Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
Klart man kan sammenligne, så lenge man spesifiserer hva man snakker om.
Jeg forutsetter at vedkommende har gjennomgått ett ab-initio program underlagt ett større flyselskap som SAS, Cathay, Lufthansa eller BA. Jeg kjenner to slike program meget godt.
Treningsmodellene som brukes av større flyselskap er bygget opp etter samme programmet som luftforsvaret bruker. Intensiv seleksjon, testing, oppfølging og standardisering. Produktet man sitter igjen med fungerer på samme måte i ett jagerfly som i en A321; en skreddersydd operatør.
Man kan gjerne mene noe om "Joe Blow" og hans 200 timer av VFR sightseeing, men det blir en annen diskusjon.
Ryanair sine low-timere kommer ofte fra modulær utdanning hvor utdannelsen er satt sammen fra litt "her og der"
Her er en måte inn i stolen hos ryanair.
Dra til USA, hvilken som helst skole. CPL tar ca 6-12 mnd. ca 500-700.000kr
ATPL teori hos luftfartsskolen ca 3 mnd, rundt 60.000kr
Konvertering hos Pilot Flyskole eller Røros fly, ca 2-4 uker, ca 120-150.000kr
Søk Ryanair. Type rating ca 5 uker, 33.000Euro hos Ryanair.
Sim salabim.. Altså hvis man virkelig vil kan man sitte i høyre setet hos Ryanair på under et år.
Flyging er en modningsprosess. Derfor er erfaring viktig, uansett hva noen tror...
Er det kun jeg som syns dette er litt skremmende?? Ryanair har også betydlig lengre checklister enn det Boeing anbefaler i sine generic prosedyrer. Dette har vel en sammenheng med det lave erfaringsnivået, og at de da trenger knagger å henge ting på..
Ryanair som er underlagt irsk lovgivning har ingen lov som gjør at de må sende inn rapporter for enkelte typer incidents til irske luftfartsmyndighetene. Det er derfor nermest umulig å vite eksakt hva statistikken deres er, mot andre selskaper som må dette.
Ingen "passasjerer" her har kommentert videoene jeg linket fra PBS... Er det ingen som syns det er en farlig utvikling??
Mitt inntrykk fra venner og familie er at pris er det ENESTE man fokuserer på når man skal ut å reise.. Selv jeg som altiv pilot klarer ikke å stoppe familie fra å fly Ryanair med mine advarsler.. Jeg forventer heller ikke at passasjerene her på forumet skal høre på advarlsene til de pilotene her som prøver.