Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Nå er det flere ting enn bare utdannelsen som må være gjeldene til å bestemme lønnen. Så om kabinbesetningen "kun" har et 6 ukers kurs eller ikke er igrunn irrelevant.

Poenget er jo at man er nødt til å ha motiverte mennesker for å gjøre enn god jobb, og lønn og arbeidsforhold er da en viktig suksessfaktor. Dessverre så ødelegger da folk som MD-11 og ansatte i Ryanair da for alle andre da de synes det er greit å sitte på søppelsekker og spise maten sin.
Itillegg har passasjerene også et ansvar da mange synes det er greit å komme seg til London for noen få hundrelapper eller enda mindre. Jeg mener at de som velger f.eks Ryanair er like "umoralske" som enkelte amerikanske sjefer som velger å bedrive union crushing!

På tide og komme seg ut av "boblen" og heller komme med et seriøst innlegg? Jeg skulle gjerne invitert deg ut på tur så får du heller "studere" vår hverdag ombord:D

Og før gjerrigknarkene begynner maset sitt igjen, vil jeg som flyger stemme i med at et god kvalifisert og ikke minst erfarent (understreker "erfarent") cabin crew er en av de største suksessfaktorene i et flyselskap. Det er ikke lengden av "kurset" som er interessant. Det interessante er erfaringen og kompetansen de har med seg til intervjuet, og kunnskapene, ferdighetene og holdningene de bringer med seg hver dag de drar på jobb. Når jeg ser hvor profesjonelle de aller, aller fleste av kollegaene i kabinen er, gjør det meg stolt av å være en del av teamet ombord.

Jeg har fremdeles til gode å se en kabinansatt som ikke har gjort seg fortjent til lønnen sin, enten det er i SAS eller i Norwegian. Så får en legge i den siste setningen akkurat det man vil...

Fantastisk innlegg Jumper G5, intet mindre:D Det snedige her inne er at majoriteten tror det holder med et 5 ukers kurs for å jobbe ombord....

Jeg tror ikke Kaptein Stein & co får sin forlengende arm om kabinen kun er bemannet med personser med max 2-3 års erfaring som så gjerne BU662 og andre akademikere tydligvis ønsker seg (?(Ja et spørrsmålstegn)) , i avviksituasjoner så tror jeg at man bør ha en snitt "fartstid" på over 1.5 år i kabinen for å få gode løsninger.

Foreslår heller at du inviterer med på tur når du har 10-15 års erfaring i kabinen, MD-11.

Da er du velkommen neste høst:) Skal sørge for å ta med skikkelige søppelsekker slik at du og Someone får det komfortabelt!

Det blir slengt ut om og om igjen, kabinpersonale er ikke verdt uniformen de går i, 6 ukers kurs og så videre. Et godt flyselskap ansetter ikke hvem som helst i kabinen, de ansetter helst folk med utdannelse. Ingen jeg kjenner i kabinen hos SAS er uten utdanning, bortsett fra de som studerer og jobber i ressurspoolen. Det finnes nok noen men dette er altså unntaket i SAS. Nå går utviklingen dit at man vil ansette 18 åringer for 50 kroner timen og få de til å jobbe 14 timer dagen i et par år, slik at de lett kan byttes ut. Det er meget demotiverende å høre om denne holdningen ute blant "vanlige" folk, da vi i kabinen har en meget viktig jobb, som er fysisk og mentalt utfordrende. Det er en egen livsstil. Nå sier ikke jeg at jeg skal tjene en million i året, jeg sier bare at jeg vil ha en annstendig lønn (som jeg hadde for noen mndr siden) og jeg vil ikke sitte på noen søppelsekk i spisepausa, og jeg vil heller ikke ha en "normal arbeidsdag" på 10,5t.

Nå må ikke folk finne på å tro at foreningene (dvs, kabinasatte) går rundt og skriker fordi de ikke får 2 døgn stopp. De tider er forbi og det er alle klar over.

Kjos er heldig som har folk som MD11, han ler hele veien til forhandlingsmøter med foreningene og til sist, banken.

Hvis presset på flysekskapet er så hardt at ansatte må sitte på søppelsekker når de inntar maten sin, sorry men da har ikke selskapet livets rett. Jeg er i hvertfall ikke med på den dansen!

Hva vil du karakterisere som en normal arbeidsdag i antall timer? Du jobber i SAS og hadde for noen måneder siden en annstendig lønn skriver du. Hva er en anstendig lønn i kabinen ? Er forholdene blitt så ille i SAS at du nå velger og hoppe av grunnet dette?

Jeg tror ikke Kaptein Stein & co får sin forlengende arm om kabinen kun er bemannet med personser med max 2-3 års erfaring som så gjerne BU662 og andre akademikere tydligvis ønsker seg (?(Ja et spørrsmålstegn)) , i avviksituasjoner så tror jeg at man bør ha en snitt "fartstid" på over 1.5 år i kabinen for å få gode løsninger.

Jeg tror du misforstar her.

Jeg er ingen fan av tidskontrakter, fordi jeg tenker en ansatt skal vaere ansatt pa fast, dvs ubegrenset tid. Men, det skjer. Argumenter som er brukt er disse: Man kan pröve seg, jentene kan bli gravide, man kan justere bedre ved saison-forandringer, kriser osv. Jeg bare si, gar ut til AirBerlin og spör hvor mange av deres kabinansatte har tidskontrakter med utlöpdato. Du vil vaere meget overrasked.

At selskaper bruker tidskontrakter ogsa som middel a holde snittalderen lave er en direkte konsekvens av dette hva en flertall kunder önsker seg. Man kan vaere glad over dette eller ikke. Her kommer biologien av oss mennesker i spillet. Og selskaper reklamerer jo ogsa direkte med dette. Jeg har aldri sett en reklame med en 55 arig flyvertinne. De er alltid ynge og mer eller mindre sexy. Dette image har kundene som forventing.

..Man kan pröve seg, jentene kan bli gravide,.

Ja well ? , du høres f.. ut som min første sjef han var 67 når jeg var 22 og en av jentene på jobben , 23 den gangen ble gravid .
Han forventet at hun sa opp , og ble husmor !

Tja, dette er dagens virkeligheten. Om man liker det eller ikke. Som sagt för, spör noen selskaper...

Tja, dette er dagens virkeligheten. Om man liker det eller ikke. Som sagt för, spör noen selskaper...

Muligens i Tyskland, men prøv å si opp en gravid dame i Norge. Det er noe man bare ikke gjør.

Vi hadde en kraftig nedskjæring på i min bedrift hvor ca 1 av 5 måtte gå......for å si det sånn så var ingen av de sparkete gravide, hvilket man tydelig ser nå. Det er stor tetthet av struttende mager i kantinen om dagen:p

Vanskelig tema dette - men veldig viktig. Faktisk så viktig at det burde vært løftet opp på et politisk nivå, og ikke bare vært diskutert her blant oss bransjefolk på Scanair forum.

Kan vi nekte Ryanair's sosiale forhold for kabinbesetningen og andre grupper, og den veldig lave avlønningen deres?. Neppe? Heller ikke om de begynner å fly Oslo-Bergen, med sine egne irske ansatte, mange av dem importerte fra Øst-Europa. Forholdene angitt i Norwegian blir bare "peanuts", og de norske selskapene vil få problemer med å svare på utfordringene. Så da ser vi hvilken vei dette er i ferd med å bevege seg...

Luftfarten er internasjonal, og ikke lett å regulere av norske politikere.

Nei, dette er ikke lett.

Tally-Ho

Last edited:
Jeg tror at BU662 sitt syn på hvordan demografien blant de kabinansatte skal være, får stå for hans egen regning, og kanskje den mindre reflekterte delen av gjestene om de skal svare i et spontant øyeblikk.

Spør man derimot forretningsfolkene som forventer en viss service og forståelse for deres hverdag, småbarnsmødrene med barn med sinusproblemer og stor smerte (ja, "skrikerungene" som pussig nok alltid begynner å skrike på top av descent), vedkommede som fikk hjertesvikt på vei ut av flyet på Gardermoen, og mange andre, så foretrekker de en erfaren kabinansatt. Det gjør også jeg. Unge damer på 21 år finner man overalt ellers.

Jeg har aldri sett en reklame med en 55 arig flyvertinne. De er alltid ynge og mer eller mindre sexy. Dette image har kundene som forventing.

Gjelder vel alle bransjer...

Gi meg heller folk som de jeg hadde på siste tur med SAS OSL-EVE: Kapteinen (som jeg snakket med etter landing fordi han var faren til en jeg har bodd på studentby med) hadde 21 år i SAS, purseren 34(!) - og de var fortsatt glade i jobben sin og ga kjempegod service. Det er hva som teller!

Helt enig med Jumper her. Jeg vil gjerne holde på de erfarne. Jeg har mine 20 år i sivil luftfart, som forteller meg hva som er riktig.

Men da må man kunne leve på en anstendig lønn i kabinen (og selskapet må kunne forsvare å utbetale en slik lønn og sosiale rettigheter).

Når utfordringen kommer fra kreative selskaper med et lønnsnivå veldig langt lavere, så behøver man ikke være analytiker for å forstå at det er vanskelig å konkurrere på like vilkår.

Man kan heller ikke nekte et konkurrerende selskap å starte opp med disse lavere ytelsene til sine ansatte? Så hva gjør man?
Mitt tips er at dette bare er starten på en rasering av bransjen.

T-H

Helt enig med Jumper her. Jeg vil gjerne holde på de erfarne. Jeg har mine 20 år i sivil luftfart, som forteller meg hva som er riktig.

Men da må man kunne leve på en anstendig lønn i kabinen (og selskapet må kunne forsvare å utbetale en slik lønn og sosiale rettigheter).

Når utfordringen kommer fra kreative selskaper med et lønnsnivå veldig langt lavere, så behøver man ikke være analytiker for å forstå at det er vanskelig å konkurrere på like vilkår.

Man kan heller ikke nekte et konkurrerende selskap å starte opp med disse lavere ytelsene til sine ansatte? Så hva gjør man?
Mitt tips er at dette bare er starten på en rasering av bransjen.

T-H

Jeg tør påstå at alle som jobber i kabinen i norske selskap, dvs SK, WF og DY har en anstendig lønn som det går helt fint og leve ut av. I tillegg har man forsikringsordninger, pensjoner og en såkalt "loss of licence" forsikring. Arbeidstiden er regulert gjennom Subpart Q, akkurat samme regelverk som hos pilotene. Så jeg stiller meg spørsmålet om hvorfor de kabinsansatte faktisk er tatt inn i denne tråden, iallefall hvis man kun snakker om Norge. En må huske på at hvis lønn og sosiale goder hadde vært på et minimum så hadde ikke folk fortsatt år etter år. De kabinansatte er attraktive på arbeidsmarkedet på svært mange områder.

Hva som eventuellt skulle skje hvis "hardinger" som FR skulle etablere seg i Norge med billig østeuropeisk arbeidskraft og baser i Norge vil tiden vise men det er ingenting jeg overhodet frykter.

Last edited:
Nå er det flere ting enn bare utdannelsen som må være gjeldene til å bestemme lønnen. Så om kabinbesetningen "kun" har et 6 ukers kurs eller ikke er igrunn irrelevant.

Poenget er jo at man er nødt til å ha motiverte mennesker for å gjøre enn god jobb, og lønn og arbeidsforhold er da en viktig suksessfaktor. Dessverre så ødelegger da folk som MD-11 og ansatte i Ryanair da for alle andre da de synes det er greit å sitte på søppelsekker og spise maten sin.
Itillegg har passasjerene også et ansvar da mange synes det er greit å komme seg til London for noen få hundrelapper eller enda mindre. Jeg mener at de som velger f.eks Ryanair er like "umoralske" som enkelte amerikanske sjefer som velger å bedrive union crushing!

Jeg synes dette er å trekke ting nokså langt. Her langes det ut mot "navngitte" personer her som om de nesten egenhendig er ansvarlig for sosial dumping i luftfarten. MD-11 er, så vidt jeg kan lese, en person som er fornøyd med jobben sin (og som nok kjenner hverdagen som kabinansatt mye bedre enn deg, Someone) og som har tilkjennegitt at han mener avlønningen og arbeidsforhold ikke er noe i nærheten av å kunne kalles sosial dumping som er topic i denne tråden.

At de minstekrav man stiller i form av et relativt kortvarig kurs ikke har noen betydning for lønn er nok en sannhet med nokså sterke modifikasjoner. Konsekvensen av dette er f.eks. at det i utgangspunktet er mye lettere å rekruttere nytt personell i denne delen av bransjen, enn det er f.eks. å rekruttere en ny lege, en ny sykepleier, en ny lærer, en ny ingeniør, en ny professor, osv. I de andre eksemplene som er ramset opp tar det alt fra 3-4 år og til 10 år for å utdanne en ny arbeidstaker som tilfredsstiller minimumskravene til kompetanse.

Dette har et separat poeng fra det faktum at man gjerne ser folk med erfaring, for det gjelder også i veldig mange andre bransjer. Erfarne lærere kan ofte bidra med kompetanse til å utdanne våre små håpefulle på en bedre måte enn helt ferske lærere (men det er ikke alltid slik). Det samme gjelder for leger som skal behandle våre syke. Erfaring gir mer kompetanse, som veldig ofte kan benyttes til å levere et bedre "produkt" (men ikke alltid). Det er helt naturlig at dette også gjelder i kabinen, og jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at de som jobber ombord gjerne ser at de man jobber sammen med har litt erfaring de bringer med på jobb.

Mitt poeng er som følger: All den tid de formelle minimumsferdighetene er på et relativt begrenset nivå (noen ukers kurs, noen krav til svømmeferdigheter osv.) så er det nok dessverre slik at presset på lønn i denne bransjen er en helt annen enn i bransjer der det formelle minimumskravet til kompetanse er mye høyere. Dette gjør at det er rimelig å tro at lønnen i kabinen (når man justerer for ubekvem arbeidstid, ansvar osv.) ikke kommer til å være veldig mye høyere enn yrker på bakken som heller ikke krever så mye formalkompetanse (for også på bakken verdsettes erfaring).

Dette er altså ikke for å rakke ned på de kabinansatte, på den erfaringen mange av disse besitter, og heller ikke for å skulle ønske en slik utvikling (jfr PA Vikings spørsmål til akademikerne her inne - hvorav en av de han kanskje sparker i retning av er undertegnede). Man må kunne skille mellom en beskrivelse av hva man tror vil skje, og hva man ønsker skal skje. Jeg skjønner at de som er sterkt involvert i denne bransjen kanskje ikke alltid ser med objektive øyne på dette.

Man kan selvsagt velge å rakke ned på selskaper som tilsynelatende tilbyr dårligere vilkår enn etablerte selskaper, men jeg tror ikke det nødvendigvis er en fornuftig løsning. Konkurranse på like vilkår er det vel fortsatt, selv om et selskap har presumptivt dyrere ansatte. Man kan vel knapt kreve av nye selskaper at man skal gjøre noe annet enn å følge relevant lovgivning. Så lenge de gjør det er vi vel et godt stykke unna sosial dumping, selv om mange kan synes at arbeid i denne bransjen blir mindre interessant.

Jeg er overrasket over hvor hardt du går ut mot oss som bruker Ryanair, Someone. Jeg har jobbet med Ryanair i snart ti år. Jeg har sett folk kommet og gått. Jeg har møtt mange fornøyde ansatte, folk som jobber år ut og år inn i Ryanair. Jeg har sett folk som ikke trives i jobben, og som har sluttet. Det jeg ikke har sett, er folk som føler seg presset til å ta jobben, eller som på en eller annen måte lider noen nød ved å jobbe i Ryanair.
En del ansatte er fra land som Polen, Italia, spania osv. Og tro meg når jeg sier at med den utdannelsen de har, så er de milevis fra lønna til folk i sitt eget land med tilsvarende utdannelse.

Jeg reiser med Ryanair med god samvittighet. Og det skammer jeg meg ikke for å si.

Jeg synes det i utgangspunktet er fint at det diskuteres så busta fyker her inne. Mange gode poenger dukker opp på den måten:) Det jeg ikke skjønner er at det finnes så mange her inne med usedvanlige sterke meninger om kabinansattes/flygendes arbeidsdag og lønningen UTEN å ha den fjerneste relevante erfaring selv. Det kunne aldri falle meg inn å lange ut mot lønnsnivået i Nordsjøen, for leger eller andre yrkesgrupper som jeg ikke selv har erfaring med. Det lukter av arroganse i min verden.
Bare en tanke i høstmørket.

Back