Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

TOS:
Njaa, det er vel ikke optimalt å ha en styrmann på en 737 med kanskje 50 timer på flyptypen (som kanskje kjøper seg f/o-erfaring), og kanskje ikke optimalt om det er flere "lærlinger" på jobb samtidig i kabinen, den dagen det går en kule varmt. Om det er et sikkerhetsproblem skal jeg ikke dvele så mye med. Det er så mangt som kan være et sikkerhetsproblem, så hver får gjøre opp sine egne meninger.

Nå tenkte jeg primært på kabinen, og der er det vel så vidt jeg har forstått det ikke flere lærlinger på jobb samtidig. Som MD11 skriver så har også disse lærlingene samme sikkerhetsopplæring som de som er ansatt i kabinen på vanlige vilkår. Jeg skjønner helt klart din bekymring, og hva angår "lærlinger" i cockpit så er jeg nok noe mer bekymret.

Hva angår lærlingordningen så er det vel som med alle lærlingordninger slik at mottakende bedrift får støtte fra fylkeskommune for å drive utdanning. Det er helt normalt i mange andre bransjer hvor det er konkurranse. Selv med en slik støtte velger ikke alle å benytte seg av muligheten til å ta inn lærlinger, fordi det som oftest koster tid & ressurser for mottakende bedrift. Det er godt mulig denne ordningen er tvilsom, men det har vel vært flere runder med dette og jeg synes å huske at det ble konkludert med at DYs opplegg tilfredsstilte de krav som fylkeskommenen det gjaldt hadde for slik støtte. Jeg kjenner alt for lite til den (basert på objektiv informasjon) til at jeg føler at jeg kan trekke noen bastante konklusjoner.

Måske hun skulle have kigget ind i andre erhverv.... ved det ikek kender / kendte ikke damen.

Uanset, at tage job i den anden ende af landet uden at have et sted er bo, er hul i hovedet.

Hun tog et valg, det kan man ikke generalisere ud fra.

Man kan heller ikke beskylde hendes arbejdsgiver for noget - som arbejdsgiver er man ikke forpligtet til at stille bolig til rådighed for sine ansatte, selvfølgelig er man rar (i den danske betydning) hvis man gør det, mend et kan aldrig blive et krav.

Det som burde vaere spoersmaalet er hvorvidt ulykken var en foelge av Colgans operasjon hvor 2/3 av pilotene ikke tjener nok til aa bo innen rimelig rekkevidde av basen.....om hun hadde valgt en annen karriere, saa ville det ikke endret mye, hennes jobb ville ha blitt fyllt av en annen pilot med samme loenn, fremdeles en loenn som gjoer det umulig aa bo i New York omraadet.....og kanskje hun (eller om du tror han) ville ha hatt en noe kortere reisevei....men ville piloten vaert opplagt nok )og med nok erfaring til aa forhindre ulykken sammen med en underkvalifisert kaptein.

Colgan var svaert klar over pilotenes reisevei, og de hadde gjort sitt for aa "rette" paa situasjonen...de forboed piloter aa sove i hvilerommet....

Det sier seg selv at intet selskap i Skandinavia (bortsett fra DY) kan konkurrere med en lønn på 5500 kr i måneden for en kabinansatt. Resten er betalt av NAV / skattebetalerne. (Gjaldt 1/3 av ca'ene for en tid siden). Normalt ligger jo en vanlig startlønn for disse ca'ene slik jeg forstår det på minst tre - fire ganger høyere, pluss salgsprovisjon, dietter etc i SK, DK, TUI...

Mye er sagt og mye er ment om lærlingeordningen til Norwegian. Det som virker klart er at Norwegian fant en finansieringskilde som sørget for at lærlingene fikk bedre betalt enn det Norwegian betalte ut i lønn. Dette er jo en helt kurant sak å reagere på, men jeg synes ikke det er et steg i retning sosial dumping.

Dessverre er dette en trend som synes å bli tydeligere og tydeligere.
Spiralen vil sannsynligvis fortsette, og de som er unge i markedet nå, bør ta opp hansken, eller så vil de tilhøre lavinntektsgruppene innen få år.

Dette tror jeg du har helt rett. Dessverre ser det ut til at fagforeningene i flybransjen har lite påvirkning på tvers av selskapene, og i liten grad klarer å påvirke retningen bransjen beveger seg i.

Jobb i kabinen har mange fellestrekk med andre lavinntektsgrupper: Det kreves ingen formell utdannelse utover noen ukers kurs, bransjen er utsatt for sterk konkurranse, det er mange som ønsker jobbene og det ser ut til å være ungdom som rekrutteres. Jeg tror det blir vanskelig å se på kabinbesetning som noe annet enn et lavinntektsyrke på sikt, og i en de selskaper ser man allerede i dag at det er slik.

Etter min mening er det ikke uanstendig å betale lav lønn til noen som er ansatt i et lavinntekstyrke. Derimot er det uanstendig å betale noen ei lønn de ikke kan leve av der de er ansatt, eller å presse ansatte ut for å erstatte dem med ansatte fra andre land.

Selv arbeider jeg i et yrke med relativt høy lønn, og vet hvordan jeg ville reagere om alle alternativene mine plutselig innebar å gå ned til halv lønn. Det er imidlertid ikke det samme som å si at den halve lønna ville være sosial dumping.

Colgan var svaert klar over pilotenes reisevei, og de hadde gjort sitt for aa "rette" paa situasjonen...de forboed piloter aa sove i hvilerommet....

Jeg er helt sikker på at det finnes mange selskaper i Kina, Filipinene, Kongo og USA som har uakseptable ansettelsesforhold. Kan vi ta dem i en annen tråd?

Jeg vil rette meg etter flertallet, men jeg synes at slike kontrakter er relevante, det er ingenting som hindrer en aktoer paa det norske markedet i aa kjoepe inn mesteparten av tjenestene i en operasjon fra utlandet og mitt poeng er at selv om hver enkelkomponent i seg selv ikke bryter loven saa blir dette saa oppdelt at summen av disse ikke lengre gir den innsikt som skal til for aa drive en sikker operasjon...

Jeg er helt sikker på at det finnes mange selskaper i Kina, Filipinene, Kongo og USA som har uakseptable ansettelsesforhold. Kan vi ta dem i en annen tråd?

Hvorfor det? Jeg synes det dc-8-63 her skriver om her er fullstendig i tråd med overskriften på denne diskusjonen.

. Jeg spiser gjerne middagen min på et klappsete i galley og står det en søppelsekk der bak så gjør det meg ingenting. Jeg har til og med sittet oppå søppelsekken, den er myk ;-) Wake up, tiden lange stopp på flotte hotell er over og man jobber tildels intensivt de dagene man er på jobb.....

Det er veldig trist at man skal syntes det er helt OK å spise middagen oppe på en søppelsekk.... det er vel en mellomting mellom en 48timers stopp i BCN og en anstendig mulighet til et måltid på en +12 timers dag ?

Er det helt OK at serveringspersonalet inntar sine måltider på søppelsekker ?

Det er veldig trist at man skal syntes det er helt OK å spise middagen oppe på en søppelsekk.... det er vel en mellomting mellom en 48timers stopp i BCN og en anstendig mulighet til et måltid på en +12 timers dag ?

Er det helt OK at serveringspersonalet inntar sine måltider på søppelsekker ?

Se ironien kjære venn :) Og jeg vil aboslutt kalle en varm middag på klappsete i galley foran eller bak som et anstendig måltid. Heller det en enn stressete minimum mealstop på en eller annen flyplass for deretter og løpe tilbake til flyet....har prøvd det også. Og spesielt i disse tider da det stort sett er bare dyr junkfood og få tak i på flyplassene. Det var noe annet før med Avinors flotte og rimelige kantiner.

Last edited:
Mye interessant lesing om flybransjen her, spesielt fra en nybegynners synsvinkel.
Er flybransjen i Norge i ferd med å utvikle seg mot amerikansk flybransje? Kan bransjens utvikling se mørk ut? Spør siden jeg har framtidsinteresser i bransjen, da som pilot.

Den rød-grønne regjeringen annonserte forrige mandag at de har bestemt seg for å støtte en flygerutdanning i Tromsø/Bardufoss i 2010 og 2011 og sikter på en framtidig sikring over tid (http://fil.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6763800).

Hvilke framtidssikt har denne bransjen egentlig? Er dette riktig trekk av regjeringen?

Jeg tror denne diskusjonen glemmer den viktigste gruppe: Kundene.
Hva vil de kundene ha? Hva er de villige a betale for? Hva er bildet av "mitt" selskap hos kundene? Hva er de makro-forhold. Synker inntekter eller stigger de? Har kundene valget a bytte over til en annen selskap? Forandrer seg den bildet kundene har av transport-mate (Og yes, det gjör dette definitiv. 10 ars siden hadde en flyreise forsatt en liten eksklusivitet, idag er det en helt vannlig reisemate som en vannlig buss-reise.)

Om man her diskuterer lönninger, sa diskuterer man faktisk de pengene som selskaper kan rekke videre til sine ansatte. Og - om man tenker at de lönninger er for lave - sa ma man spöre hvorfor selskaper ikke klarer a ta seg betalt den rette prisen - les mere. Diskuterer man dette uten a ha kundene i fokuss, sa blir dette en intern-diskusjon. Og - ingen overraskelse - hver ansatt vil föle at deres lönn er for lavt

Og har ikke selskaper mye av skylden. Reklamerer de ikke bare prisen. Selv CoreSAS reklamer har 75% plass for prisen og bare inneholder med meget sma bokstaver "ingen gebyrer hos oss". Jeg tror dette kannibaliserer marked. Egentlig ma en CoreSAS reklame vise de fordeler man har dersom man skal fly med SAS, ingen pris. Er din produkt sa ettertrakted at kundene er villige a betale noe ekstra, sa har du pricing power.

En annen ting er denne spörsmal. Hva er egentlig en fair lönn til en ansatt som har en jobb, ikke en opplaert yrke, som trengte 6 ukers kurs, noen oppfrisking og en normal godt helse pluss evne til a kunne svömme??? Sett dette i forhold til en flymekaniker som har en riktig yrke, trenger en yrkesutdanning osv. ...
Det er vel en vesentlig del av var verden at lönninger betales ogsa i forhold til individuelt kompetanse, som ikke kan utbyttes enkelt og trenges en langt tid a opplaere seg. En lege naturligvis tjener langt mere enn en flyvertinne og jeg tror det finnes ingen her inne som vil diskutere hvor.

Noen har benytted dette diskusjonen a trekke inn USA og Polen i bildet.
I USA har vi sett siden 2001 ca 200.000 jobber i flybransjen ryke. De som forsatt har jobb, star foran spörsmalet om de vil beholde jobben sin og ma belage seg med mye lavere lönninger og darligere vilkar eller om de vil ha plass hos de andre 200.000 som er ute av bransjen og trolig aldri kommer inn igjen. For de som star innebaerer det hapen at ting bedrer seg dersom bransjen ser en opptur igjen.
I Polen er en flyvert(inne) jobb - selv om dette er meget darlig betalt - som en gull-nugget du finner. Landet har offisielt nesten 20% (!!!) arbeidsledighet og flesteparten av dette er kvinner. Jeg er mere glad a si disse jenter jobber i relativ lavt betalte flyvertinner-jobber enn a bli tvunget a prositutere seg. Dette skulle man huske dersom man vil diskutere lönn-nivea i Polen.

Som sagt för, jeg er meget spent a höre hva en fair lönn for en flyvert(inne) (i Norge) er!

Skal man da legge til grunn at man skal kunne jobbe frem til man er 67 om helsa holder ?

Hva man har i lønn og hvilke personal kostnader arbeidsgiver har skiller jo voldsomt for f.eks SAS i gammle dager med pensjonsalder for CA på 55 år og gode loss of licens forsikringer .

Hva tjente vi i 2008 ? http://www.jobbfeber.no/artikkel.lasso?-KeyValue=32818

Ser ingen grunn til at lønnskale på CA ikke kan gå til f.eks 32.000,- /mnd

Det blir slengt ut om og om igjen, kabinpersonale er ikke verdt uniformen de går i, 6 ukers kurs og så videre. Et godt flyselskap ansetter ikke hvem som helst i kabinen, de ansetter helst folk med utdannelse. Ingen jeg kjenner i kabinen hos SAS er uten utdanning, bortsett fra de som studerer og jobber i ressurspoolen. Det finnes nok noen men dette er altså unntaket i SAS. Nå går utviklingen dit at man vil ansette 18 åringer for 50 kroner timen og få de til å jobbe 14 timer dagen i et par år, slik at de lett kan byttes ut. Det er meget demotiverende å høre om denne holdningen ute blant "vanlige" folk, da vi i kabinen har en meget viktig jobb, som er fysisk og mentalt utfordrende. Det er en egen livsstil. Nå sier ikke jeg at jeg skal tjene en million i året, jeg sier bare at jeg vil ha en annstendig lønn (som jeg hadde for noen mndr siden) og jeg vil ikke sitte på noen søppelsekk i spisepausa, og jeg vil heller ikke ha en "normal arbeidsdag" på 10,5t.

Nå må ikke folk finne på å tro at foreningene (dvs, kabinasatte) går rundt og skriker fordi de ikke får 2 døgn stopp. De tider er forbi og det er alle klar over.

Kjos er heldig som har folk som MD11, han ler hele veien til forhandlingsmøter med foreningene og til sist, banken.

Hvis presset på flysekskapet er så hardt at ansatte må sitte på søppelsekker når de inntar maten sin, sorry men da har ikke selskapet livets rett. Jeg er i hvertfall ikke med på den dansen!

Og før gjerrigknarkene begynner maset sitt igjen, vil jeg som flyger stemme i med at et god kvalifisert og ikke minst erfarent (understreker "erfarent") cabin crew er en av de største suksessfaktorene i et flyselskap. Det er ikke lengden av "kurset" som er interessant. Det interessante er erfaringen og kompetansen de har med seg til intervjuet, og kunnskapene, ferdighetene og holdningene de bringer med seg hver dag de drar på jobb. Når jeg ser hvor profesjonelle de aller, aller fleste av kollegaene i kabinen er, gjør det meg stolt av å være en del av teamet ombord.

Jeg har fremdeles til gode å se en kabinansatt som ikke har gjort seg fortjent til lønnen sin, enten det er i SAS eller i Norwegian. Så får en legge i den siste setningen akkurat det man vil...

Jeg vil bare gjenta det jeg har sagt før.... kabinbesetningen er min forlengede arm. Den, kabinen, gjør min kapteinsjobb til det den er, nemlig en innsats for høy sikkerhet og service. Jeg er imponert over det høye kvalitative nivået mine kabinbesetninger utviser, på faglig plan, på menneskelig plan, basert på at de faktisk har en utdannelse og yrkeserfaring fra tidligere arbeidsforhold. En kabinansatt med den livs- og yrkeserfaring som jeg opplever i mitt daglige virke skal betales med en skikkelig lønn, gjerne mer enn en lærer eller sykepleier. Ikke som en kvisete skoleelev som sitter i kassa på Rema 1000 etter skoletid.

Sykepleierforbundet så seg i dag råd til å betale for to helsider i Aftenposten, der samtlige partiledre stod i bakgrunnen og lovet bedre lønn til en gruppe som har en snittlønn på 410k per år. Dette med lønn er ingen enkel diskusjon.....

Nå er det flere ting enn bare utdannelsen som må være gjeldene til å bestemme lønnen. Så om kabinbesetningen "kun" har et 6 ukers kurs eller ikke er igrunn irrelevant.

Poenget er jo at man er nødt til å ha motiverte mennesker for å gjøre enn god jobb, og lønn og arbeidsforhold er da en viktig suksessfaktor. Dessverre så ødelegger da folk som MD-11 og ansatte i Ryanair da for alle andre da de synes det er greit å sitte på søppelsekker og spise maten sin.
Itillegg har passasjerene også et ansvar da mange synes det er greit å komme seg til London for noen få hundrelapper eller enda mindre. Jeg mener at de som velger f.eks Ryanair er like "umoralske" som enkelte amerikanske sjefer som velger å bedrive union crushing!

Skulle vært artig å kjenne til hvor mage fagforeningsfolk som har fløyet Ryanair i embeds medfør. (Tenker da på "utflukt"/tur arrangert/betalt av fagforningen)

Jeg mener at de som velger f.eks Ryanair er like "umoralske" som enkelte amerikanske sjefer som velger å bedrive union crushing!

Det er umoralsk å fly med Ryanair, men du har ingen problemer med å handle på IKEA?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=561439

Ikeas underleverandør i Tyrkia anklages for fagforeningsknusing og trues med forbrukeraksjoner.

Jeg synes det er vel og bra at denne diskusjonen kommer opp, men i det store og det hele er ikke Ryanair så mye verre enn mange andre selskaper. Det gjør det ikke noe mer akseptert, men kravet å levere et godt resultat gjør at mange gjør det meste for å spare penger.

hvorfor skal det vaere umoralisk a fly Ryanair?

De leverer det de lover, fordi de lover ikke mye, nesten ingenting enn transport fra A til B. Deres arbeidsforhold er ikke de beste, men vaer aerlig, selskaper som Ryanair eller McDonalds, dvs typiske Lavpris-leverandörer, er ikke kjent for a ha folk med langt ansinitet. Fordi dette de tilbyr er en job og ikke en yrke, dvs man kan (ikke ma nödvendigvis) gjöre dette job etter en relativ kort fase av opplaering / instruksjon. At SAS har en annen malestokk er en ting, men nödvendig er det ikke.
Du kan ta en jenta fra Narvesen, laerer hun opp, fa sertifikater og hun gjennom helsesjekk og gi hun en uniform sa er hun en kabin-ansatt. Rent fra kompetanse-kravene...

Og ja, jeg gjerne sier det ut igjen, selv om noen vil ikke höre dette. Det finnes en stor forskjell mellom en job og en yrke og jeg har oppfattning at de som sitter seg arevis i skolebenk eller studerer skal ha en höyre og bedre lönn enn noe som gjör det ikke og starter direkte a tjene penger. Disse folkene har jo ogsa mere tid a tjene penger. I skole / studietid tjener de andre nemelig ikke fra deres fremtidlig yrke.

Dette er en grunn a forsta hvorfor lönninger synker. Dette er rett og slett ikke like höy kvalifisert personale som en lege som klister tilsammen mine ben etter jeg falt fra ski. Faktum at individuelt spesialkompetanse er lav bidrar mye til faktum at de kabin-ansatte er enkelt a utbytte.

Og - her er jeg med Fred Olsen, det finnes en hjemlighet som ingen har skrivet. Forventningsholdning av kundene. De alle fleste kunder forestiller seg en kabin-ansatt som en ung kvinnelig dame. Og dette er selskaper leverer. Man gar over a ansette disse jenter pa tidskontrakter og kan - dersom man vil - bytte de ut etter kontraktsperioden mot ungre.
Det lydes pervers, men dette er dette kunden etterspörer. Mulig er dette fordi opplaeringskostnader er sa lave.

Den andre grunn er faktum at man kan bare gi dette videre hva man ta inn. Dvs en selskap som betaler super-lönninger, mens inntekter er for lave, blör ut sitt egenkapital og gar konk. Dette kan man enten fikse via höyre priser eller via lönn-dumping.

Og da kan man si hva man vil, SAS som eksempel, som etter ditt logikk Someone er sa super-moralisk, presser ned lönninger for a fa sine kostnader under kontroll. Les pa CAU sine sider at de vil faktisk for alle nye danske ansatte under DY nivea og vilkar. Dette er sosial dumping, rett og slett asosial. En selskap som truer ansatte fra DK og NO med a bytte dem ut med billige svensker dersom de er ikke villige a ga ned i lönn. Det er kanskje mulig under konsortie-avtale men det er oga sosial dumping. Far norske og danske lönner ned til den billige svenske som er basert pa en billigere livskostnadsindex i Sverige.
Er man som SAS passajer en moralisk person etter din logik Someone dersom man stötter dette med sin billett-kjöp???

A heve her at noen som flyr med Ryanair er umoralisk er derfor bare dumt. Ingen ansatt ble tvunget a skrive under en kontrakt med Ryanair. Alle vet hva de far fordi det star inne i kontrakten. Og marked regulerer. De maneder da Ryanair hadde ikke nok piloter og hadde splitter-nye flyene staende pa bakken, da betalte de ogsa type-ratings til new-entry pilots. Dette ble ikke publisert sa veldig apent, men det skjedde.

Nok en ting bör tenkes gjennom til slutt.
Hva nytter en job som har höy lönn men er samme tid super risikabel fordi selskap tjener ikke penger og du star stadig i fare a bli fyret eller a miste jobben fordi selskap my begaere seg konkurs? Det finnes gode grunner a jobbe for mindre penger dersom du har en rock-solid jobb. Pengene er ikke alt i livet.

Flere kabinansatte skulle gjøre det samme som meg, ta ut permisjon, si ifra til foreningen at "dette vil jeg ikke være med på, ting er for usikkert og våre vilkår blir bare verre og verre. Jeg tar meg mer utdannelse, bye bye for now." Nå er jeg klar over at det ikke er like lett dersom man har barn og huslån osv, men hvis man har muligheten så synes jeg det er det lureste man kan gjøre akkurat nå.

Noen ganger tenker jeg på disse som jobber i nordsjøen. Hva er turnusen deres? Det er jo en fin sammenligning, lange arbeidsdager og borte hjemmefra i lange perioder av gangen. Men det er et typisk herre yrke også.

Back