Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Med et et så stort frafall som 30-35% må screeningprosess til Avinor helt klart være for dårlig. Jeg ville i hvert fall ha foretrukket å bli gitt klar beskjed etter f.eks. fase 3 i opptaksprøvene at du ikke egner deg til å være en flygeleder enn halvveis inn i praktisåret få vite at du ikke egner deg til å være en flygeleder/vi ønsker deg ikke.
 
Samme test blir brukt i mange land. Tro det eller ei, men jeg har sett folk som har lurt seg gjennom testene. Testene klarer heller ikke oppdage en ting som dårlige holdninger.

Suksessraten endrer seg. Den har ikke vært like bra de siste årene, så det skal bli spennende å se hvordan skolebyttet(fra malmø til nord dakota) slår ut.
 
At ikke en gang intervjurunden inneholder elementer som screener den sosiale intelligens - nei, her var det mye nedslående på en natt til lørdag.
 
At ikke en gang intervjurunden inneholder elementer som screener den sosiale intelligens - nei, her var det mye nedslående på en natt til lørdag.

Den burde i så fall også inneholde elementer som screener kandidatens evne til å takle usakligheter i media og drittkasting fra egen arbeidsgiver...:stir
 
At ikke en gang intervjurunden inneholder elementer som screener den sosiale intelligens - nei, her var det mye nedslående på en natt til lørdag.

For noen år siden år siden fjernet man psykologen som var på intervjuet i selekteringen for å spare penger.. Nå tror jeg de har fått psykolog tilbake, det bør forbedre screeningen noe.

KGL, for å få mindre "hopping" mellom enhetene må man jobbe minst tre år på en enhet man får utsjekk på før man får søke seg videre. Dvs man i praksis kan skifte beite maks hvert fjerde år (opplæringstid+3år). Dette gjelder ikke om man blir beordret en plass, men man har 3 års plikttjeneste etter første utsjekk uansett.
 
Last edited:
Konklusjonen er at fremdeles benyttes det førstnevnte scenarioet i opplæring. Det å bli flygeleder må være ekstremt lukerativt.
..klippe...
To års utdannelse med minimalt studielån og slik begynnerlønn - I think I have been barking up the wrong tree. Ah ja, så var det de tre årene plikttjeneste da.

Konklusjon: Godt vant for tidlig?
Du er velkommen til å søke. Arbeidsgiveren vår blir veldig glad hvis du i tillegg merker søknaden med "vil jobbe på Andøya til jeg pensjoneres".

Scenarioet du beskriver er jo ikke spesielt for vår arbeidsgiver/yrkesgruppe. Det samme skjer blant piloter - begynner i et lite selskap som flyr Caravan, jobber på seg nok erfaring til å fly ATP for Westair, så flytter til Norwegian f.eks. Det blir jo akkurat det samme, bortsett fra at det er forskjellige arbeidsgivere.

Naturligvis går det med ressurser til å flytte folk internt, som det gjør i enhver bedrift. Som andre har vært innpå - det er jo derfor folk "godtar" å jobbe 3-8 år på en mindre attraktiv enhet, mot at de vet at til slutt får jobb der de ønsker. Hadde jeg blitt forespeilet å måtte jobbe hele min karriere på f.eks. Andøya, så hadde jeg (1) ikke begynt på utdannelsen, eller (2) sluttet straks min pliktperiode var ferdig. Det er heller ikke god butikk.. og jeg skulle vel tro at det heller ikke vil øke antall søknader spesielt mye..

Man beholder ikke folk med å si "gratulerer med jobb i Kirkenes, du kan aldri skifte jobb eller arbeidssted".

Nå er jeg forøvrig en av mange trøndere som jobber rundt i landet, og som venter på jobb på Værnes.. og der er køen formidabel, helt siden Trondheim ACC ble lagt ned :-(
 
Du er velkommen til å søke. Arbeidsgiveren vår blir veldig glad hvis du i tillegg merker søknaden med "vil jobbe på Andøya til jeg pensjoneres".

Du er over 21 år for seint ute med å komme den oppfordringen :colgate:
 
Way to go for å få dine ansatte til å yte ekstra og si ja til masse overtid ved neste anledning:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8281810

Samme dag som DFP sendte ut det interne notatet (leder på Innsiden) der vi fikk kjeft for å ikke stille opp og jobbe overtid, ble det også sendt ut "HMS-veileder" på mail fra samme kilde, hvor det ble understrekt med slagordet "DET ER LOV Å SI NEI!", at overtid er basert på frivillighet hos den enkelte... Jeg mener; ***** ****** ***** ***** !!!
 
Hvor er Knut Skaar i alt dette? Det eneste jeg har sett av uttalelser fra ham har vært bare "Beklager", "trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for" og "kan ikke love at problemene vil være løst innen neste sommer". Har mannen bein i nesen eller han bare en av de byråkratiske nikkedokker?
 
Hvor er Knut Skaar i alt dette? Det eneste jeg har sett av uttalelser fra ham har vært bare "Beklager", "trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for" og "kan ikke love at problemene vil være løst innen neste sommer". Har mannen bein i nesen eller han bare en av de byråkratiske nikkedokker?

Knut Skaar har faktisk lovt at dette er i orden til neste sommer, ellers må han finne seg ny jobb. Han er delansvarlig for situasjonen gjennom det faktum at han var med på å stoppe utdanningen av flygeledere for årene 2004/05 fordi Randi Flesland dengang mente det var et overskudd at flygeledere.

Som man sår, høster man senere...
 
Iflg. NRK Her&Nå (P1) får Avinor i Røyken besøk av arbeidstilsynet til uka, de skal telle og summere overtidstimer for å sjekke overtidsbruken.
 
Selskapene kalte inne ekstra mannskaper, jobbet gjennom natten med re-routinger, brant x antall tonn ekstra fjell. Alt fordi guttene og jentene i staten ikke evner å planlegge eller samarbeide.

Skremmende at det ikke får noen konsekvenser.
 
Men sommerproblemene synes å fortsette utover høsten. I går fredag la mannskapet foran i cockpit klart skylden på forsinket ankomst på LN-TUA til å være relatert til lite mannskap på Røyken. Vi kom oss da forsinket avgårde til Bergen slik at vi rakk SAS-flyet til Manchester.
 
Men sommerproblemene synes å fortsette utover høsten. I går fredag la mannskapet foran i cockpit klart skylden på forsinket ankomst på LN-TUA til å være relatert til lite mannskap på Røyken. Vi kom oss da forsinket avgårde til Bergen slik at vi rakk SAS-flyet til Manchester.

Som det er sagt x antall ganger tidligere i tråden; det er for få flygeledere både i Røyken og på Gardermoen. Man baserer driften på overtid og velvillighet fra de ansatte for å få kabalen til å gå opp. På Oslo APP er det knapt folk til å dekke 7 mann per skift på ukedagene. Man må være 8 for å få avløsningsskjemaet til å gå opp uten reguleringer. Det vil si at selv om man får dekket opp nummer 8, så er man ekstremt sårbar dersom man får sykefravær kort tid før vakt.

Helgebemanningen er heller ikke patent, det er strengt tatt ikke nok vakter til å holde tritt med trafikken. Fravær der, ingen til å gå overtid, og forsinkelsene forplanter seg.
 
Med andre kan vi da konstatere at det var en riktig beskrivelse av situasjonen fra cockpit på TUA som kunne ha veltet lasset.
 
Back
Top