Et spennende tema du tar opp Farmer.
Man har sett det samme i andre bransjer. Går man langt tilbake i tid, så var Norge en stor sjøfartsnasjon, og mange skip seilte med både norsk flagg og med norsk mannskap. Så fant man ut at det var billigere å ha folk fra fillipinene, kina og andre land ombord som mannskap. Men man beholdt gjerne offiserene som norske. Nå er de en saga blott også. Noen skip seiler fortsatt med norske flagg, men uten en eneste nordmann ombord. Sosial dumping kan man kanskje kalle det, men for disse folkene fra Kina, fillipinene osv. er lønnen akseptabel og vel så det.
Man kan gjerne si at Ryanair, Wizzair osv. har lave lønninger til de kabinansatte (pilotene tjener godt) i forhold til hva de tjener i våre hjemmlige flyselskap. Men for de som jobber ombord (mange, men ikke alle, er fra øst europa, spania, italia) er lønningene faktisk ganske gode i forhold til hva de ville fått i en jobb med samme utdannelse i sitt hjemland. Sosial dumping? Jeg er uenig i å kalle det det.
Hvordan skal man unngå det du kaller sosial dumping i flybransjen, lastebilbransjen osv? De jobber ut fra et land hvor lønna deres anses som god, men når de flyr eller kjører over vår landegrense, så er den dårlig. Skal man kreve at de som flyr til norske flyplasser skal ha norsk lønnsnivå? Er det norske tariffavtaler som skal gjelde for Wizzair, Danish Air Transport, Ryanair og flere andre? Det er neppe aktuelt.
Jeg tror nok mange toppfolk fortsatt vil trekkes mot flybransjen, men ikke for å jobbe som kabinansatt. Flybransjen er en spennende og dynamisk bransje, og morrofaktoren er høy. I ledelsen vil det alltid være plass til godt betalte mennesker, hvis de viser at de kan skape overskudd. Jeg tror neppe MOL er underbetalt. Men han har også vist at han kan gi aksjonærene god avkastning på sine investerte penger, og det er nettop det alt dreier seg om til syvende og sist.
Man har sett det samme i andre bransjer. Går man langt tilbake i tid, så var Norge en stor sjøfartsnasjon, og mange skip seilte med både norsk flagg og med norsk mannskap. Så fant man ut at det var billigere å ha folk fra fillipinene, kina og andre land ombord som mannskap. Men man beholdt gjerne offiserene som norske. Nå er de en saga blott også. Noen skip seiler fortsatt med norske flagg, men uten en eneste nordmann ombord. Sosial dumping kan man kanskje kalle det, men for disse folkene fra Kina, fillipinene osv. er lønnen akseptabel og vel så det.
Man kan gjerne si at Ryanair, Wizzair osv. har lave lønninger til de kabinansatte (pilotene tjener godt) i forhold til hva de tjener i våre hjemmlige flyselskap. Men for de som jobber ombord (mange, men ikke alle, er fra øst europa, spania, italia) er lønningene faktisk ganske gode i forhold til hva de ville fått i en jobb med samme utdannelse i sitt hjemland. Sosial dumping? Jeg er uenig i å kalle det det.
Hvordan skal man unngå det du kaller sosial dumping i flybransjen, lastebilbransjen osv? De jobber ut fra et land hvor lønna deres anses som god, men når de flyr eller kjører over vår landegrense, så er den dårlig. Skal man kreve at de som flyr til norske flyplasser skal ha norsk lønnsnivå? Er det norske tariffavtaler som skal gjelde for Wizzair, Danish Air Transport, Ryanair og flere andre? Det er neppe aktuelt.
Jeg tror nok mange toppfolk fortsatt vil trekkes mot flybransjen, men ikke for å jobbe som kabinansatt. Flybransjen er en spennende og dynamisk bransje, og morrofaktoren er høy. I ledelsen vil det alltid være plass til godt betalte mennesker, hvis de viser at de kan skape overskudd. Jeg tror neppe MOL er underbetalt. Men han har også vist at han kan gi aksjonærene god avkastning på sine investerte penger, og det er nettop det alt dreier seg om til syvende og sist.