Jeg synes det i utgangspunktet er fint at det diskuteres så busta fyker her inne. Mange gode poenger dukker opp på den måtenDet jeg ikke skjønner er at det finnes så mange her inne med usedvanlige sterke meninger om kabinansattes/flygendes arbeidsdag og lønningen UTEN å ha den fjerneste relevante erfaring selv. Det kunne aldri falle meg inn å lange ut mot lønnsnivået i Nordsjøen, for leger eller andre yrkesgrupper som jeg ikke selv har erfaring med. Det lukter av arroganse i min verden.
Bare en tanke i høstmørket.
Jeg, for eksempel, er student og ekskludert fra å mene noe ethvert lønnsnivå (annet enn kanskje studentøkonomi - som er katastrofalt dårlig forøvrig).
Jeg synes det i utgangspunktet er fint at det diskuteres så busta fyker her inne. Mange gode poenger dukker opp på den måtenDet jeg ikke skjønner er at det finnes så mange her inne med usedvanlige sterke meninger om kabinansattes/flygendes arbeidsdag og lønningen UTEN å ha den fjerneste relevante erfaring selv. Det kunne aldri falle meg inn å lange ut mot lønnsnivået i Nordsjøen, for leger eller andre yrkesgrupper som jeg ikke selv har erfaring med. Det lukter av arroganse i min verden.
Bare en tanke i høstmørket.
Kan du ikke diskutere lønnsnivået til det yrket du studerer mot da?
NUvel, nå har jeg bladd gjennom hele tråden på nytt, og mitt bestemte inntrykk er at de fleste som snakker om lønn i kabinen skriver om hvilken utvikling de ser for seg i denne bransjen hva angår lønn/arbeidsforhold, og har egentlig fint lite med hvorvidt man mener at de kabinansatte i dag gjør en god eller dårlig jobb, om de er verdt lønnen de får i dag, om de jobber for mye/for lite osv
Hva er saklige argumenter? Er det f.eks. noen grunn til at kabinpersonalet skal avlønnes spesielt mye bedre enn personalet på en standard kafe/kaffebar (annet enn kompensasjon for ugunstig arbeidstid)? Jeg spør for jeg kan ikke uten videre se noen spesiell grunn til det.
Tja jeg tenkte vel kanskje på uttalelser som den under, som er din egen forøvrig. Og jeg finner mange andre liknende uttalelser i tråden. Jeg synes en slik måte å ordlegge seg på er nedlatende overfor denne yrkesgruppen, spesielt når man selv ikke har den relevante erfaringen. Men nok om det. Tenkte ikke spesielt på deg som noen versting, TOS![]()
Hva vil du karakterisere som en normal arbeidsdag i antall timer? Du jobber i SAS og hadde for noen måneder siden en annstendig lønn skriver du. Hva er en anstendig lønn i kabinen ? Er forholdene blitt så ille i SAS at du nå velger og hoppe av grunnet dette?
Jeg velger å hoppe av fordi: Først var jeg i en annet selskap i mange år, ting ble tøffere og tøffere, lønnen ble mindre og utviklingen var veldig negativ. Så får jeg jobb i et nytt selskap, og her er utviklingen den samme og det går fort. Jeg ser ingen fremtid i dette yrket. Muligens jeg kan jobbe i en 50% stilling med en annen jobb ved siden av siden jeg elsker å fly og alt det innebærer (bortsett fra cleaning og charter!)
Lønnen vil bli mindre, arbeidsdagene lengre, færre fridager, kortere stopp, flere seter i flyene, til slutt må vi nok rydde flyene selv på alle turn arounds, pensjonist alderen blir høyere. Skulle ikke forundre meg om vi må betale uniformen selv snart også![]()
Og hele denne tråden viser jo hvor langt det allerede har gått. At du MD11 overlever 100% stilling i 10 år hos DY er beundringsverdig i mine øyne. Med mindre du insturerer litt på bakken i blant som de fleste med den fartstiden i DY gjør.
Nå snakker mange om lønn her, men har ikke flyansatte en god diett i tillegg?
Noe sier meg at du ikke har lyst til og hoppe av. Det er også tydelig at du jobber i et selskap der det nå skjæres ned på alle områder. Det er forståelig at lønnsnedgang, tøffere schedulering og flere arbeidsdager gjør at du nå velger en annen retning. Du har med andre ord hatt flust av goder som du nå ser flakse avgårde. Men ikke alle tenker som deg ChyeHvis du elsker og fly så kan det vel umulig være noe problem og rydde en flykabin fra tid til annen? Jeg har nå flydd i over 8 år, ikke at det er så spesielt lenge men jeg har flydd ren charter, turboprop og nå B737 på innland og utland. Selvsagt har bransjen forandret seg men langt i fra noen sosial dumping og forhold som en ikke kan leve med. Hadde så vært tilfelle hadde jeg jeg også hoppet av. Slik som samfunnet har blitt så er det et kostnads- og effektiviseringspress på svært mange områder også utenom luftfarten. Kapitalismens verden....
Tja... Statens satser SAS for piloter. Riktignok skattefritt ved utenlands flygninger. Dekker frokost, lunsj og middag på crewhotellet og fint lite utover det. Blir etterbetalt på lønn en måned senere, og vel så det. Og da har man i praksis forskuttert selskapet samt tapt litt renter teoretisk.
Du har helt rett, jeg elsket jobben min! Det er derfor jeg er så engasjertJeg vil ikke si jeg hadde flust goder, men man må være blind for å ikke få med seg hvilken retning bransjen tar. Du og jeg er helt forskjellige, du synes det er OK å spise maten din sittende på en søppelsekk, jeg krever en pause på bakken. Det sier mye! Jeg ser verden helt annerledes enn deg.
Jeg må innrømme jeg synes det er trist at folk synes det er helt OK sånn det er i dag, det vil jo si at det ikke kommer til å bli bedre.
Kapitalismens verden er rå og brutal, men på bakken er vi i hvertfall ikke unntatt arbeidsmiljøloven mht arbeidstid og pauser![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.