Siden debatten sneier innom sykelønnsordninger og trygd.
En ung pilot med en million kroner i studiegjeld alene, og eventuelt "bare" på kontrakt (flyskole og typerating som LCCene krever at en skal betale selv), som mister legekjennelsen sin som pilot, står på bar bakke med en helt ubrukelig utdannelse. Derfor har flyselskapene som regel forsikringsordninger som hjelper vedkommede å komme seg på beina igjen etter et sertifikattap. Uten denne ordningen vil tap av legepapirer for manges del kunne medføre personlig konkurs, ettersom vedkommede kan være fullt arbeidsdyktig i et annet yrke, eksempelvis hotellresepsjonist eller taxisjåfør, og derved ikke har krav på støtte i forhold til tapet av retten til å utøve profesjonen sin.
Dersom sertifikattapsordningene i fremtiden presses ut av kollektivavtalene i jakten på de billigste flybillettene er det svært vanskelig å råde unge mennesker til å satse på en karriere som sivil trafikkflyger, med mindre utdannelsen blir fullfinansiert av et flyselskap eller av en nasjonalstat sitt utdanningssystem. Slikt er det lite av i dag. Om en hotellansatt mener dette er urettferdig har ingenting med saken å gjøre; det er deg som flyger det gjelder, og ingen andre.
En ung pilot med en million kroner i studiegjeld alene, og eventuelt "bare" på kontrakt (flyskole og typerating som LCCene krever at en skal betale selv), som mister legekjennelsen sin som pilot, står på bar bakke med en helt ubrukelig utdannelse. Derfor har flyselskapene som regel forsikringsordninger som hjelper vedkommede å komme seg på beina igjen etter et sertifikattap. Uten denne ordningen vil tap av legepapirer for manges del kunne medføre personlig konkurs, ettersom vedkommede kan være fullt arbeidsdyktig i et annet yrke, eksempelvis hotellresepsjonist eller taxisjåfør, og derved ikke har krav på støtte i forhold til tapet av retten til å utøve profesjonen sin.
Dersom sertifikattapsordningene i fremtiden presses ut av kollektivavtalene i jakten på de billigste flybillettene er det svært vanskelig å råde unge mennesker til å satse på en karriere som sivil trafikkflyger, med mindre utdannelsen blir fullfinansiert av et flyselskap eller av en nasjonalstat sitt utdanningssystem. Slikt er det lite av i dag. Om en hotellansatt mener dette er urettferdig har ingenting med saken å gjøre; det er deg som flyger det gjelder, og ingen andre.