STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
Altså, hvor er disse flygelederne som har sluttet siden de ikke fikk Røyken? Jeg vil vite det før det blir en forumsannhetEt eksempel vil har sett i denne tråden, er jo personer som har sluttet som flygeledere, fordi de ikke hadde nok ansiennitet til å bli flyttet over til den underbemannede sentralen på Røyken. Hadde kontrollsentralen på Røyken vært privat, er jeg ganske sikker på at de hadde vært velkomne som søkere på ledige stillinger.
Dersom det finnes utenlandske flygeledere som ønsker å jobbe i Norge, kan en privat aktør ha større insentiver for å finne arbeidsoppgaver som passer for disse. Det kan enten være i støttefunksjoner eller ved å tilby språkopplæring.
Generelt vil ei privatisering vanligvis medføre kontrakter der det er ulike økonomiske insentiver for å utføre tjenesten best mulig. Det kan gjøre løsninger som i dag er lite lønnsomme for Avinor lønnsomme for en privat aktør, noe som igjen kan bety alt fra tekniske løsninger til økte lønninger og omorganiseringer.
Last edited: