Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Hvis det er slik at det ikke er konkurransedyktig å drive et flyselskap med mindre man unndrar arbeidsgiveravgift, sykelønn og pensjon, da vil jeg hevde at prisen til sluttbrukeren enten er for lav, eller at man bare bør legge ned sjappa.
Fair enough.Jeg tror faktisk jeg har klart å ta inn det meste av relevant og irrelevant informasjon i denne og andre tråder. At jeg ikke nødvendigvis blir enig med deg er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke forstår. Du får heller se på det jeg skriver under det du siterer meg på.
Jeg skjønner ikke hva du mener.Man kan også grave sin egen grav om man ikke evner å tilpasse seg endrede rammebetingelser. Det kan også godt være at en slik manglende evne gjør at det ikke er så mange til å grave disse gravene, for de som i dag får jobb til dårligere vilkår jobber med noe helt annet.
Så hva er løsningen? Er det ikke selskapets ansvar å ha en inntekt som står i forhold til sine kostnader? Du virker å hevde at arbeidstakere skal ta til takke med hva som helst, hvis ikke er alternativet å gå arbeidsledig. Hvis du er villig til å være passasjer hos et slikt selskap, kunde hos en slik tannlege, eller pasient hos en slik lege, be my guestDet er imidlertid selskapenes ansvar ha ha en inntekt som står i forhold til sine kostnader, og om inntekten ikke strekker til så får de enten legge ned, redusere omfanget på produksjon, eller la være å ekspandere i det tempoet de gjør det. Dette er helt vanlig i absolutt alle bransjer - er inntekten for lav så må kostnadene reduseres, eller produktiviteten økes.
(......)
Kanskje er det også greit, men jeg tror ikke man kan forvente å få i både pose og sekk. Økte priser ut til sluttbrukere, hvis det er et man mener må til, betyr at færre ønsker å reise, som igjen gjør at det blir behov for færre fly, færre flyselskaper og dermed færre jobber til nyutdannede piloter

Hvis det er slik at det ikke er konkurransedyktig å drive et flyselskap med mindre man unndrar arbeidsgiveravgift, sykelønn og pensjon, da vil jeg hevde at prisen til sluttbrukeren enten er for lav, eller at man bare bør legge ned sjappa.
Last edited: