Si ikke det. Tror det er stoerre underholdningsverdi i en diskusjon med deg paa klapp enn aa lese avisa![]()
Du kan lese mer om lønnsystemet til DAT her
http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Danish_Air_Transport
Gitt at en flyutdannelse koster ca 850.000kr, blir det ikke akkurat noen god likviditet for en som har den lønnen og betaler norske priser.
For de som er interessert kan man også lese hvordan NF følger opp dette her:
http://flyger.no/
Henter denne frem, for i forbindelse med en tråd om Blue1 og nye ruter så spekuleres det i at Golden Air skal fly for Blue1. Om dette stemmer vet jeg ikke, men ifølge pilotjobsnetwork så ligger lønnsnivået ikke noe over DAT. Betyr dette at det nivået som DAT ligger på er gjengs for den typen selskaper?
MEN:
At et så stort antall her inne nærmest applauderer en utvikling hvor piloter går fra å være ansatt i et selskap, som vel alle nordmenn og de fleste andre i et sivilisert samfunn ser på som en selvfølge, til å være innleide konsulenter med egne firma - uten noen oppsigelsestid, ingen sykepenger, oppigelse hvis din kone dør og du er borte fra jobb mer enn 3 dager, sparken hvis du går inn i en fagforening, du må skrive rapport og blir kalt inn på teppet hvis du gjør en lovregulert missed approach og divertion, straff for å ta med for mye fuel etc etc etc.... DET overgår min fatteevne!
Er det virkelig så mange her inne som mener det er rett og rimelig at samtlige nordmenn skal sparkes fra sine faste jobber, miste alt av sine sosiale rettheter som arbeidstakere, nektes organisering, og gjenansettes som innleide konsulenter?
Henter denne frem, for i forbindelse med en tråd om Blue1 og nye ruter så spekuleres det i at Golden Air skal fly for Blue1. Om dette stemmer vet jeg ikke, men ifølge pilotjobsnetwork så ligger lønnsnivået ikke noe over DAT. Betyr dette at det nivået som DAT ligger på er gjengs for den typen selskaper?
Er det ikke en del her som "møter seg selv" i døra ?
Skal markedsliberalisme bare gjelde andre sektorer enn ens egen lommbok ?
Og med det mener du.....?
At jeg skulle mene at lærere, professorer, bussjåfører, butikkmedarbeidere, politimenn, trikkekonduktører, industriarbeidere etc etc etc burde sparkes fra jobbene sine og bli leid inn som frittstående konsulenter med egne selskap og uten sosiale rettigheter.....?
Det var vel nettopp det jeg prøvde å si at jeg IKKE mener...!!!
Er det ikke en del her som "møter seg selv" i døra ?
Skal markedsliberalisme bare gjelde andre sektorer enn ens egen lommbok ?
Sent på kvelden - Fredag. og litt i glasset:
Det eri kke bare flygende personell som har ansvar for andre mennesker.
Hva med et cruiseskip med 30000+ gjester ?
Eller mitt tidligere domene. Offshore.
Hvis en driller gjør en feil operasjon - hvor mange menneskeliv står da i fare ?
Avhengig av posisjon - flere enn i en B737 !
Om man ser på ansettelse på universiteter rundt omkring i Norge så er det svært, svært mange som jobber på kortsiktige kontrakter i årevis.
Beklager at det ble en null for mye - rettet opp.
Og Krok - velkommen i Nordsjøen.
Er nok redd for at for å bli driller, så må du nok ta mere utdanning enn som pilot-
og gå flere år i annen stilling - for å rykke opp.
Lokførere, bussjåfører, leger og sykepleiere har også ansvar for mange liv.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.