Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Så lenge en kun ser problemer, og alt er umulig, så vil aldri denne situasjonen bli noe bedre. Er det regelverket som er problemet, så får en se på om dette kan mykes noe opp.

Foreløpig har jeg ikke sett ett eneste konstruktivt forslag i denne tråden fra de som utgir seg som flygeledere, kun tusen forklaringer på hvorfor dette aldri vil bli noe bedre, uansett hvilke tiltak som treffes.

Da er du selektiv, svaret er utdanne flere og er gjentatt mange ganger. Det tar tid, men funker etter hvert. Det koster også penger, derfor vil Avinor-ledelsen ikke utdanne for mange.

Det løser vel ikke det underliggende problemet her ?
Tror man må ha både 2 og 3 tanker i samme hode for å få en løsning som er robust på sikt , altså 10+ år.
 
Å utdanne flere vil jo ikke hjelpe noe som helst, siden alle opplæringsplasser tydeligvis er opptatt. Med andre ord vil det verken hjelpe å utdanne flere nye eller å hente fra utlandet. Eller er det slik å forstå at noen ganger har man plass til nye, mens andre ganger er det konstant fullt, alt etter hva som passer?

Det er kapasitet til opplæring på andre enheter enn de på Østlandet. Løsningen ligger i å utdanne fler, ta opp fler til å starte på skolen ettersom man vet at noen faller av underveis
Men det er ingen quick fix, det vil ta tid
 
Det er jo en tanke at vi kan/kunne fore sandkasse landene med personell, men kan ikke motta noen tilbake ...
 
Det er jo en tanke at vi kan/kunne fore sandkasse landene med personell, men kan ikke motta noen tilbake ...

Og grunnen til at mange reiste var nettopp det at det ble stopp i utdanning. Folk ble sittende i mange år på mindre "attraktive" enheter uten å se noen mulighet til å komme seg sørover.
Om man skulle gått bort fra ordningen med at man etter en viss tid kan komme seg dit man vil, så vil vi se enda fler som kommer til å slutte i Avinor og mangelen på flygeledere vil ikke bli bedre.

Er jo ikke sånn at om Røyken og Gardermoen er fult bemannet så er alle problemer løst.
 
Og grunnen til at mange reiste var nettopp det at det ble stopp i utdanning. Folk ble sittende i mange år på mindre "attraktive" enheter uten å se noen mulighet til å komme seg sørover.

Det burde være viktig for Avinor å aktivt rekruttere personer som ønsker å arbeide der man faktisk har virksomhet. Det virker som uforholdsmessig mange av de ansatte i Avinor har sterk tilknytning til Østlandet og først og fremst ønsker å arbeide på Røyken eller flyplassene rundt Oslofjorden.
 
Det burde være viktig for Avinor å aktivt rekruttere personer som ønsker å arbeide der man faktisk har virksomhet. Det virker som uforholdsmessig mange av de ansatte i Avinor har sterk tilknytning til Østlandet og først og fremst ønsker å arbeide på Røyken eller flyplassene rundt Oslofjorden.

Nå vet jeg ikke hvor utdanningen av flygeledere foregår, men i forhold til en rekke andre utdanningsgrupper man har hatt behov for i "distriktet" så har det vist seg at om man utdanner seg i distriktet så er det en nokså sterk tendens til at man vil bli værende. Dette gjelder f.eks. medisinerutdanningen, tannlegeutdanningen og også dels for jurister og økonomer (om jeg husker rett så ville vel drøyt 80% av første uteksaminerte kull av tannleger fra Tromsø bli værende i nord). Nå er vel alle disse utdanningene jevnt over av 5 års varighet, og tilknytningen til et sted er naturligvis sterkere jo lengre man tilbringer på stedet. Kanskje en tanke også for flygelederutdanningen, om den nå ikke allerede foregår i distriktet.
 
@TOS: Det utdannes flygeledere fra Kjevik i sør, til Alta i nord. De eneste av de "store" flyplassene som ikke har aspiranter(elever) er: Karmøy, Røros, Andøya, Banak og Kirkenes.

Man tjener mest ved de store, sentrale enhetene, som igjen virker som ei feit gul-rot på mange. Jeg har blitt igjen i nord, og trives foreløpig med det.

Problemet som flere allerede har påpekt, er utdanningskapasiteten på de enkelte enhetene. Det blir ikke større kapasitet av å privatisere, hente inn utlendinger...etc.
 
Det er kapasitet til opplæring på andre enheter enn de på Østlandet. Løsningen ligger i å utdanne fler, ta opp fler til å starte på skolen ettersom man vet at noen faller av underveis
Men det er ingen quick fix, det vil ta tid

Ikke hvis du leser innlegg fra flygeledere fra andre deler av landet.
 
Stoooore forsinkelser til/fra Torp ... dårlig med folk i Røyken i kveld?

Var alene på Farris APP frem til 1945, nå er vi to :rolleyes:

Vil nok henge ved utover kvelden, men forhåpentligvis ikke så ille som det først så ut.
 
Siden ingen svarte på mitt spørsmål i #395, så får jeg gjenta det
Er denne opplæringen på grunn av at noen skal erstatte noen som går av med pensjon eller opplæringen på grunn av at noen skal avansere i stigen (fra nord til vest til øst)?

Grunnen til at jeg spør er følgende scenario:

La oss anta at pecking order er følgende for ansiennitetsstigen
TOS, BOO, TRD, SVG, OSL

OSL har behov for en erstatter inn i tårnet
=> Dette medfører at en overføres fra SVG for opplæring
=> SVG har behov for en erstatter i tårnet siden en er avgitt til OSL
=> Dette medfører at en overføres fra TRD for opplæring
=> TRD har behov for en erstatter inn i tårnet siden en er avgitt til SVG
=> Dette medfører at en overføres fra BOO for opplæring
=> BOO har behov for en erstatter inn i tårnet siden en er avgitt til TRD
=> Dette medfører at en overføres fra TOS for opplæring
=> TOS har behov for en erstatter inn i tårnet siden en er avgitt til OSL
=> Dette medfører at en nyutdannet læres opp for TOS

I praksis utnyttes 25% av opplæringskapasiteten ved alle disse flyplassene for i praksis lære opp en nyutdannet tårnperson.

Alternativet hadde vært at alle flyplassene hadde tatt inn en nyutdannet tårnperson for opplæring. Arbeidet med å lære opp denne/disse personene hadde gitt akkurat den samme kapasitetsutnyttelse på de samme stedene, men resultatet hadde vært fem ganger så mange opplært og kapasitet til kanskje også å ha bedre sommerdekning allerede neste år.
 
Last edited:
Et konkret eksempel på hvordan dette løses i Røyken. Til høsten kommer det 10 stk på opplæring. 4 skal på Oslo APP, av disse er det 2 elever. 6 skal på Oslo ACC, av disse er det 2 elever. Det vil si at 6 stk flygeledere kommer på overføring fra andre enheter og 4 nye elever skal gjennom siste del av opplæringen.

For 10 år siden ville det vært stor mulighet for at elevene i neste omgang ville blitt overført til andre enheter, som så ville enten bedret personellsituasjonen ved disse eller frigitt flygeledere som skulle overføres til en annen enhet. I dag blir de nok i Røyken alle mann...
 
Hmmm --- OK - hadde et par hissige kunder på tråden .. sender dem din vei. ;)

Forsøkte å gjøre noen av dem litt mindre hissige, tok 5 stk utenom reguleringer, 1 x WF fra SKE, 2 x FR fra RYG og 1 x DY, 1 x FR og 1 x WF fra TRF. Håper det bidro litt hvertfall...;)
 
Altså mitt første scenario har vært praktisert inntil nå nylig - da er det ikke uten grunn at det har vært mangel på mannskap ved så dårlig utnyttelse av opplæringkapasiteten.
 
Forsøkte å gjøre noen av dem litt mindre hissige, tok 5 stk utenom reguleringer, 1 x WF fra SKE, 2 x FR fra RYG og 1 x DY, 1 x FR og 1 x WF fra TRF. Håper det bidro litt hvertfall...;)

Ja, det hjalp - de skulle med WIF486, som 'plutselig' fikk forbedret slot ... Takk for hjelpen .. hehe .. :colgate:
 
Altså mitt første scenario har vært praktisert inntil nå nylig - da er det ikke uten grunn at det har vært mangel på mannskap ved så dårlig utnyttelse av opplæringkapasiteten.

Intern rullering av personell stjeler selvsagt endel ressurser. For det første betyr det at en viss % av arbeidsstokken er på opplæring, og ikke i "produktivt arbeid". Videre betyr det at man bruker opplæringskapasitet på virksomhet som ikke øker bemanningen. I hvert fall ikke på nasjonalt nivå. Det beste for Avinor ville være om en flygelederelev ble sjekket ut på en gitt enhet, for så å jobbe der til han går av med pensjon. Det vil dog etterhvert bli vanskelig å rekrutere folk inn i et slikt regime, hvor det finnes få eller ingen mulighet til endringer i karrieren.

Vi er til en viss grad i en situasjon nå, hvor vi forsøker å ta igjen etterslepet av et slikt regime. For noen år tilbake var det i praksis stopp for all intern forflyttning og opplæring. Det var i den perioden man mistet mye folk til kontorjobber og til
UAE.
 
Konklusjonen er at fremdeles benyttes det førstnevnte scenarioet i opplæring. Det å bli flygeleder må være ekstremt lukerativt. Først betaler skolepengene for utdannelsen i USA, så sørger Avinor for at elevene får sterkt subsidierte studentboliger på campus - det eneste elevene selv må sørge for er penger til livets opphold under de 36 ukene som kan besørges via studielån hos Statens Lånekasse for utdanning. Etter det blir studenten betalt det neste året som flygelederelev for tiden kr 280 000 det neste året under praktisk opplæring og trening ved et kontrolltårn eller en kontrollsentral i Norge. Etter å blitt ferdig uteksaminert som flygeleder går vedkommende over på en lønn som nå tilsvarer kr 560 000 i året (+ betaling for overtid da). To års utdannelse med minimalt studielån og slik begynnerlønn - I think I have been barking up the wrong tree. Ah ja, så var det de tre årene plikttjeneste da.

Konklusjon: Godt vant for tidlig?
 
Last edited:
@LNKGL

Ikke glem om du først kommer gjennom nåløyet, står du i fare for å bli terminert fra utdannelsen, fra du begynner, til du sjekker ut. Ryker man ut, ja da står du der med en utdannelse(eller en halv sådan), du ikke kan bruke til noe annet. Du får nemlig kun den ene sjansen. Ca 30-35% av de som begynner på utdannelsen, blir terminert/slutter.

Utdannelsen er veldig intensiv, sammenlignet med høgskole/universitetsstudier. Jeg har prøvd begge deler. Man blir også evaluert, nesten hver eneste dag.
 
Last edited:
Back
Top