TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
Jeg er enig i at man som et hovedprinsipp skal ha en avlønning som det er mulig å leve av, men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er sosial dumping om en utenlandsk aktør kommer med sine arbeidere for å utføre en jobb i et annet land. Det er dette som er den naturlige konsekvensen av opprettelsen av det indre marked i EU.
Sosial dumping er ikke en svart-hvitt definisjon - det er en vurdering av en rekke forhold. Nettopp derfor er det vanskelig å diskutere dette, fordi man legger forskjellige ting inn i begrepet. Det du hevder er sosial dumping vil jeg si at kan være en naturlig konsekvens av økt konkurranse på tvers av landegrensene, og kan godt være en god utvikling. De som er effektive til å produsere en gitt vare/tjeneste gjør dette og de andre satser på andre ting som de er flinke til. Dette helt vanlig med økt internasjonal handel. Hvordan tror man ellers at diverse saker og ting som man kjøper (klær/sko, elektronikk, osv.) stadig blir billigere? Noe er teknologidrevet, mens mye annet er på grunn av effektivisering av den internasjonale arbeidsdelingen.
Regjeringen sier f.eks. dette om sosial dumping:
Her er det verdt å bite seg merke i formuleringen "uakseptablet lav". Det er heller ikke helt enkelt å skulle avgjøre hva som er uakseptabelt, noe mye av diskusjonen i denne tråden viser.
I DATs tilfelle; De som skal fly Lofoten/Ofoten skal ha base i København, med dansk utgiftsnivå og danske lønninger. Da trenger man nødvendigvis ikke lønnsnivå tilpasset norske forhold.
Neste anbud kanskje det blir feks AVIES fra Estland som skal fly i Norge, hvor de har enda lavere lønnsnivå enn Danmark. Det sier seg selv at det ikke blir reell konkurranse med et slikt system. Widerøe og Helitrans(de norske som søkte) kan da bare stenge butikken.
Enig. MEN det kommer an på de "andre betingelsene". Er de tilpasset levekostnadene i et helt annet land(selv innenfor EU/EØS) så blir det PR DEFINISJON sosial dumping.
Hvordan er ikke dette sosial dumping når den beskriver akkurat hva som er definisjonen på sosial dumping? Norske selskaper bruker utenlandske arbeidere jobber I Norge på utenlandske vilkår.
Du mener at utenlandsk arbeidskraft I Norge på UTENLANDSKE vilkår er helt greit.
Definisjonen sier at nettopp dette er sosial dumping, så kall nå en spade for en spade...
Det blir helt håpløst å diskutere hvis man ikke engang er enig om definisjonen på begrepene som brukes.
Jeg er enig i at man som et hovedprinsipp skal ha en avlønning som det er mulig å leve av, men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er sosial dumping om en utenlandsk aktør kommer med sine arbeidere for å utføre en jobb i et annet land. Det er dette som er den naturlige konsekvensen av opprettelsen av det indre marked i EU.
Sosial dumping er ikke en svart-hvitt definisjon - det er en vurdering av en rekke forhold. Nettopp derfor er det vanskelig å diskutere dette, fordi man legger forskjellige ting inn i begrepet. Det du hevder er sosial dumping vil jeg si at kan være en naturlig konsekvens av økt konkurranse på tvers av landegrensene, og kan godt være en god utvikling. De som er effektive til å produsere en gitt vare/tjeneste gjør dette og de andre satser på andre ting som de er flinke til. Dette helt vanlig med økt internasjonal handel. Hvordan tror man ellers at diverse saker og ting som man kjøper (klær/sko, elektronikk, osv.) stadig blir billigere? Noe er teknologidrevet, mens mye annet er på grunn av effektivisering av den internasjonale arbeidsdelingen.
Regjeringen sier f.eks. dette om sosial dumping:
Det anses som sosial dumping både hvis utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler og tilbys lønn som er uakseptabelt lav.
Her er det verdt å bite seg merke i formuleringen "uakseptablet lav". Det er heller ikke helt enkelt å skulle avgjøre hva som er uakseptabelt, noe mye av diskusjonen i denne tråden viser.