Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Skal fortelle litt om hvordan det var å være reiseleder, slik jeg var fra 1990-92.

Jeg jobbet for Star Tour, og for å bli ansatt som reiseleder måtte man gjennom Star Tours egen reiselederskole på Mallorca. Jeg husker ikke eksakt, men mener det kom på ca 20.000 kroner å ta den skolen.

Jeg hadde hørt at det ikke var lov med sykefravær når man var reiseleder, og spurte om dette på intervjuet i Oslo. Der fikk jeg vite at reiseledere ikke var syke. Jeg sier "ok, men om man får lungebetennelse og ligger med 40 i feber..." Svaret var kort og klart: Reiseledere er ikke syke.

Lønnen som reiseleder er forskjellig fra land til land, etter hvor dyrt det er å være i landet. På Kreta tjente jeg ca 3500 kroner pr. måned. På Barbados er det vesentlig dyrere å leve, og lønnen var der ca 5000 kroner pr. måned. Men man bor gratis. Disse beløpene er før skatt.

Arbeidsdsuken på Kreta var stort sett mellom 70 og 75 timers arbeid pr. uke. På Barbados var timeantallet noe kortere, men det finnes også destinasjoner som hadde ennå mer arbeidspress. Og arbeidstidene var ukurrante, man måtte på flyplassen når fly kom/gikk uansett når på døgnet det var. Man fikk reise hjem to ganger pr. år. På stand by billett.
Gjennomsnittlig var reiselederne i Star Tour ansatt to sesonger, det vil si i ett år. Jeg var i to år.

Jeg vet ikke hva reiselederne tjener i disse dager, men jeg misstenker at de fortsatt går for en symbolsk lønn, og at arbeisdagene deres er like lange som da jeg jobbet.

Her på forumet er det mange som boikotter flyselskap som driver med det de kaller sosial dumping. Boikotter de samme folkene også charterselskapene? De ansatte i flyselskapene har jo arbeidsforhold som er i helt annen klasse enn reiselederne. Både når det gjelder lønn, arbeismengde, komme hjem hver dag og mulighet til å være borte fra jobb når man er syk. Hvor mange her boikotter charterselskapene?

IMM
;)

Jeg tror forsatt at man ma vaere aerlig dersom man diskuterer "sosial dumping".

Först og fremst skulle man tenke seg litt om faktum om man kanskje kommer fra en meget höyt nivea tilbake til en mer normalt nivea sett pa europeisk snitt. (Jeg tror dette vil skje over tid med lönninger / priser i Norge)

Den annen side er den - totalt uavhengig av bransjen - at dersom man vil ha minimums-lönninger, sa diskuterer man automatisk minimums-priser. Dette er desverre den direkte veien tilbake til en regulert marked.

Til slutt er det kundene som velger. Slik som de velger bort SAS i favör av lavpris-aktörer for noen ar na, sa vil de velge bort dyre aktörer ogsa pa alle andre industri-omrader. Det er en kundes krav a levere en produkt billig dersom det er ikke god nok skillet fra andre produkter med en stor kvalitets-forskjell. Jo dyrere du er, jo bedre ma du vaere.

Jeg har ogsa mening at det beste rad til ungdommen i denne tider kan bare vaere: Laer deg opp, bygg opp spesialkompetanse, gir deg en sterkt profil og gjör dette du vil gjöre. Med full innsats. Selv i dagens krise rekruteres det gutta og jenta direkte bort fra Universiteten rett og slett fordi de er sa veldig attraktive for selskaper.
De som velger a holde seg utenfor höyt utdanning star desverre i fare a bli "utbyttbar" i en tid hvor det finnes seg for mye mennesker uten jobb som kan klare a levere enkelte oppgaver som ikke trenger spesial-kompetanse.

Bare mine tanker.

Skal fortelle litt om hvordan det var å være reiseleder, slik jeg var fra 1990-92.

Jeg jobbet for Star Tour, og for å bli ansatt som reiseleder måtte man gjennom Star Tours egen reiselederskole på Mallorca. Jeg husker ikke eksakt, men mener det kom på ca 20.000 kroner å ta den skolen.

Jeg hadde hørt at det ikke var lov med sykefravær når man var reiseleder, og spurte om dette på intervjuet i Oslo. Der fikk jeg vite at reiseledere ikke var syke. Jeg sier "ok, men om man får lungebetennelse og ligger med 40 i feber..." Svaret var kort og klart: Reiseledere er ikke syke.

Lønnen som reiseleder er forskjellig fra land til land, etter hvor dyrt det er å være i landet. På Kreta tjente jeg ca 3500 kroner pr. måned. På Barbados er det vesentlig dyrere å leve, og lønnen var der ca 5000 kroner pr. måned. Men man bor gratis. Disse beløpene er før skatt.

Arbeidsdsuken på Kreta var stort sett mellom 70 og 75 timers arbeid pr. uke. På Barbados var timeantallet noe kortere, men det finnes også destinasjoner som hadde ennå mer arbeidspress. Og arbeidstidene var ukurrante, man måtte på flyplassen når fly kom/gikk uansett når på døgnet det var. Man fikk reise hjem to ganger pr. år. På stand by billett.
Gjennomsnittlig var reiselederne i Star Tour ansatt to sesonger, det vil si i ett år. Jeg var i to år.

Jeg vet ikke hva reiselederne tjener i disse dager, men jeg misstenker at de fortsatt går for en symbolsk lønn, og at arbeisdagene deres er like lange som da jeg jobbet.

Her på forumet er det mange som boikotter flyselskap som driver med det de kaller sosial dumping. Boikotter de samme folkene også charterselskapene? De ansatte i flyselskapene har jo arbeidsforhold som er i helt annen klasse enn reiselederne. Både når det gjelder lønn, arbeismengde, komme hjem hver dag og mulighet til å være borte fra jobb når man er syk. Hvor mange her boikotter charterselskapene?

IMM
;)

-----------

IMM tar opp en interessant debatt (i en litt gammel tråd).
Nå er det vel ingen som snakker om å boikotte flyselskaper som flyr med lavere betingelser enn andre. Flyr med Norwegian i dag fra TOS til OSL, og fløy med Ryanair for ikke lenge siden. Det vil jeg fortsette med.
Dog er det viktig at sekslapene IKKE tar ulovlige "shortcuts" i sin kamp om markedsandeler, og det er riktig at man har fokus på dette med arbeidsforhold ombord (kontraktsforhold etc).

Det har vært vanskelig å sanksjonere tvilsomme arbeidsordninger, da luftfarten er internasjonal. JAR subpart Q gjør i alle fall at arbeidstidsbegrensningene skal være noenlunde like over hele "fjøla". At noen selskaper fremdeles kjører med "urealistisk arbeidsplanlegging", som igjen gir overskridelse av subpart Q, er en uting, men et faktum.

Så nevner IMM noe om arbeidsforholdene for reiseledere, og påpeker sin lave lønn som reiseleder for mange år siden, og avslutter med å snakke om boikott av charterselskapene...

Du søker IKKE arbeid som reiseleder om det er lønnen du går etter. Dette er et lavtlønnsyrke, og har alltid vært det. At man har fri bopel, delvis fri kost og deltar gratis på en masse, gjør at unge mennesker fortsatt tar et år eller to (ja noen mange år) i slike jobber. Alle reiseselskaper (Thomas Cook, Tui, Apollo you name it...) har noenlunde like forhold, så da vel må alle boikottes;-)

Og så blander man her flyselskap og reiseverter i samme slengen, på bakgrunn av at de tilhører samme eierparaply. Meg bekjent er flight deck i eget selskap lønnsledende i Skandinavia i øyeblikket, og kabinen noenlunde på linje med et annet ledende skandinavisk selskap. Så her må man holde tungen rett i munnen.

Tally-Ho

Last edited:
Back