hvorfor skal det vaere umoralisk a fly Ryanair?
De leverer det de lover, fordi de lover ikke mye, nesten ingenting enn transport fra A til B. Deres arbeidsforhold er ikke de beste, men vaer aerlig, selskaper som Ryanair eller McDonalds, dvs typiske Lavpris-leverandörer, er ikke kjent for a ha folk med langt ansinitet. Fordi dette de tilbyr er en job og ikke en yrke, dvs man kan (ikke ma nödvendigvis) gjöre dette job etter en relativ kort fase av opplaering / instruksjon. At SAS har en annen malestokk er en ting, men nödvendig er det ikke.
Du kan ta en jenta fra Narvesen, laerer hun opp, fa sertifikater og hun gjennom helsesjekk og gi hun en uniform sa er hun en kabin-ansatt. Rent fra kompetanse-kravene...
Og ja, jeg gjerne sier det ut igjen, selv om noen vil ikke höre dette. Det finnes en stor forskjell mellom en job og en yrke og jeg har oppfattning at de som sitter seg arevis i skolebenk eller studerer skal ha en höyre og bedre lönn enn noe som gjör det ikke og starter direkte a tjene penger. Disse folkene har jo ogsa mere tid a tjene penger. I skole / studietid tjener de andre nemelig ikke fra deres fremtidlig yrke.
Dette er en grunn a forsta hvorfor lönninger synker. Dette er rett og slett ikke like höy kvalifisert personale som en lege som klister tilsammen mine ben etter jeg falt fra ski. Faktum at individuelt spesialkompetanse er lav bidrar mye til faktum at de kabin-ansatte er enkelt a utbytte.
Og - her er jeg med Fred Olsen, det finnes en hjemlighet som ingen har skrivet. Forventningsholdning av kundene. De alle fleste kunder forestiller seg en kabin-ansatt som en ung kvinnelig dame. Og dette er selskaper leverer. Man gar over a ansette disse jenter pa tidskontrakter og kan - dersom man vil - bytte de ut etter kontraktsperioden mot ungre.
Det lydes pervers, men dette er dette kunden etterspörer. Mulig er dette fordi opplaeringskostnader er sa lave.
Den andre grunn er faktum at man kan bare gi dette videre hva man ta inn. Dvs en selskap som betaler super-lönninger, mens inntekter er for lave, blör ut sitt egenkapital og gar konk. Dette kan man enten fikse via höyre priser eller via lönn-dumping.
Og da kan man si hva man vil, SAS som eksempel, som etter ditt logikk Someone er sa super-moralisk, presser ned lönninger for a fa sine kostnader under kontroll. Les pa CAU sine sider at de vil faktisk for alle nye danske ansatte under DY nivea og vilkar. Dette er sosial dumping, rett og slett asosial. En selskap som truer ansatte fra DK og NO med a bytte dem ut med billige svensker dersom de er ikke villige a ga ned i lönn. Det er kanskje mulig under konsortie-avtale men det er oga sosial dumping. Far norske og danske lönner ned til den billige svenske som er basert pa en billigere livskostnadsindex i Sverige.
Er man som SAS passajer en moralisk person etter din logik Someone dersom man stötter dette med sin billett-kjöp???
A heve her at noen som flyr med Ryanair er umoralisk er derfor bare dumt. Ingen ansatt ble tvunget a skrive under en kontrakt med Ryanair. Alle vet hva de far fordi det star inne i kontrakten. Og marked regulerer. De maneder da Ryanair hadde ikke nok piloter og hadde splitter-nye flyene staende pa bakken, da betalte de ogsa type-ratings til new-entry pilots. Dette ble ikke publisert sa veldig apent, men det skjedde.
Nok en ting bör tenkes gjennom til slutt.
Hva nytter en job som har höy lönn men er samme tid super risikabel fordi selskap tjener ikke penger og du star stadig i fare a bli fyret eller a miste jobben fordi selskap my begaere seg konkurs? Det finnes gode grunner a jobbe for mindre penger dersom du har en rock-solid jobb. Pengene er ikke alt i livet.