Tror man skal ta denne "nyheten", med ei stor klype mediasalt.
Når NRK skriver "har grunn til å tro" og kjører saken så hardt samt at tillitsvalgte i Røyken ikke vil kommentere så er det nok ikke bare agurknytt vil jeg tro.
Hvis du leser saken en gang til vil du se at tillitsvalgt ved Røyken ikke kjenner til tallene.
Jeg har undersøkt litt og det kan se ut til at enten har NRK Rogaland kokt sammen dette på rykter eller så har tillitsvalgt ved Stavanger kontrollsentral misforstått noe og satt i gang noe som han har mistet kontrollen over. Husk at arbeidet med sammenslåing av kontrollsentraler er i god gang og det er nok noen som kan bli fristet til å posisjonere egen enhet i disse tider.
En smule kundefokus har nok avinor også, det vet vi nok beggeTing kan selvsagt gjøres bedre, det ses vel på denne sommeren og tidligere problemer med bemanning. Om privatisering er en bedre løsning vet ikke jeg, er nok av tilfeller hvor det privat heller ikke har gjort en spesielt bra jobb uten at det trekkes nevneverdig frem i debatter som dette. Staten er som alltid den stygge ulven og privatisering er "alltid" bedre
![]()
Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs.
Hvor skulle kundene flyktet? Til Flysikringsselskap nr 2 i Norge? Jeg tror det er rimelig å tro at om det er et privat eller et offentlig selskap som drifter denne delen av luftfarten så vil vi kun se ett enkelt selskap, så det vil uansett ikke være snakk om noen alternativer for kundene.
Blir ATC konkurranseutsatt vil det fremdeles bli SD som er ansvarlig. Det betyr vel en konkurranseutsetting hvor tjenesten lyses ut for X antall år.
I såfall vil vel aktøren som får tjenesten ha en egeninteresse i å levere en så god tjeneste at det ikke vil kunne brukes mot de ved neste utlysning. Men utlyser må virkelig legge ned et godt stykke arbeid i å spesifisere hva man ønsker levert og mål for tjenesten. Da vil man også ha muligheter for sanksjoner dersom tjenesten ikke leveres iht spesifikasjoner.
Så selv om det skulle bli et selskap som leverer tjenesten vil de ikke ha det for all evighet. Det er jo også mulig at ATC kan bli splittet opp ved en konkurranseutsetting.
Har de egentlig fokus på kunden? For meg virker det som om de ikke har gjort en dritt. Restriksjonene fortsetter, selskapene blør og pax lider. Den eneste vinneren her er Avinor som ikke løfter en finger for å kompensere selskapene. Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs. Så dårlig har de faktisk opptrådt i mange år. Så ja, det er bare i staten man slipper unna med sånn tull.
Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending er faktisk IKKE tillitsmann
Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending
Anbefaler deg å være litt hvar i måten du omtaler folk på. For alt du vet kan han være medlem på dette forumet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.