Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Tviler hardt på at det er utspill fra den tillitsvalgte, men mer svar og spørsmål som er tatt ut av sammenheng. Ser ikke hva SVG skulle tjene på å gå ut med slikt helt ut av det blå. Typisl generert sak av media :)
 
Når NRK skriver "har grunn til å tro" og kjører saken så hardt samt at tillitsvalgte i Røyken ikke vil kommentere så er det nok ikke bare agurknytt vil jeg tro.

Hvis du leser saken en gang til vil du se at tillitsvalgt ved Røyken ikke kjenner til tallene.

Jeg har undersøkt litt og det kan se ut til at enten har NRK Rogaland kokt sammen dette på rykter eller så har tillitsvalgt ved Stavanger kontrollsentral misforstått noe og satt i gang noe som han har mistet kontrollen over. Husk at arbeidet med sammenslåing av kontrollsentraler er i god gang og det er nok noen som kan bli fristet til å posisjonere egen enhet i disse tider.
 
Eller er det Avinor som er så desperate: kan dere ikke bare gå xxx-timer overtid i xx år til, for vi har bommet litt på bemanningen...
 
Hvis du leser saken en gang til vil du se at tillitsvalgt ved Røyken ikke kjenner til tallene.

Jeg har undersøkt litt og det kan se ut til at enten har NRK Rogaland kokt sammen dette på rykter eller så har tillitsvalgt ved Stavanger kontrollsentral misforstått noe og satt i gang noe som han har mistet kontrollen over. Husk at arbeidet med sammenslåing av kontrollsentraler er i god gang og det er nok noen som kan bli fristet til å posisjonere egen enhet i disse tider.

Da er saken lest på nytt. Enig i at han sier at han ikke kjenner tallene, så da er det sikkert tatt rett ut av løse luften. En liten ting til, artig å se slutten av saken hvor Stavanger kontroll virker litt oppgitte over Oslo kontroll. Virker ikke som om det er bare harmoni internt blant flygelederene.
 
En smule kundefokus har nok avinor også, det vet vi nok begge :) Ting kan selvsagt gjøres bedre, det ses vel på denne sommeren og tidligere problemer med bemanning. Om privatisering er en bedre løsning vet ikke jeg, er nok av tilfeller hvor det privat heller ikke har gjort en spesielt bra jobb uten at det trekkes nevneverdig frem i debatter som dette. Staten er som alltid den stygge ulven og privatisering er "alltid" bedre;)

Har de egentlig fokus på kunden? For meg virker det som om de ikke har gjort en dritt. Restriksjonene fortsetter, selskapene blør og pax lider. Den eneste vinneren her er Avinor som ikke løfter en finger for å kompensere selskapene. Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs. Så dårlig har de faktisk opptrådt i mange år. Så ja, det er bare i staten man slipper unna med sånn tull.
 
Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs.

Hvor skulle kundene flyktet? Til Flysikringsselskap nr 2 i Norge? Jeg tror det er rimelig å tro at om det er et privat eller et offentlig selskap som drifter denne delen av luftfarten så vil vi kun se ett enkelt selskap, så det vil uansett ikke være snakk om noen alternativer for kundene.
 
Hvor skulle kundene flyktet? Til Flysikringsselskap nr 2 i Norge? Jeg tror det er rimelig å tro at om det er et privat eller et offentlig selskap som drifter denne delen av luftfarten så vil vi kun se ett enkelt selskap, så det vil uansett ikke være snakk om noen alternativer for kundene.

Blir ATC konkurranseutsatt vil det fremdeles bli SD som er ansvarlig. Det betyr vel en konkurranseutsetting hvor tjenesten lyses ut for X antall år.
I såfall vil vel aktøren som får tjenesten ha en egeninteresse i å levere en så god tjeneste at det ikke vil kunne brukes mot de ved neste utlysning. Men utlyser må virkelig legge ned et godt stykke arbeid i å spesifisere hva man ønsker levert og mål for tjenesten. Da vil man også ha muligheter for sanksjoner dersom tjenesten ikke leveres iht spesifikasjoner.

Så selv om det skulle bli et selskap som leverer tjenesten vil de ikke ha det for all evighet. Det er jo også mulig at ATC kan bli splittet opp ved en konkurranseutsetting.


Vidar
 
Blir ATC konkurranseutsatt vil det fremdeles bli SD som er ansvarlig. Det betyr vel en konkurranseutsetting hvor tjenesten lyses ut for X antall år.
I såfall vil vel aktøren som får tjenesten ha en egeninteresse i å levere en så god tjeneste at det ikke vil kunne brukes mot de ved neste utlysning. Men utlyser må virkelig legge ned et godt stykke arbeid i å spesifisere hva man ønsker levert og mål for tjenesten. Da vil man også ha muligheter for sanksjoner dersom tjenesten ikke leveres iht spesifikasjoner.

Så selv om det skulle bli et selskap som leverer tjenesten vil de ikke ha det for all evighet. Det er jo også mulig at ATC kan bli splittet opp ved en konkurranseutsetting.

Dette er korrekt, men her peker du også på det som er noe av kjernen i problemstillingen: En spesifikasjon av tjeneste/betaling/sanksjoner, som per i dag mangler.

Mitt svar til BU016 var bare ment som en påminnelse om at dette ikke er et standard marked hvor man kan velge alternative tilbydere av tjenesten dersom man er misfornøyd med tjenesten en annen leverer. Utskifting av leverandøren over tid er naturligvis en mulighet.
 
Det ble innført ytelsesbasert prising for Flysikringsdivisjonen i Avinor 1. januar i år. Dette vet både flyselskapene og NHO meget godt......
 
Har de egentlig fokus på kunden? For meg virker det som om de ikke har gjort en dritt. Restriksjonene fortsetter, selskapene blør og pax lider. Den eneste vinneren her er Avinor som ikke løfter en finger for å kompensere selskapene. Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs. Så dårlig har de faktisk opptrådt i mange år. Så ja, det er bare i staten man slipper unna med sånn tull.

Avinor er jo ingen vinner her. Negativ pr, misfornøyde ansatte, press fra kundene og mer fokus på privatisering. Dette er helt klart en situasjon hvor alle parter taper. Dette er jo penger avinor ville fått uansett om det er bra nok bemanning eller ei, ergo tjener de nada på situasjonen men taper på alle andre fronter...
 
Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending er faktisk IKKE tillitsmann, og uttaler seg dermed på ingen måte "på vegne av Stavanger kontrollsentral"som han sier i klippet. Det er vel nærliggende å tro at han ønsker å sette sine kolleger på østlandet i et dårlig lys i forbindelse med lokaliseringsdebatten rundt sammenslåing av kontrollsentraler.
 
Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending er faktisk IKKE tillitsmann

Anbefaler deg å være litt hvar i måten du omtaler folk på. For alt du vet kan han være medlem på dette forumet.
 
Det utsagnet står jeg 100% bak. Spekulasjonene i innslaget er direkte feil og oppførselen hans er legendarisk illojal. Han burde uansett aldri uttalt seg om spekulasjoner i media "på vegne av" kontrollsentralen.
 
QQsauce. Dette er ikke riktig forum for denslags. Ta det heller på NFFs private forum(om du ikke allerede har gjort det da)
 
Back
Top