dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
Jeg synes at Dottore Farmer fortjener et langt bedre svar en dette "NydalenStandard" - det er viktige sprøsmål om hvordan vi skal tilpasse oss og endre våre prosesser, standarder til en fri og åpen fly av arbeid og salg / kjøp innen EØS. Dottore Farmer er vel kanskje den her på forumet som i praksis absolutt best har tilpasset seg til den nye hverdagen og han har tydelig lært mye vi andre kanskje skulle ta lærdom av og ikke arrogant avvise
Et eksempel er hvordan vi i Norge Autoriserer de som utfører et arbeide - f.eks. en elektriker er Autorisert i Norge - og hans autorisasjon er hovedkontrollen og godkjenningen av jobben. I andre land er det fokus på selve godkjenningen av de individuelle jobbene som utføres - hver jobb blir godkjent. Begge metodene har sine fordeler og ulemper - Vi har fått bygget hus i Norge og i Utlandet og opplevd forkskjellene og om man flytter en autorisert elektriker fra Norhge til et land hvor jobben må godkjennes får du det beste av begge verdener - men omvendt om du flytter en fra et land hvor jobben må godkjennes til Norge - oppnår man det motsatte:8:
Slik jeg forstår Dottore Farmer - mener han at vi må ta med i beregningene de endringene vi må gjøre for å tilpasse oss ansatte som er vant med andre rutiner fra EØS landene og at det kan ha en kostnad. Selv synes jeg det er viktig innspill.
Det som er interessant i dette dokumentet fra SD, er at det skrives så rett fram at det viktigste er å få ned kostnadene for Staten, men ikke nødvendigvis for de reisende. Isolert sett er jo dette helt klart en riktig forvaltningssmessig tanke, hvor fellesskapets midler skal forvaltes best mulig.
Det som jeg savner i alle analyser og diskusjoner rundt dette med anbud ( både til vanns, i luften og til vanns) er et større helhetlig blikk på hva som gagner vårt samfunn aller best.
De skatteinntekter nasjonen får inn er det limet som får samfunnet til å fungere, og hvis man hele tiden skal lete etter løsninger som isolert sett er billigere for EN del av forvaltningen, så er ikke dette sikkert at dette er det beste for hele samfunnet.
Hvis det nå er slik at det er en ønsket politikk at all transport skal drives av utenlandske selskap, hvor både ansatte og selskapet skatter til et annet land, så lurer jeg på hvor stor gevinst det er for vår nasjon om det spares 20-30 mill pr år på et ruteområde på kortbanenettet. Vil det oppveie for den omsetning, skatteinngang og ikke minst kompetanse som bygges i Norge i dag?
I såfall må vi melde oss ut av EØS og det er vel de fleste økonomer enige om ikke gagner vårt samfunn.
W
Jeg synes at Dottore Farmer fortjener et langt bedre svar en dette "NydalenStandard" - det er viktige sprøsmål om hvordan vi skal tilpasse oss og endre våre prosesser, standarder til en fri og åpen fly av arbeid og salg / kjøp innen EØS. Dottore Farmer er vel kanskje den her på forumet som i praksis absolutt best har tilpasset seg til den nye hverdagen og han har tydelig lært mye vi andre kanskje skulle ta lærdom av og ikke arrogant avvise

Et eksempel er hvordan vi i Norge Autoriserer de som utfører et arbeide - f.eks. en elektriker er Autorisert i Norge - og hans autorisasjon er hovedkontrollen og godkjenningen av jobben. I andre land er det fokus på selve godkjenningen av de individuelle jobbene som utføres - hver jobb blir godkjent. Begge metodene har sine fordeler og ulemper - Vi har fått bygget hus i Norge og i Utlandet og opplevd forkskjellene og om man flytter en autorisert elektriker fra Norhge til et land hvor jobben må godkjennes får du det beste av begge verdener - men omvendt om du flytter en fra et land hvor jobben må godkjennes til Norge - oppnår man det motsatte:8:
Slik jeg forstår Dottore Farmer - mener han at vi må ta med i beregningene de endringene vi må gjøre for å tilpasse oss ansatte som er vant med andre rutiner fra EØS landene og at det kan ha en kostnad. Selv synes jeg det er viktig innspill.