Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Da er selvsagt spørsmålet om det skal være en minimumssats per type yrke, eller om det holder at piloter får minimumslønnsregulering...;)

Da er det på tide å finne en annen jobb! :p Det var vel mer med lovigheten etc. og det er jo sånnsett lovlig så lenge det er innenfor loven.

Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Trenger nok ikke gå så langt som til USA, i Storbritannia er der også lovpålagt minstelønn.

Korrekt at midlertidige kontrakter er mer ønsket nå enn tidligere da mye mer av flygingen er sesongbetont (travel sommer, rolig vinter). Så ved bruk av kontrakter på den måten kan selskapene ha bemanning i henhold til behov i stedet for å betale for at en flyr en tur i måneden om vinteren.

På en måte lager den norske Stat sitt eget problem med kortsiktheten til anbudene. Skal Widerøe eller hvem det nå er ansette og si opp folk i tre-års syklus eller skal de benytte tre-års kontrakter. Det sier seg selv at tre-års kontrakter blir det mest hensiktsmessige for selskapet siden alt er basert på kortsikthet uten noen form for garanti til fortsettelse av anbudet. På en måte blir det også mer forutsigbart for den ansatte sa de vet at kontrakten er ferdig etter tre år i stedet for å lure på om de vil fortsatt ha jobb etter neste anbud...

Minstelønnen i USA er noe avhengig av delstat men den er helt nede i USD 6.50 - og selv de med "gode" minimumslønningene går det ikke an å leve av en slik lønning og en nødt til å supplementere med "Food Stamps" og / eller jobb # 2 og ikke uvanlig jobb #3. Sjelden har en ansatt med minimumslønn helseforsikring - og ikke en ubetydlig andel går emd til dette (om en får tegnet forsikring).

Det er selvsagt korrekt. Per i dag er minstelønnssatsen £6.08/time. Jeg tror ikke så mange her ville vært imponert over et slikt lønnsnivå, og skulle man innført en slik ordning i Norge så betviler jeg vel at lønnsnivået til piloter ville vært styrt av en generell minstelønnssats i nevneverdig grad. Da er selvsagt spørsmålet om det skal være en minimumssats per type yrke, eller om det holder at piloter får minimumslønnsregulering...;)

Nå har kanskje piloter et behov for å møte utvilt og opplagt - og når man kanskje jobber "dobbeltskift" dagen / natten før en flygning er man kanskje ikke helt utvilt (men da er jo bare å melde seg syk uten inntekt) det viktigste er jo at selskapenes CEO tjener nok (ikke mindre enn 5 Millioner USD).:drunk:

Nå har kanskje piloter et behov for å møte utvilt og opplagt - og når man kanskje jobber "dobbeltskift" dagen / natten før en flygning er man kanskje ikke helt utvilt (men da er jo bare å melde seg syk uten inntekt) det viktigste er jo at selskapenes CEO tjener nok (ikke mindre enn 5 Millioner USD).:drunk:

Du kjenner meg godt nok til å vite at dette ikke er noe jeg ville argumentert for...;) Det er forøvrig ikke så vanlig med CEO'er i Europa som tjener over 5 millioner USD. MOL har f.eks. en årslønn på rundt 9 millioner NOK med bonus. SAS sin toppsjef tjener rundt det samme. Det kan selvsagt være at noen henter ut mer enn dette, men da er det i såfall salg av aksjeposter osv.

Du kjenner meg godt nok til å vite at dette ikke er noe jeg ville argumentert for...;) Det er forøvrig ikke så vanlig med CEO'er i Europa som tjener over 5 millioner USD. MOL har f.eks. en årslønn på rundt 9 millioner NOK med bonus. SAS sin toppsjef tjener rundt det samme. Det kan selvsagt være at noen henter ut mer enn dette, men da er det i såfall salg av aksjeposter osv.

Nei det var ikke ment mot deg - men det var en faktisk beskrivelse av forholdene for den ene av Colgan pilotene, hun jobbet i en kald Espresso Stand (forestill dere en svært sliten, trekkfull Moelven brakke) men "drive through" på begge sider). Det var slik min svigerinne ble godt kjennt med henne - hun kjøpte sin Mocca av henne når hun ikke fløy.

Nei det var ikke ment mot deg - men det var en faktisk beskrivelse av forholdene for den ene av Colgan pilotene, hun jobbet i en kald Espresso Stand (forestill dere en svært sliten, trekkfull Moelven brakke) men "drive through" på begge sider). Det var slik min svigerinne ble godt kjennt med henne - hun kjøpte sin Mocca av henne når hun ikke fløy.

Det underlige er jo at folk betaler i dyre dommer for en utdannelse for så å ta en jobb de vet ikke betaler godt nok til å leve av. Hvis ingen tok jobben i Colgan ville heller ikke Colgan eksistere eller sjefen få sin enorme lønn. Da hadde de enten måtte justere lønningene til noe som markedet aksepterer eller legge ned.

"Problemet" til syvende og sist er at enkelte, av grunner kun kjent for dem, er så desperate etter en flygerjobb at de fullstendig mister gangsynet og de har sånnsett ingen andre å skylde på enn seg selv. Det kan i ytterste konsekvens trekkes så langt å si at det er direkte uansvarlig av noen å ta en flygerjobb de vel vitende ikke kan leve av og dermed ikke kan utføre på en tilfredsstillende måte p.g.a. stress/lite søvn etc. Er man for trøtt over lengre tid er det vanskelig og utføre flygingen forsvarlig det er der ingen tvil om. Det gjelder ikke bare i flyverden, men for flyging kan det få katastrofale følger for mange uskyldige.

Som det ble sagt tidligere, hvem sitt ansvar er det å beskytte folk mot deres egen "dumhet" eller naivitet? Det finnes der vel ikke noe svar på...

Utforming av sjekklister har neppe noe å gjøre med pilotenes erfaringsnivå, ei heller noe å gjøre med sosial dumping :)

I følge en av TRIene på OAA som jobber med akkurat FR piloter, var utformingen på checklistene til FR akkurat laget slik de var grunnet den store variasjonen i pilotgruppen. Mens Boeing legger opp til mere prosedyrer, har FR heller valgt å innføre mer omfattende checklister...

Det underlige er jo at folk betaler i dyre dommer for en utdannelse for så å ta en jobb de vet ikke betaler godt nok til å leve av. Hvis ingen tok jobben i Colgan ville heller ikke Colgan eksistere eller sjefen få sin enorme lønn. Da hadde de enten måtte justere lønningene til noe som markedet aksepterer eller legge ned.

"Problemet" til syvende og sist er at enkelte, av grunner kun kjent for dem, er så desperate etter en flygerjobb at de fullstendig mister gangsynet og de har sånnsett ingen andre å skylde på enn seg selv. Det kan i ytterste konsekvens trekkes så langt å si at det er direkte uansvarlig av noen å ta en flygerjobb de vel vitende ikke kan leve av og dermed ikke kan utføre på en tilfredsstillende måte p.g.a. stress/lite søvn etc. Er man for trøtt over lengre tid er det vanskelig og utføre flygingen forsvarlig det er der ingen tvil om. Det gjelder ikke bare i flyverden, men for flyging kan det få katastrofale følger for mange uskyldige.

Som det ble sagt tidligere, hvem sitt ansvar er det å beskytte folk mot deres egen "dumhet" eller naivitet? Det finnes der vel ikke noe svar på...

Det er selvsagt riktig det du sier, og man er selv ansvarlig for egne handlinger og hva man går inn i..

Men..

Det er de som velger yrket med hjertet og ikke hjernen. Jeg er en av de. Jeg har dette ene livet og jeg vil jobbe med det som jeg liker, ikke jobbe med noe jeg er totalt uinteressert i fordi jeg visste jeg ville tjene mer.

Jeg tror piloter i større grad enn andre yrker velger med hjertet og ikke hjernen. Derfor er vi en enkel yrkesgruppe å utnytte. ;)

Du kan ikke sammenligne checklistene på en turbo prop mot jet.. Det er en del andre faktorer som kommer til spill når det er propeller på flyet.

Som hva? Har flydd mye av begge deler, og skjønner ikke hva du sikter til.

Det er de som velger yrket med hjertet og ikke hjernen. Jeg er en av de. Jeg har dette ene livet og jeg vil jobbe med det som jeg liker, ikke jobbe med noe jeg er totalt uinteressert i fordi jeg visste jeg ville tjene mer.

Kanskje vi burde bli flinkere å bruke hodet.. problemet er jo akkurat dette. Personer som skal fly uansett hva, og godtar pissavtaler for å 'følge hjertet.' DET hjelper ikke resten av oss.. Skaff deg da heller en ordentlig jobb og fly på fritiden.

I følge en av TRIene på OAA som jobber med akkurat FR piloter, var utformingen på checklistene til FR akkurat laget slik de var grunnet den store variasjonen i pilotgruppen. Mens Boeing legger opp til mere prosedyrer, har FR heller valgt å innføre mer omfattende checklister...

Høres mer ut som hangar-babbel enn noe annet. Vi har også stor variasjon i pilotgrupper... 40 nasjoner med baser i alle verdensdeler. Alt fra ex-blackbird piloter til 200timers ab-initio piloter. Og bruker Boeing.

Last edited:

Som hva? Har flydd mye av begge deler, og skjønner ikke hva du sikter til.

Kanskje vi burde bli flinkere å bruke hodet.. problemet er jo akkurat dette. Personer som ønsker å fly uansett hva, og godtar pissavtaler for å 'følge hjertet.' DET hjelper ikke resten av oss..

Høres mer ut som hangar-babbel enn noe annet. Vi har også stor variasjon i pilotgrupper... 40 nasjoner med baser i alle verdensdeler. Alt fra ex-blackbird piloter til 200timers ab-initio piloter. Og bruker Boeing.

Kan være vi har litt forskjellig oppfatning, men f.eks prop overspeed, unwanted feather etc... Turboprop maskinene er jo også mye mer manuelle, ingen auto throttle etc...

Ja, det viser seg at når vi først valgte med hjertet må vi nå prøve å bruke hjernen, så ikke våre venner fra BI "dumper" oss ;) (selvsagt useriøst ment!)

Kan være vi har litt forskjellig oppfatning, men f.eks prop overspeed, unwanted feather etc... Turboprop maskinene er jo også mye mer manuelle, ingen auto throttle etc...

Mens jets har egne problemer, og hvordan autothrottle påvirker sjekkliste utformingen fatter ikke jeg.

Hvordan påvirker overspeed eller unwanted feather i hvilken grad man benytter seg av produsentens eller egne variasjoner av sjekklisten? Du skriver at Ryanair bruker egne komponerte sjekklister langt utover Boeings egne fordi de har piloter med lav erfaring, samtidig som WF har 'ATIS' og 'ATC Clearance' på sjekklistene sine... fordi de flyr propell?

Skjønner bare ikke hvor du vil med dette.

Mens jets har egne problemer, og hvordan autothrottle påvirker sjekkliste utformingen fatter ikke jeg.

Hvordan påvirker overspeed eller unwanted feather i hvilken grad man benytter seg av produsentens eller egne variasjoner av sjekklisten? Du skriver at Ryanair bruker egne komponerte sjekklister langt utover Boeings egne fordi de har piloter med lav erfaring, samtidig som WF har 'ATIS' og 'ATC Clearance' på sjekklistene sine... fordi de flyr propell?

Skjønner bare ikke hvor du vil med dette.

Slik jeg oppfattet det argumenterte du med at checklistene til WF var vel så lange som FR.
Eneste jeg mener er at det ikke blir helt det likt å sammenligne checklister på en turboprop og jet. Jeg syns hvertfall ting er betydlig enklere med en jetmotor enn med turboprop..

Men, som sagt, mulig vi har forskjellig oppfatning der...

Slik jeg oppfattet det argumenterte du med at checklistene til WF var vel så lange som FR.
Eneste jeg mener er at det ikke blir helt det likt å sammenligne checklister på en turboprop og jet. Jeg syns hvertfall ting er betydlig enklere med en jetmotor enn med turboprop..

Men, som sagt, mulig vi har forskjellig oppfatning der...

Nei. Poenget mitt var at WF heller ikke bruker DeHavilland sine sjekklister på samme måte som Ryanair ikke bruker Boeing sine. Og årsaken er ikke manglende erfaring på flightdeck i noen av tilfellene.

Jeg syns hvertfall ting er betydlig enklere med en jetmotor enn med turboprop..

Det må være dagens sitat.

Last edited:

Handlet ikke denne diskusjonen om sosial dumping:)? Nå dreier den seg plutselig om sjekklister:).........

Handlet ikke denne diskusjonen om sosial dumping? Nå dreier den seg plutselig om sjekklister.........

to sider av samme sak.? :stir

Nei. Poenget mitt var at WF heller ikke bruker DeHavilland sine sjekklister på samme måte som Ryanair ikke bruker Boeing sine. Og årsaken er ikke manglende erfaring på flightdeck i noen av tilfellene.

Det må være dagens sitat.

Utdyp gjerne den siste der... :)

med glede.

'Ting' er ikke betydelig enklere med en jetmotor enn med turboprop. Det bare ser slik ut.

med glede.

'Ting' er ikke betydelig enklere med en jetmotor enn med turboprop. Det bare ser slik ut.

Det var kanskje unødvendig av meg å bruke "betydlig" men jeg har det mening at det er litt lavere workload på dagens moderne jet maskiner, kontra turboprop :)

Det er min subjektive mening.. ingen fasit.

Dagens humor! ;)

(ja, DC9 er ikke en turboprop)

Attachments

• 227876_10150172138449143_514069142_6881456_6572495_n.jpg
    227876_10150172138449143_514069142_6881456_6572495_n.jpg
    38.2 KB · Views: 194

Jeg innså plutselig at dersom jeg skal klare å få meg noen flere klappseteturer så burde jeg nok ikke bidra på den måten jeg gjør i denne tråden... :)

Back