TOS
ScanFlyer Mile High Club
TOS:
Njaa, det er vel ikke optimalt å ha en styrmann på en 737 med kanskje 50 timer på flyptypen (som kanskje kjøper seg f/o-erfaring), og kanskje ikke optimalt om det er flere "lærlinger" på jobb samtidig i kabinen, den dagen det går en kule varmt. Om det er et sikkerhetsproblem skal jeg ikke dvele så mye med. Det er så mangt som kan være et sikkerhetsproblem, så hver får gjøre opp sine egne meninger.
Nå tenkte jeg primært på kabinen, og der er det vel så vidt jeg har forstått det ikke flere lærlinger på jobb samtidig. Som MD11 skriver så har også disse lærlingene samme sikkerhetsopplæring som de som er ansatt i kabinen på vanlige vilkår. Jeg skjønner helt klart din bekymring, og hva angår "lærlinger" i cockpit så er jeg nok noe mer bekymret.
Hva angår lærlingordningen så er det vel som med alle lærlingordninger slik at mottakende bedrift får støtte fra fylkeskommune for å drive utdanning. Det er helt normalt i mange andre bransjer hvor det er konkurranse. Selv med en slik støtte velger ikke alle å benytte seg av muligheten til å ta inn lærlinger, fordi det som oftest koster tid & ressurser for mottakende bedrift. Det er godt mulig denne ordningen er tvilsom, men det har vel vært flere runder med dette og jeg synes å huske at det ble konkludert med at DYs opplegg tilfredsstilte de krav som fylkeskommenen det gjaldt hadde for slik støtte. Jeg kjenner alt for lite til den (basert på objektiv informasjon) til at jeg føler at jeg kan trekke noen bastante konklusjoner.