Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Jeg har som kunde et valg, jeg kan vælge det selskab der tilbyder god service eller det selskab der tilbyder lavere priser. Det er mit valg. Hvis de lave priser skyldes lav service , så er det et valg jeg har truffet implicit.

De ansattes løn / nationalitet / bopæl er mig som passager uinteressant.

Men nu er verden jo ikke indrettet sådan at vi har frie valg med alt. Der er jo også regler for hvad en polsk håndværker skal aflønnes i Danmark - netop for at vi i Danmark (og andre lande) ikke skal opleve social dumping og presses tilbage på polske lønninger. Den fri konkurrence er jo alligevel reguleret indenfor alle andre områder, men åbenbart er det ligemeget indenfor indenfor luftfarten, hvor det er helt fint at mennesker skal have lønninger, som de ikke kan leve af og forhold som ikke er værdige i 2009 - de har jo været så forkælede, så de har vel fortjent det.

Se på alle øvrige fagområder, hvor sygeplejersker fik en stor lønstigning sidste år i Danmark og arbejder langt mindre end i flybranchen. Generelt har man arbejdet for højere løn og mindre arbejdstid i alle andre brancher - pånær flybranchen - for de kan bare knokle til minimumsløn bare hr. og fru Danmark kan rejse til London for 1 kroner, så put med hvilke omkostninger det har for andre.

Der må trods alt være en grænse for hvor dårlige vilkår man skal finde sig i i 2009.

Og nu er det jo ikke altid blot pga. lav service at priserne er lave - havde det været det, så havde jeg været ligeglad, men det er ofte på bekostning af de ansatte og deres vilkår, men det interesserer jo ikke ret mange - blot de kan rejse billigt...

Etter at NAC/SAS sitt program har blitt lagt ned, så har det blitt vanskelig å få seg denne utdannelsen. Lånekassen støtter LS til opplegg på Torp, ellers er det eget lån som gjelder (+ UIT sitt program) Selv LS opererer med nokså stive priser per flytime, men programmet er vel kjent for å få pilotene gjennom teori og praksis :)

Etter å ha tilbragt noen mnd'er i Vancouver, så skal selv ikke pilotene i Europa klage. Utifra erfaringene jeg fikk der, så valgte jeg å gå tilbake til høgskolen. Mange angret bittert på at de hadde satset alt på pilot. De elsker å fly, men det var dårlig betalt, dårlige betingelser og gjorde de ikke jobben sin, så fant de noen andre som villig til å gjøre det. Mange av de får knapt nok noe å leve av for å gjøre jobben enten som "bush-pilot" eller som instruktør.

Klart det frister mer å bruke alt jeg har av penger på å fly, istendenfor å sitte studere java/web/it, men da har jeg iallefall noe å falle tilbake på om "pilotdrømmen" går i vasken. Vi i Norge har iallefall en helt fantastisk mulighet med gratis utdanning.

Da får jeg heller prøve å få en godt betalt sivil jobb, og heller fly for moro skyld.

Last edited:
Kvartalssyken er det langt mer enn luftfarten som lider av, og er en av de mest ødeleggende kreftene vi har sett de siste 20 årene.

-A

Definitivt!! (Og jeg er lykkelig og glad over å ikke lenger jobbe i et aksjenotert selskap..). :)

Se på alle øvrige fagområder, hvor sygeplejersker fik en stor lønstigning sidste år i Danmark og arbejder langt mindre end i flybranchen. Generelt har man arbejdet for højere løn og mindre arbejdstid i alle andre brancher - pånær flybranchen - for de kan bare knokle til minimumsløn bare hr. og fru Danmark kan rejse til London for 1 kroner, så put med hvilke omkostninger det har for andre.

Der må trods alt være en grænse for hvor dårlige vilkår man skal finde sig i i 2009.

Nå skal det vel over lengre tid vært slik at sykepleiere har hatt relativt lav avlønning i forhold til både ugunstig arbeidstid og lengde på utdanningen, så en økning der har nok vært påkrevet for å få folk til å ta disse, viktige jobbene. For å jobbe i kabinen i et flyselskap kreves vel ikke stort mer enn videregående skole, samt et kurs av kortere varighet. Det er mao mye enklere å rekruttere & utdanne kabinpersonale enn sykepleiere, og lønnen bør naturlig nok reflektere dette.

Det er vel heller ikke riktig at alle bransjer har fått mindre arbeidstid, er det?

Nå skal det vel over lengre tid vært slik at sykepleiere har hatt relativt lav avlønning i forhold til både ugunstig arbeidstid og lengde på utdanningen, så en økning der har nok vært påkrevet for å få folk til å ta disse, viktige jobbene. For å jobbe i kabinen i et flyselskap kreves vel ikke stort mer enn videregående skole, samt et kurs av kortere varighet. Det er mao mye enklere å rekruttere & utdanne kabinpersonale enn sykepleiere, og lønnen bør naturlig nok reflektere dette.

Det er vel heller ikke riktig at alle bransjer har fått mindre arbeidstid, er det?

I Danmark har sygeplejersker absolut ikke nogen lav løn. Det er kun dem selv der har forsøgt at bilde resten af befolkningen det ind. Gennemsnitslønnen inkl. pension er ca. DKK 30.000,- - dertil kommer betalte pauser, en ekstra ferieuge samt ekstra såkaldte omsorgsdage (fridage). De har også rigtig gode forhold under barsel m.v. Dertil kommer gode deltidsordninger, som gør at de ved siden af kan arbejde i det private eller som højt betalte vikarer. Det synes jeg da absolut ikke er en dårlig løn. Udviklingen af deres vilkår er kun gået mod mindre arbejdstid og højere løn samt generelt bedre forhold. Jeg kender ikke dette job godtnok til at kunne sige om det er rimeligt eller ej, men det er det vel siden arbejdsgiver har accepteret det.

Til forskel fra kabinepersonale, så har de dog haft bedre held med at få befolkningen til at tro, at de ikke tjente ret meget.

Sammenholder du det med kabinepersonalets 70-80 timers ugentlige "være-borte-tid", ansvar for hundredevis af pax sikkerhed, minimal indflydelse på fridage/ferie, arbejde på helligdage, risiko for at miste certifikat og dermed job osv osv Så synes jeg absolut ikke der er nogen som helst grund den til at denne gruppes vilkår skal gå mod 3.-landslønninger, maximal arbejdstid, mindre ferie m.v

Til forskel fra kabinepersonale, så har de dog haft bedre held med at få befolkningen til at tro, at de ikke tjente ret meget.

Sammenholder du det med kabinepersonalets 70-80 timers ugentlige "være-borte-tid", ansvar for hundredevis af pax sikkerhed, minimal indflydelse på fridage/ferie, arbejde på helligdage, risiko for at miste certifikat og dermed job osv osv Så synes jeg absolut ikke der er nogen som helst grund den til at denne gruppes vilkår skal gå mod 3.-landslønninger, maximal arbejdstid, mindre ferie m.v

Har kabinpersonalets være-borte-tid noen sammenheng med hvor man er bosatt og hvor basen man jobber på er, eller er det snakk om 70-80 timer være-borte tid også for ansatte som bor i CPH og jobber utfra CPH (for eksempel)? Nå har vel også sykepleiere et relativt stort ansvar, og i det daglige sannsynligvis mer direkte ansvar enn kabinpersonale (som normalt sett er mer passivt tilstede i forhold til sikkerhetsaspektet). Det er likevel ingen grunn til at man ikke skal kunne tjene til livets opphold også som kabinpersonale, men jobbens natur innebærer vel en rekke ugunstige faktorer (som du nevner) og om man ikke vurderer gevinstene av jobben som stor nok til å oppveie ulempene så bør man muligens vurdere andre muligheter. Det er selvsagt kjedelig å miste gunstige vilkår, men jeg vil tro at det ikke bare er kabinpersonalet som presses på både arbeidstid og -lønn, men det er vel likevel et stykke til man kan snakke om sosial dumping også for kabinansatte...?

I sin tid ble det vel hevdet at svært mange valgte å forlate jobb som sykepleier for å jobbe i kabinen i f.eks. SAS, men pendelen har kanskje svingt et stykke andre veien nå. Sannhetsgehalten i det er jeg usikker på, men det vet sikkert andre her inne.

Men nu er verden jo ikke indrettet sådan at vi har frie valg med alt. Der er jo også regler for hvad en polsk håndværker skal aflønnes i Danmark .
Ja desværre er der det.

Social dumping er bare et hurra ord opfundet for at få opmærksomhed.

Korrekt - kender du den med "lugten i bageriet...."? sig din mening med fødderne hvis du ikke er tilfreds - længere behøver den ikke være.

Last edited:
Kan ikke se nogen grund til at danske stewardesser skal tjene mere end polske - de laver det samme!?
Deres jobvilkår har de kendt da de gik ind i branchen - så det kan ikke være en overraskelse.

Hei Joker

Jeg ser en svaert god grunn....forutsatt at ditt fly skal ta av fra Danmark, saa maa de danske stewardesser betale omkostningene ved aa bo og leve i Danmark, som jeg vil tro er noget hoeyere enn i Polen.....om du er villig til aa sette deg i din lille bil aa kjoere til Polen for saa aa flyve med Danske stewardesser bosatt i Polen - ja saa skal de tjene det samme som de polske....

eller la oss ta et eksempel med en kvinnelig 2nd pilot som bodde 2 timer nord for Seattle....etter en lang dag bak Espressomaskinen i en lokal Espresso Kiosk - satte hun seg i sin lille bil aa kjoerte til SEATAC....hvor hun steg ombord i en FedEx DC-10 pa klappsete til Memphis....det var "sengen" hennes den natten...i Memphis byttet hun til et nytt klappsete ogsaa med FedEx til EWR hvor hennes Colgan base var...foer hun "var klar" for tjeneste som 2nd pilot paa en Colgan Q400...og hun endte ikke bare dagen men livet sitt i Buffalo noen timer senere, sammen med 50 andre som IKKE kjennte til hennes eller hennes kollegaers jobvilkaar.....det var deres siste overraskelse....hun tjente rett under USD 15.000 i aaret, paa ingen maate kunne hun leve i naerheten av basen paa EWR...hun og mannen tjente tilsammen ikke nok til at de kunne leie en leilighet og hun maatte jobbe ekstra some Barista for aa faa endene til aa moetes....

Tviler paa at noen ombord i det de trodde var en Continental flight kjennte til vilkaarene....eller Lugten i Q400 bageriet....dessverre kunne ikke foettene hjelpe dem...

Og er det noen grunn til at danske arbeidsledige skal ha mer trygd enn de arbeidsledige i Botswana? De "laver" jo også det samme. Fra spøk til alvor, det er fristende å skjemmes over holdningene som av enkelte fremsettes her på tråden, men det er nok manglende livserfaring som ligger bak. Livserfaring er ikke nødvendig en funksjon av alder, men heller av modenhet. Jeg diskuterer gjerne bransjens vilkår på et saklig grunnlag, men det er vanskeligere å gjøre det jo mer "ut på fløyene" argumentene og påstandene blir.

Hei Joker

eller la oss ta et eksempel med en kvinnelig 2nd pilot som bodde 2 timer nord for Seattle....etter en lang dag bak Espressomaskinen i en lokal Espresso Kiosk - satte hun seg i sin lille bil aa kjoerte til SEATAC....hvor hun steg ombord i en FedEx DC-10 pa klappsete til Memphis....det var "sengen" hennes den natten...i Memphis byttet hun til et nytt klappsete ogsaa med FedEx til EWR hvor hennes Colgan base var...foer hun "var klar" for tjeneste som 2nd pilot paa en Colgan Q400...og hun endte ikke bare dagen men livet sitt i Buffalo noen timer senere, sammen med 50 andre som IKKE kjennte til hennes eller hennes kollegaers jobvilkaar.....det var deres siste overraskelse....hun tjente rett under USD 15.000 i aaret, paa ingen maate kunne hun leve i naerheten av basen paa EWR...hun og mannen tjente tilsammen ikke nok til at de kunne leie en leilighet og hun maatte jobbe ekstra some Barista for aa faa endene til aa moetes....

Tviler paa at noen ombord i det de trodde var en Continental flight kjennte til vilkaarene....eller Lugten i Q400 bageriet....dessverre kunne ikke foettene hjelpe dem...

Og her er vi kanskje ved kjernen av mitt utgangspunkt for denne tråden!
Takk Finn Erik! ( og hvilken debatt jeg satte i gang her ;) )
De ulike luftfartsmyndigheter og fagforeninger er flinke til å holde fokus på arbeidstider, hviletider, lønnsnivå og andre rettigheter, men om det blir slike forhold som vi ser i USA ( og USA pleier jo gjerne være noen år tidligerer ute med trender enn vi er her i Europa) , så er jeg redd for at bransjen kan få seg et skikkelig skudd for baugen.
Alle flypassasjerer ( meg selv inkludert) tar dette med sikkerhet for gitt.
I Norge er det akseptert og utbredt at crew kan melde seg "Not fit for flight" og dette tas som en god sikkerhetsventil. Crewet på Colgan Q400 var vel neppe det etter den oppladiningen de hadde.
Hva skjer med crew i LCC`s om de kommer med slikt ? Har de jobb etter dette?

Ennå har ikke denne type forhold kommet til Skandinavia får vi håpe, men når det gjelder bakketjenestene ser vi absolutt at dette kommer i stort tempo.
Jeg skal være den første til å si at ja, det er et stort potensial på betydelig effektivisering på da eller fleste prosesser, noe jeg er så heldig å få være en del av i dag, noe som bidrar betydelig for å få ned behovet for manuelle og personellkrevende momenter. MEN, jeg ser også veldig tydelig at om man skal lykkes med slike prosesser må man tiltrekke seg de beste talentene, hvor anstendig lønn og øvrige arbeidsvilkår faktisk spiller en meget stor rolle for å lykkes. Kaster man alle slike momenter overbord er jeg redd at pendelen fort kan snu gal vei.

I Norge er det akseptert og utbredt at crew kan melde seg "Not fit for flight" og dette tas som en god sikkerhetsventil. Crewet på Colgan Q400 var vel neppe det etter den oppladiningen de hadde.
Hva skjer med crew i LCC`s om de kommer med slikt ? Har de jobb etter dette?

Nå finner jeg ikke igjen artikkelen, men iflg cockpit transcripts sa jenta at hun hadde vurdert å melde seg syk, men hun hadde ikke råd til hotellrom. Derfor bet hun seg i det for å komme seg til nightstop-stasjonen ...

Og er det noen grunn til at danske arbeidsledige skal ha mer trygd enn de arbeidsledige i Botswana? De "laver" jo også det samme. Fra spøk til alvor, det er fristende å skjemmes over holdningene som av enkelte fremsettes her på tråden, men det er nok manglende livserfaring som ligger bak. Livserfaring er ikke nødvendig en funksjon av alder, men heller av modenhet. Jeg diskuterer gjerne bransjens vilkår på et saklig grunnlag, men det er vanskeligere å gjøre det jo mer "ut på fløyene" argumentene og påstandene blir.

Hva er saklige argumenter? Er det f.eks. noen grunn til at kabinpersonalet skal avlønnes spesielt mye bedre enn personalet på en standard kafe/kaffebar (annet enn kompensasjon for ugunstig arbeidstid)? Jeg spør for jeg kan ikke uten videre se noen spesiell grunn til det.

Jeg ser ikke denne debatten som en for/mot LCC ... jeg tror at operasjoner som Colgan - som langt i fra var noen billig operasjon - er hvor det er fare paa ferde...og det mest skremmende er disse "Commuter" selskapene operer som gjøkunger...kunden tror at en handler med et anerkjennt selskap vaere seg nettverk eller LCC mens i virkligheten kjoeper man en "2nd class" operasjon (Det er andre regler for Commuter selskaper)...

Hva er saklige argumenter? Er det f.eks. noen grunn til at kabinpersonalet skal avlønnes spesielt mye bedre enn personalet på en standard kafe/kaffebar (annet enn kompensasjon for ugunstig arbeidstid)? Jeg spør for jeg kan ikke uten videre se noen spesiell grunn til det.

Etter aa ha opplevd (og overlevd) en avbrutt takeoff som endte utenfor enden av banen med evakuering....saa maa jeg si et hoeyt rungende JA de skal kompenseres bedre, de har andre oppgaver, som riktignok sjelden kommer til syne.....jeg endre mening den dagen min lokale Starbucks avbryter takeoff og havner paa den andre siden av gata...OG baristaene faar oss alle ut i loepet av 90 sekunder....inntil da...stemmer jeg for at kabin personalet skal avloennes bedre.....

som kabinansatt blir jeg opprørt og provosert av TOS sine synspunkt om kabinansatte, men det er jo ikke så rart fra mitt ståsted. Vi er jo ikke annet enn servitriser? ..

Jeg er på god vei ut av bransjen, rett og slett fordi jeg tror tiden som kommer bringer en enda hardere virkelighet for oss som er i lufta. Sikkert for de på bakken også men jeg ser min egen situasjon mye klarere.

For noen få år siden hadde jeg en helt vanvittig hverdag, jeg jobbet fulltid i kabinen. Garderoben min besto av uniform eller joggedress. Når jeg hadde fri var det ikke mye bruk av vanlige siviliserte klær, var jo stort sett helt gåen.

Jeg mener ikke at vi serveringsdamer med vinger skal ha en så utrolig flott lønn og jobbe 30 timer i uka, tvert imot. Men jeg savner mer anstendighet og respekt. Som for eksempel, spisepause i fred og ro. Ikke sitte bak i et galley med maten på fanget, midt i en stinkende do-kø.. Med søppelsekker rundt bena. Det er faktisk helt mulig når man flyr korte turer.

Mer enn 10 timer fra jeg lander til jeg skal på jobb igjen. De aller færreste har adresse Gardermoen.

Vite hva jeg skal gjøre de neste ukene, ikke ha en såkalt "variabel" plan fordi selskapet ikke planlegger godt nok og dermed argumenterer med "produktivitet og fleksibilitet".

Og, 14 timers dager kunne tilhørt sjeldenhetene. Man blir faktisk mer sliten av å jobbe i *lufta* enn på bakken.

Mange flere ting kan ramses opp, men jeg gir meg her jeg. Har jo gitt opp drømmen, det må bli deltid i lufta for meg når studiene er ferdig hvis det lar seg gjøre. Fulltid er uaktuelt med dagens situasjon, man skal jo ha et liv også.

som kabinansatt blir jeg opprørt og provosert av TOS sine synspunkt om kabinansatte, men det er jo ikke så rart fra mitt ståsted. Vi er jo ikke annet enn servitriser? ..

Jeg er på god vei ut av bransjen, rett og slett fordi jeg tror tiden som kommer bringer en enda hardere virkelighet for oss som er i lufta. Sikkert for de på bakken også men jeg ser min egen situasjon mye klarere.

For noen få år siden hadde jeg en helt vanvittig hverdag, jeg jobbet fulltid i kabinen. Garderoben min besto av uniform eller joggedress. Når jeg hadde fri var det ikke mye bruk av vanlige siviliserte klær, var jo stort sett helt gåen.

Jeg mener ikke at vi serveringsdamer med vinger skal ha en så utrolig flott lønn og jobbe 30 timer i uka, tvert imot. Men jeg savner mer anstendighet og respekt. Som for eksempel, spisepause i fred og ro. Ikke sitte bak i et galley med maten på fanget, midt i en stinkende do-kø.. Med søppelsekker rundt bena. Det er faktisk helt mulig når man flyr korte turer.

Mer enn 10 timer fra jeg lander til jeg skal på jobb igjen. De aller færreste har adresse Gardermoen.

Vite hva jeg skal gjøre de neste ukene, ikke ha en såkalt "variabel" plan fordi selskapet ikke planlegger godt nok og dermed argumenterer med "produktivitet og fleksibilitet".

Og, 14 timers dager kunne tilhørt sjeldenhetene. Man blir faktisk mer sliten av å jobbe i *lufta* enn på bakken.

Mange flere ting kan ramses opp, men jeg gir meg her jeg. Har jo gitt opp drømmen, det må bli deltid i lufta for meg når studiene er ferdig hvis det lar seg gjøre. Fulltid er uaktuelt med dagens situasjon, man skal jo ha et liv også.
------
Chye - her er noen poenger. Arbeidssituasjonen du har må nesten oppleves for å forstås, om man ikke er i bransjen. (Jeg tar den med å sitte på en cateringboks / klappsete med dokøen snirklende fremover forbi deg, mens du spiser..) Og det er sannsynligvis bitt tøffere i luften de senere år, nettopp p.g.a. den knallharde konkurransen.

Men jobber du i SAS, Thomas Cook eller i tilsvarende selskap, så skal du i dag ha lønn for dette. Jobber du i et lowcost-selskap, er lønnen ikke all verden. Det ligger jo i lowcost-selskapenes vesen at kabinbesetningene underbetales. Og hvis de heller ikke har utenlandsstopp eller annet som gjør tjenesten attraktiv, så ser jeg at det er like attraktivt å stå på Starbuck's.

Jeg mener det er viktig at man i dag sender de nødvendige signaler til politikere og luftfartsmyndigheter, slik at man ikke ender opp med "sosial dumping" over hele fjøla.

Jeg vet bare ikke helt selv hvordan man skal gjøre dette, all den tid luftfarten er "frisluppet" (noe som i seg selv er positivt på mange områder). Det er tøft å konkurrere med Wizzair, Ryanair, Easyjet, Norwegian etc på de betingelser de setter.

Kanskje er derfor de gyldne tider over for luftfartsansatte, ja i alle fall de som nyansettes?

Vi som er etablerte i de "etablerte selskaper" må arumentere så godt vi kan, og gjøre en så god jobb vi bare kan, slik at kundene er villige til å betale det vi ønsker.

Tally-Ho

Back