oslo-Røros.

DOT er registrert i Litauen. Hovedaksjonær er Danish Air Transport og DOT inngår i samme organisasjon.

Kort og greit nei. Selskapet som opererer må operere på eget AOC. Da hjelper det ikke med eget AOC i datterselskaper.

Kilder sier at planlagt pilotkurs i februar for piloter som var på intervju i WF er kansellert.
..

Kurset starter som planllagt 6. februar. Deltagerne ble oppringt før helgen.

Kurset starter som planllagt 6. februar. Deltagerne ble oppringt før helgen.

Men det ble vel færre kurs i vinter enn kandidatene ble forespeilet?

Det kjenner jeg ikke til.

Nå er vi heldigvis, etter min oppfatning da, ikke underlagt det monopolet vi hadde innen flyvning. Jeg vet at jeg i 1979 betalte 1570.- for en av de rimeligste bill. jeg kunne få hos SAS - Fornebu - Bodø (merk: kun en vei!) Det beløpet tilsvarer i dag i overkant av 5000.-
Tror neppe jeg ville reist med fly såpass ofte i dag med den prisen!

I 1979 var det også fly (737-200 og DC-9) med færre seter og kanskje sjeldnere hyppighet enn i dagens fly, og det var færre innbyggere i byene nordpå (og kanskje lavere inntekter i forhold til forbuksvarenes tilgjengelighet) da. Forsvarets ansatte reiste primært med grenens egne ruter til og fra Nord-Norge, og det var færre seter tilgjengelig på kortbanenettet (Twin Otter istf Dash 8). Motorer var mindre drivstofføkonomiske, og det var nok ikke den store fokusen på kostnader som det har blitt i dag- Så det er nok mange grunner til at det var så dyrt i 1979. Går man tilbake til slutten av 1940-tallet vil man antakeligvis finne enda høyere priser.

Så at pris og etterspørsel, samt konkurranseelementet og reguleringer, har en sammenheng, er nok helt riktig.

En farge-TV var nok ganske dyr i 1979 i forhold til nå, men sammenlikner man hvor mange reiser til Oslo man får for en "mid-range" farge-tv da og nå, er det kanskje enda mindre luksuriøst å reise nå enn før?

Kort og greit nei. Selskapet som opererer må operere på eget AOC. Da hjelper det ikke med eget AOC i datterselskaper.

Er du sikker på at det er så kort og greit, og absolutt? Hva om DAT får en større feil på en av sine maskiner? Skal de da ikke kunne leie inn maskiner og piloter fra DOT, eller for den saks skyld fra andre selskaper?

DAT har vel egen AOC og trenger ikke fly på DOT sin AOC.

Vidar

Er du sikker på at det er så kort og greit, og absolutt? Hva om DAT får en større feil på en av sine maskiner? Skal de da ikke kunne leie inn maskiner og piloter fra DOT, eller for den saks skyld fra andre selskaper?

Vidar

Nei, kort og greit ;) Vil tro ingen blir slådd helseløs om de løser kortsiktige utfordringer med materiell på annet AOC på wetlease. Men dette skal ikke være satt i system er vel hensikten. Dvs at WF kan feks ikke la SAS fly for seg på KKN-ALF som en del av planlagt produksjon.

Apropos allmenngjøringsloven og forholdet til EØS-avtalen:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Mener-Norge-bryter-EOS-avtalen-6747300.html

Dette kan legge føringer på i hvor stor utstrekning særnorske regler kan pålegges utenlandske tilbydere.

Ja, men på den annen side er den neppe i veien for at stilles et generelt krav til mistelønn i oppdragsstaten, uavhengig av lønnsnivået i tilbyderens hjemland. Det som, ikke overraskende vil jeg påstå, var ugreit i denne saken var at reglene i praksis gjorde det dyrere å bruke utenlandske arbeidstakere enn norske.

DAT har vel egen AOC og trenger ikke fly på DOT sin AOC.

Vidar

Det stilles særskilte krav for å operere på Leknes, Svolvær og Narvik som er flyplasser i kategori C. Røst stilles mindre krav til. Et av kravene, som gjelder alle 4 plassene, går på treningsopplegg og kvalifikasjoner som stilles til crewene som skal fly der. Vet ikke hvor omfattende det er, men det er nok uansett ikke bare å hente inn en annen operatør til å fly.

Hvorvidt anbudet i det hele tatt åpner for dette, vet jeg ikke.

Back