Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Siden debatten sneier innom sykelønnsordninger og trygd.

En ung pilot med en million kroner i studiegjeld alene, og eventuelt "bare" på kontrakt (flyskole og typerating som LCCene krever at en skal betale selv), som mister legekjennelsen sin som pilot, står på bar bakke med en helt ubrukelig utdannelse. Derfor har flyselskapene som regel forsikringsordninger som hjelper vedkommede å komme seg på beina igjen etter et sertifikattap. Uten denne ordningen vil tap av legepapirer for manges del kunne medføre personlig konkurs, ettersom vedkommede kan være fullt arbeidsdyktig i et annet yrke, eksempelvis hotellresepsjonist eller taxisjåfør, og derved ikke har krav på støtte i forhold til tapet av retten til å utøve profesjonen sin.

Dersom sertifikattapsordningene i fremtiden presses ut av kollektivavtalene i jakten på de billigste flybillettene er det svært vanskelig å råde unge mennesker til å satse på en karriere som sivil trafikkflyger, med mindre utdannelsen blir fullfinansiert av et flyselskap eller av en nasjonalstat sitt utdanningssystem. Slikt er det lite av i dag. Om en hotellansatt mener dette er urettferdig har ingenting med saken å gjøre; det er deg som flyger det gjelder, og ingen andre.

Først til TOS: Det er helt i orden, jeg tar poenget ditt :)

Og det er helt tydelig MD11 at du jobber forran i rødsnuta, jeg er glad for at du er fornøyd med jobben din. Det er litt annerledes bak, det var det i allefall for 2 år siden, det kan jeg love deg.

DY's lærlinger (les: 1/3 av kabinansatte for noen år siden, 33%!) er betalt av skattebetalerne. DY fikk penger per lærling, 80,000. Også fikk lærlingene 5500 i lønn pr mnd. Da snakker vi billig arbeidskraft. Og når de hadde totalt 2 uker med annet enn flygning blir det ikke store praksisen. De hadde samme arbeidturnus som fulltidsansatte i kabinen. Samme ansvar. Ingen forskjell i det hele tatt. Reiseliv dreier seg om veldig mye mer enn jobbing som kabinansatt (har utdannelse i reiseliv, men var heldigvis ikke lærling).

Og ang. polenbasen, så tilbudte DY polske piloter en så dårlig lønn at andre LLC'er var luksus i forhold, men det ble forhandlet frem en bedre avtale. Derimot lurte de de Polske kabinansatte trill rundt. De fikk tilbudt en lønn (timesbetalt) som var mye lavere enn FR's lønn i polen. Jentene tok jobben alikevel, så ettertraktet en slik jobb er der borte. Men overraskelsen kom på første lønning. Lønna var mye mye lavere enn det de hadde forventet. Hva kom dette av? De regnet sammen sine timer på jobb, og det gikk ikke opp. Dette måtte da være feil?? Men nei. Det de ikke hadde fått med seg, var at lønnen var kun betalt for block til block. Det vil si, de fikk ikke betalt for 1 times innsjekk (Briefing, sjekking av nødutstyr,) så kommer boardingen som tar ca 20-30 min men da er også blockene på så det fikk de heller ikke betalt for. Når flyet pusher fra gate, da starter lønnen. Og når de hadde turnaround og ryddet flyet selv, da jobbet de faktisk gratis. Gratis boarding. Så startet timen igjen fra flyet pushet. Gratis deboarding, rydding og utsjekk. Med korte ruter kan dere tenke dere hvor mange timer som faktisk er i lufta i løpet av en 10 timers dag? Det er ikke mange. Så jentene i polen kunne faktisk dele timeslønnen sin i to. Hvis ikke DY driver sosial dumping så vet ikke jeg. Det var tilogmed en polsk pilot som sendte et brev til alle i DY der han tok jentene i forsvar og sa sin mening, han ble sagt opp på flekken. Illojalt, javel, men absolutt fair.

I tillegg, en venninde av meg i DY var helt utslitt og orket ikke den siste turen. Hun sa ifra til FO som på den tiden var flygersjef. Hun fikk høre om arbeidsmoral! Nei du.. DY har gjort mye bra men det er bare den ene siden av saken.

Personlig ser jeg at det ikke er noen fremtid som kabinansatt. Alle flyselskaper vil helst ansette 18 åringer til minimum lønn, som har masse energi, som smiler og gir alt, og etter et par år er de slitne og grinete, og da passer det jo fint at de slutter, så blir ikke anseniteten og lønnen dyr heller.

Så nuh har jeg takket for meg (ikke mer fulltid, har permisjon men tvilsomt at jeg får en bra kontrakt med deltid senere), det var mye moro i bransjen og jeg opplevde masse masse fantastiske turer og stopp før jeg ga meg. Nå er det mer utdanning som ligger forran meg og det gleder jeg meg til. Jeg bare håper at mitt fremtidige yrke vil gi meg halvparten så bra kollegaer som jeg hadde i luftfarten, da er jeg fornøyd. Det er noe eget med folk som er vant med å jobbe med ukjente hver dag, men alikevel oppfører seg som de har kjent hverandre en evighet.

LN-MOW, jeg er helt enig i at kontraktsjobbing ikke er ideelt, men det er det veldig lite av i Skandinavia og det er det jeg ser på som mitt arbeidsmarked.
DY bruker jo også en del kabinpersonell via vikarbyråer som "TopFlight" - og såvidt jeg har fått med er også disse drligere betalt og med mindre rettigheter... (Hva skulle ellers være gevinsten ved å ha outsourcet cabin crew..) Så det er nok ikke bare lærlingordningen som er en smule kritikkverdig, og også cc på kontrakter gjennom vikarbyråer..

Har mere end almindeligt svært ved at tilslutte mig hylekoret her.

Hvem har sagt at et job som stewardesse er et livstidsjob - lets face it det er ufaglært job - 6-8 ugers træning er ikke ligefrem en akademisk uddannelse. (ja jeg ved at DY har haft lærlige, men det er vel mere et lovgivningsproblem at det er muligt, end at DY er "slemme" - der er vel ikke noget der forhindrede DY's konkurrent i at gøre det samme, hvis det er lovligt)

Kontrakt ansættelse for piloter? Der er vel ingen der er tvunget til at indgå en sådan kontrakt - speak with your feet hvis du ikke er tilfreds.

At man vælger at bosætte på den anden side af kontinentet i forhold til hvor man arbejder - kan næppe belastes arbejdsgiveren, tvivler på at det er et krav at man SKAL på i SEA når man har base i EWR.

Hvis man skriver under på en arbejdskontrakt, er det vel normal kutume at læse den først, så at polske stewardesser ikke læser det de skriver under på, og tror de er ansat på andre betingelser end de vitterligt er, kan virkelig ikke bringe mit pis i kog. Handling har konsekvens: med andre ord hvis du vælger ikke at læse det du skriver under på, har du mistet enhver form for ret til at brokke dig bagefter.

Når DK afskediger 15 mand i Danmark og oven i købet tilbyder dem ansættelse et andet sted i Skandinavien, så er det dårligt! Halleluja, hvad forventer I, at DK skal sige at "ups vi har ikke noget for dig at lave i Danmark, men vi giver dig løn alligevel og hyrer en anden i ARN i stedet for"

Stewardesser der skal spise ombord, blandt passagerer - Uha hvor slemt! Skal flyet lade hver anden time for at de kan komme på restaurant, eller skal selskaberne rydde 2 rækker sæder for at der kan blive plads til en kantine på en Fokker 50? Get a grip.

Jeg ved godt det måske lyder hårdt, men verden er hård og er på tide at vi også i Skandinavien begynder at indse at Big Mother samfundet er ting fra fortiden. (Big Mother samfundet: der hvor du ikke skal tænke selv fordi mor (staten/samfundet) passer på dig og beskytter dig mod den store stygge arbejdsgiver!

Og det er helt tydelig MD11 at du jobber forran i rødsnuta, jeg er glad for at du er fornøyd med jobben din. Det er litt annerledes bak, det var det i allefall for 2 år siden, det kan jeg love deg.

MD11 jobber bak :)

Det de ikke hadde fått med seg, var at lønnen var kun betalt for block til block.

Det er ikke unormalt at kontraktspiloter, og også fast ansatte piloter i forskjellige selskaper rundt omkring, kun får betalt fra block-off til block-on.

(ja jeg ved at DY har haft lærlige, men det er vel mere et lovgivningsproblem at det er muligt, end at DY er "slemme" - der er vel ikke noget der forhindrede DY's konkurrent i at gøre det samme, hvis det er lovligt)

Det ville sgu da være trist hvis vi skulle lade laveste fællesnævner bestemme udviklingen i vores eller rige samfund. Heldigvis findes der da arbejdsgivere, der har lidt bedre moral end blot at skulle udnytte medarbejdere og lovgivning maksimalt.

Personligt synes jeg det er yderst utiltalende hvis samfundet skal udvikle sig sådan. Det kan godt være vi er godt på vej til det, men det kan da ikke være noget at stræbe efter.

..og lad os så få flypriserne tilbage på et realistisk niveau, så ansatte i branchen kan få rimelige forhold. Det er jo direkte usmageligt, at 100.000-vis af ansatte skal have dårlige forhold på verdensplan - blot fordi den enkelte rejsende skal have flybilletter til under kostpris.

..og lad os så få flypriserne tilbage på et realistisk niveau, så ansatte i branchen kan få rimelige forhold. Det er jo direkte usmageligt, at 100.000-vis af ansatte skal have dårlige forhold på verdensplan - blot fordi den enkelte rejsende skal have flybilletter til under kostpris.

Enig, men fortell det til politikere som er opptatt av forholdene innen byggebransjen, restaurantbransjen, som er mot privatisering av kollektivtrafikk og helsetjenester. De samme menneskene applauderer billige flybilletter, uten tanke på de bakenforliggende forhold internt i selskapene.

Jeg har aldri forstått, og kommer nok heller aldri til å forstå, hvorfor det er fyfy å få utført billige håndverkertjenester, mens det er kjempestas av å bli fløyet av en besetning på enda dårligere betingelser. Nå tenker jeg ikke på svart arbeid og ulovligheter, men ærlig utført arbeid.

Har mere end almindeligt svært ved at tilslutte mig hylekoret her.

Hvem har sagt at et job som stewardesse er et livstidsjob - lets face it det er ufaglært job - 6-8 ugers træning er ikke ligefrem en akademisk uddannelse. (ja jeg ved at DY har haft lærlige, men det er vel mere et lovgivningsproblem at det er muligt, end at DY er "slemme" - der er vel ikke noget der forhindrede DY's konkurrent i at gøre det samme, hvis det er lovligt)

Kontrakt ansættelse for piloter? Der er vel ingen der er tvunget til at indgå en sådan kontrakt - speak with your feet hvis du ikke er tilfreds.

At man vælger at bosætte på den anden side af kontinentet i forhold til hvor man arbejder - kan næppe belastes arbejdsgiveren, tvivler på at det er et krav at man SKAL på i SEA når man har base i EWR.

Hvis man skriver under på en arbejdskontrakt, er det vel normal kutume at læse den først, så at polske stewardesser ikke læser det de skriver under på, og tror de er ansat på andre betingelser end de vitterligt er, kan virkelig ikke bringe mit pis i kog. Handling har konsekvens: med andre ord hvis du vælger ikke at læse det du skriver under på, har du mistet enhver form for ret til at brokke dig bagefter.

Når DK afskediger 15 mand i Danmark og oven i købet tilbyder dem ansættelse et andet sted i Skandinavien, så er det dårligt! Halleluja, hvad forventer I, at DK skal sige at "ups vi har ikke noget for dig at lave i Danmark, men vi giver dig løn alligevel og hyrer en anden i ARN i stedet for"

Stewardesser der skal spise ombord, blandt passagerer - Uha hvor slemt! Skal flyet lade hver anden time for at de kan komme på restaurant, eller skal selskaberne rydde 2 rækker sæder for at der kan blive plads til en kantine på en Fokker 50? Get a grip.

Jeg ved godt det måske lyder hårdt, men verden er hård og er på tide at vi også i Skandinavien begynder at indse at Big Mother samfundet er ting fra fortiden. (Big Mother samfundet: der hvor du ikke skal tænke selv fordi mor (staten/samfundet) passer på dig og beskytter dig mod den store stygge arbejdsgiver!

Hvordan ville du Jens klare deg med USD 15.000 i aarsloenn, hun hadde ikke noe annet valg enn aa bo hjemme hos sin mor 2 timer nord for Seattle....husk ut av de 15.000 skulle ogsaa dekke avdrag paa studie laan....sett opp et regne stykke hvor du viser at hun kunne ha bodd i EWR omraadet.....:headbang:headbang

Hvordan ville du Jens klare deg med USD 15.000 i aarsloenn, hun hadde ikke noe annet valg enn aa bo hjemme hos sin mor 2 timer nord for Seattle....husk ut av de 15.000 skulle ogsaa dekke avdrag paa studie laan....sett opp et regne stykke hvor du viser at hun kunne ha bodd i EWR omraadet.....:headbang:headbang

Hun har jo åbenbart valgt et forkerte job!
.....:headbang:headbang

...selvfoelgelig - hun skulle ha "valgt" Alaska Airlines - 737 ....hmm men det var kanskje ikke et valg.....de neste 20 bedre jobbene var heller ikke noen mulighet...hun tok den jobben hun kunne faa....

Først til TOS: Det er helt i orden, jeg tar poenget ditt :)

DY's lærlinger (les: 1/3 av kabinansatte for noen år siden, 33%!) er betalt av skattebetalerne. DY fikk penger per lærling, 80,000. Også fikk lærlingene 5500 i lønn pr mnd. Da snakker vi billig arbeidskraft. Og når de hadde totalt 2 uker med annet enn flygning blir det ikke store praksisen. De hadde samme arbeidturnus som fulltidsansatte i kabinen. Samme ansvar. Ingen forskjell i det hele tatt. Reiseliv dreier seg om veldig mye mer enn jobbing som kabinansatt (har utdannelse i reiseliv, men var heldigvis ikke lærling).

Og ang. polenbasen, så tilbudte DY polske piloter en så dårlig lønn at andre LLC'er var luksus i forhold, men det ble forhandlet frem en bedre avtale. Derimot lurte de de Polske kabinansatte trill rundt. De fikk tilbudt en lønn (timesbetalt) som var mye lavere enn FR's lønn i polen. Jentene tok jobben alikevel, så ettertraktet en slik jobb er der borte. Men overraskelsen kom på første lønning. Lønna var mye mye lavere enn det de hadde forventet. Hva kom dette av? De regnet sammen sine timer på jobb, og det gikk ikke opp. Dette måtte da være feil?? Men nei. Det de ikke hadde fått med seg, var at lønnen var kun betalt for block til block. Det vil si, de fikk ikke betalt for 1 times innsjekk (Briefing, sjekking av nødutstyr,) så kommer boardingen som tar ca 20-30 min men da er også blockene på så det fikk de heller ikke betalt for. Når flyet pusher fra gate, da starter lønnen. Og når de hadde turnaround og ryddet flyet selv, da jobbet de faktisk gratis. Gratis boarding. Så startet timen igjen fra flyet pushet. Gratis deboarding, rydding og utsjekk. Med korte ruter kan dere tenke dere hvor mange timer som faktisk er i lufta i løpet av en 10 timers dag? Det er ikke mange. Så jentene i polen kunne faktisk dele timeslønnen sin i to. Hvis ikke DY driver sosial dumping så vet ikke jeg. Det var tilogmed en polsk pilot som sendte et brev til alle i DY der han tok jentene i forsvar og sa sin mening, han ble sagt opp på flekken. Illojalt, javel, men absolutt fair.

I tillegg, en venninde av meg i DY var helt utslitt og orket ikke den siste turen. Hun sa ifra til FO som på den tiden var flygersjef. Hun fikk høre om arbeidsmoral! Nei du.. DY har gjort mye bra men det er bare den ene siden av saken.

Personlig ser jeg at det ikke er noen fremtid som kabinansatt. Alle flyselskaper vil helst ansette 18 åringer til minimum lønn, som har masse energi, som smiler og gir alt, og etter et par år er de slitne og grinete, og da passer det jo fint at de slutter, så blir ikke anseniteten og lønnen dyr heller.

Så nuh har jeg takket for meg (ikke mer fulltid, har permisjon men tvilsomt at jeg får en bra kontrakt med deltid senere), det var mye moro i bransjen og jeg opplevde masse masse fantastiske turer og stopp før jeg ga meg. Nå er det mer utdanning som ligger forran meg og det gleder jeg meg til. Jeg bare håper at mitt fremtidige yrke vil gi meg halvparten så bra kollegaer som jeg hadde i luftfarten, da er jeg fornøyd. Det er noe eget med folk som er vant med å jobbe med ukjente hver dag, men alikevel oppfører seg som de har kjent hverandre en evighet.

_____

Flott og beskrivende innlegg.
Det sier seg selv at intet selskap i Skandinavia (bortsett fra DY) kan konkurrere med en lønn på 5500 kr i måneden for en kabinansatt. Resten er betalt av NAV / skattebetalerne. (Gjaldt 1/3 av ca'ene for en tid siden). Normalt ligger jo en vanlig startlønn for disse ca'ene slik jeg forstår det på minst tre - fire ganger høyere, pluss salgsprovisjon, dietter etc i SK, DK, TUI...

Og at man kaller de lærlinger gjør ingen forskjell. De inngikk vel som en del av minimum crew, og ikke som ekstraansatte ut over de andre, slik jeg er blitt fortalt?

Det er også sagt at tidligere Sterling og noen andre selskaper har hatt lignende løsninger for flight deck. De gikk ut og ansatte folk med svært lav erfaring, og gav dem flyerfaring i høyresetet, mot at de nærmest fløy gratis, eller kanskje til og med måtte betale ratingen sin på denne måten. Kjenner ikke detaljene 100 %.

Alt dette oppleves selvfølgelig som umoralsk av de selskaper som kjører slik man forventer innen arbeidsmarkedet. En annen side er det sikkerhetsmessige.

Dessverre er dette en trend som synes å bli tydeligere og tydeligere.
Spiralen vil sannsynligvis fortsette, og de som er unge i markedet nå, bør ta opp hansken, eller så vil de tilhøre lavinntektsgruppene innen få år.

Tally-Ho

...selvfoelgelig - hun skulle ha "valgt" Alaska Airlines - 737 ....hmm men det var kanskje ikke et valg.....de neste 20 bedre jobbene var heller ikke noen mulighet...hun tok den jobben hun kunne faa....

Måske hun skulle have kigget ind i andre erhverv.... ved det ikek kender / kendte ikke damen.

Uanset, at tage job i den anden ende af landet uden at have et sted er bo, er hul i hovedet.

Hun tog et valg, det kan man ikke generalisere ud fra.

Man kan heller ikke beskylde hendes arbejdsgiver for noget - som arbejdsgiver er man ikke forpligtet til at stille bolig til rådighed for sine ansatte, selvfølgelig er man rar (i den danske betydning) hvis man gør det, mend et kan aldrig blive et krav.

_____

......de som er unge i markedet nå, bør ta opp hansken, eller så vil de tilhøre lavinntektsgruppene innen få år.

Tally-Ho

Det vil gå som markedet vil.

Der er nogle ret store generationer af piloter i den dyre ende af skalaen hos de store gamle selskaber - når de ryger ud pga. alder, og økonomien vender kommer der en ketchupeffekt, hvor der pludselig vil være efterspørgsel efter unge piloter, så vil du se markedsprisen stige igen.

Men det er meget muligt at der kommer yderligere pres på lønnen før det opad igen.

Jeg har aldri forstått, og kommer nok heller aldri til å forstå, hvorfor det er fyfy å få utført billige håndverkertjenester, mens det er kjempestas av å bli fløyet av en besetning på enda dårligere betingelser. Nå tenker jeg ikke på svart arbeid og ulovligheter, men ærlig utført arbeid.

Jeg kan kun være enige.... Det er synd for håndværkerne at de får konkurrence fra lande med lavere lønninger og det skal politkerne nok få stoppet, mens når der er konkurrence indenfor flybranchen, så har de ansatte bare godt af det og er forkælede...

Måske alle kritikerne rent faktisk skulle prøve at sætte sig ind i hvordan dagens arbejdsvilkår er - for der er sket meeeeget de senere år. Hvis man har bare lidt indsigt i branchen, så ved man godt at det ikke er et højtbetalt hyggejob mere - ellers taler man ihvertfald mod bedre vidende.

Tally Ho : At lærlingene skulle utgjøre et sikkerhetsproblem er utenfor min fatteevne. De gjennomgår akkurat samme kabinkurs over 5 uker som øvrige nyansatte i kabinen. De har med seg en kyndig og erfaren kabinsjef i tillegg til øvrige kolleger i kabinen.

Chye: Jeg vet ikke hvor du jobber nå men jeg jeg jobber bak, ikke foran. Jeg spiser gjerne middagen min på et klappsete i galley og står det en søppelsekk der bak så gjør det meg ingenting. Jeg har til og med sittet oppå søppelsekken, den er myk ;-) Wake up, tiden lange stopp på flotte hotell er over og man jobber tildels intensivt de dagene man er på jobb....hvis du velger og gi deg så er det ditt valg så får vi andre "sliterne" stå på videre. Men jeg har selvsagt forståelse for de som vil kjempe for sin lønn og sine goder i SAS konsernet, men som sagt, skal de ned på DY nivå når det gjelder arbeidstid og lønn så er det ikke synd på de :) Nå skal jeg nyte mine 4 fridager som begynner akkurat nå.

_____
Alt dette oppleves selvfølgelig som umoralsk av de selskaper som kjører slik man forventer innen arbeidsmarkedet. En annen side er det sikkerhetsmessige.

Bare for å komme med en liten kommentar: Hvorfor skulle det være en sikkerhetsmessig side ved lærlingeordningen til DY? Jeg antar at de har gjennomgått vanlig sikkerhetsopplæring på samme måte som kabinpersonalet normalt sett går gjennom. Om jeg tar feil så er det en annen sak, men om det jeg skriver er riktig så spiller det vel liten rolle rent sikkerhetsmessig om det er en lærling eller en "normal" kabinansatt. Det kan sikkert skorte litt på erfaringen til lærlingene, men det vil det alltid gjøre med nyansatte og man skal vel ikke helt avskrive dem likevel i så måte.:)

Jeg kan kun være enige.... Det er synd for håndværkerne at de får konkurrence fra lande med lavere lønninger og det skal politkerne nok få stoppet, mens når der er konkurrence indenfor flybranchen, så har de ansatte bare godt af det og er forkælede...

Jeg har ikke sett noen mene det er feil at håndverkerne får konkurranse fra utenlandsk arbeidskraft, og heller ikke noen som mener at flyansatte fortjener å gå ned i lønn. At mange mener det er nødvendig er en annen sak.

Er vel neppe de politiske partiene som ønsker et ryddig arbeidsliv som er skyld i arbeidsforholdene i flybransjen. Andre bransjer har muligens hatt sterkere fagforeninger som har hatt mer fokus og sterkere gjennomslag.

Hjelper vel lite at alle får det like dårlig heller...

TOS:
Njaa, det er vel ikke optimalt å ha en styrmann på en 737 med kanskje 50 timer på flyptypen (som kanskje kjøper seg f/o-erfaring), og kanskje ikke optimalt om det er flere "lærlinger" på jobb samtidig i kabinen, den dagen det går en kule varmt. Om det er et sikkerhetsproblem skal jeg ikke dvele så mye med. Det er så mangt som kan være et sikkerhetsproblem, så hver får gjøre opp sine egne meninger.
For min del er det ikke meningen å drive noen vendetta mot noen spesielle. At DY ble valgt var vel for de er nærmest i markedet, men andre kunne også vært nevnt. Var såvidt innom ex-Sterling som brukte styrmenn i høyresetet (der disse kjøpte erfaring), og samtidig fylte en av to stoler i cockpit. Vi skal på en sånn dag være glad for at ikke fartøyssjefen får et hjerteinfarkt...
Og jeg tillot meg spesielt å reagere på dette med at NAV / skattebetalerne har dekket hoveddelen av lønnen til såkalte "lærlinger" i DY-kabinen. Akkurat den saken er mer enn "tvilsom" etter mine begreper. Men nok om dette fra meg.

Nå aner jeg en viss polarisering av de som føler for å forsvare ordningen, og de som ønsker å opprettholde de opparbeidede goder. Dette er jo en konsekvens av markedsliberaliseringen i bransjen (som jeg alltid har støttet), og denne problemstillingen måtte derfor melde seg på et tidspukt. Igjen - vi som er noenlunde sikre med hensyn til ansiennitet og alder skal nok ikke rammes i første omgang. Vi høster av det arbeid som forgjengerne våre gjorde. Men for de nye i bransjen blir dette et rotterace. Og det er synd. Og husk at bak dagens etablerte LCC'er, kan det fort komme andre, som er enda mer "fleksible".

Til slutt - min intensjon var ikke å henge ut spesielle selskaper. De som jobber i de aktuelle selskaper fortjener all støtte, de gjør en like god jobb som alle andre. Og som kunde benytter jeg meg av markedsliberalismen, og flyr neste uke DY til TOS i stedet for SK, som var dyrere.

Er ikke bedre enn andre der...

Tally-Ho

Last edited:
Back