Earlybird.
ScanFlyer Silver
Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
Vi kan åpne EØS og inkludere f.eks Afrika.. så kommer selskaper som lett kan utkonkurrere de billigste aktørene i Europa... Så kan man gjøre dette i det uendelige.. Kanskje vi skal åpne alt. Susi Air i Indonesia lønner sine styrmenn 3000kr i mnd. De burde jo være rustet til å gi en lav pris til staten. Nei, jeg skjønner dette blir useriøst, men jeg velger å ta i litt for å få frem poenget.
For meg som flyger er sikkerheten til passasjerene første prioritet. Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen..
Dette er et utrolig komplekst tema med mange små faktorer som leder opp til et stort problem. I dag er piloter trøtte på jobb, usikker på jobbsikkereheten, redd for å si imot arbeidsgiver, erfaringsnivået er lavere enn før...
Eneste grunnen til at piloter i dag godtar så dårlige vilkår som en del LCC' tilbyr, er fordi man tror det er et kortvarig kompromiss for å få drømmejobben i de store gode gamle som tar godt vare på sine ansatte. Hvis LCC's til slutt slår alle de store gamle konkurs blir realiteten en helt annen. Jeg hadde aldri godtatt f.eks kontraktvilkårene Norwegian, Ryanair eller DAT tilbyr hvis jeg visste det var for et lengre opphold...
Jeg forventer ikke at alle er enige i dette, men hvis eneste kriteriet til FOT anbudet var sikkerheten til passasjerene er det i mine øyne kun WF som ville fått ruter. Dette mener jeg fordi jeg er overbevist om at en pilot som tjener såpass lite som startlønnen i DAT og de andre svenske/øst-europeiske selskapene, har andre ting å tenke på i cockpit enn kun sikker utføring av flygingen.
Med andre ord. Når staten ikke sikrer at de som utøver anbudet har levelige vilkår for sine ansatte går det utover sikkerheten til passasjerene.
Vi kan åpne EØS og inkludere f.eks Afrika.. så kommer selskaper som lett kan utkonkurrere de billigste aktørene i Europa... Så kan man gjøre dette i det uendelige.. Kanskje vi skal åpne alt. Susi Air i Indonesia lønner sine styrmenn 3000kr i mnd. De burde jo være rustet til å gi en lav pris til staten. Nei, jeg skjønner dette blir useriøst, men jeg velger å ta i litt for å få frem poenget.
For meg som flyger er sikkerheten til passasjerene første prioritet. Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen..
Dette er et utrolig komplekst tema med mange små faktorer som leder opp til et stort problem. I dag er piloter trøtte på jobb, usikker på jobbsikkereheten, redd for å si imot arbeidsgiver, erfaringsnivået er lavere enn før...
Eneste grunnen til at piloter i dag godtar så dårlige vilkår som en del LCC' tilbyr, er fordi man tror det er et kortvarig kompromiss for å få drømmejobben i de store gode gamle som tar godt vare på sine ansatte. Hvis LCC's til slutt slår alle de store gamle konkurs blir realiteten en helt annen. Jeg hadde aldri godtatt f.eks kontraktvilkårene Norwegian, Ryanair eller DAT tilbyr hvis jeg visste det var for et lengre opphold...
Jeg forventer ikke at alle er enige i dette, men hvis eneste kriteriet til FOT anbudet var sikkerheten til passasjerene er det i mine øyne kun WF som ville fått ruter. Dette mener jeg fordi jeg er overbevist om at en pilot som tjener såpass lite som startlønnen i DAT og de andre svenske/øst-europeiske selskapene, har andre ting å tenke på i cockpit enn kun sikker utføring av flygingen.
Med andre ord. Når staten ikke sikrer at de som utøver anbudet har levelige vilkår for sine ansatte går det utover sikkerheten til passasjerene.
Last edited: