-----Jeg er sjokkert, intet mindre. Hvis man ikke har utenlandsstopp så kan man like godt jobbe på en kaffesjappe lyder det. Bransjen er ikke engang var den var men hvilken bransje er det ? Tidene forandrer seg. Jeg jobber selv for et såkalt LCC og har til smør på skiva og vel så det, god arbeidsnøkkel med 5 på og 4 av, hjemmebase der jeg sover i min egen seng bortimot hver natt, forsikringsordninger og en fleksibel ferieordning. Og jeg har vært med noen år nå....Bransjen en fortsatt attraktiv, også i Norge.
Hei MD11. Litt temperatur i debatten er bra, så kommer det kanskje noe ut av dette? Bare vi er saklige, alle sammen.
Leste du mine innlegg nøye, så ser du at jeg er:
1. Veldig glad for at SAS-monopolet ble brutt opp.
2. Vedlig imponert over Norwegian's suksess så langt. Gleder meg.
3. Ikke så imponert over noen av virkemidlene som har vært brukt i DY og noen flere.
Det er noe dritt for bransjen totalt sett at man kan akseptere f.eks ca's (kabinansatte) som er på lærlingeavtale for NAV, og således dekket av det offentlige, dvs av skattebetalerne.
Det er noe dritt at et skandinavisk selskap skal tillate bruk av kontraktspiloter, med dertilhørende mangel på pensjonsavtale (slik jeg har forstått det), og kanskje andre sosiale rettigheter.
Det går ikke an for et etablert selskap å møte en konkurranse på slike premisser. Det er å ikke bruke blanke våpen.
Jeg skal ikke si så mye om de kabinansatte, da det ikke er mitt bord. Men særlig i kabinen er lønnspresset stort i LCC'ene slik jeg ser det. Tror ikke du finner en over 30 år i et kjent irsk flyselskaps kabinbesetning, og jeg tror det er en grunn til det.
Jeg unner de kabinansatte (og andre) en mulighet til å leve et bra liv, økonomisk sett, selv om de i noens øyne bare går med te og kaffe (noe som absolutt ikke er tilfellet).
Vedkomende kabinansatte som var innom her har en arbeidssituasjon jeg ha sett mange ganger, med måltidet sitt, sittende på en cateringboks eller et klappsete, mens dokøen snirkler seg rett forbi nestetippen. Skulle hun gå ned på en lønn som i "Starbuck's" - ja da ville hun/han nok betakke seg, til tross for ev. deilige utenlandsstopp. Det var det jeg mente.
Gleder meg at du er fornøyd med egen situasjon, det er utmerket. Men de som mister opparbeidede goder vil kjempe imot. Det er menneskets væremåte.
Men kommer man dit hen at de konkurrerende selskaper må svare med "sosial dumping" (liker egentlig ikke begrepet) - ja da har vi kommet så langt at mange nok vil betakke seg, og finne annet arbeid . Tror nå jeg da...
Tally-Ho